عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: مدیریت جهادی برای اتصال فرهنگ و اقتصاد و به عبارت دیگر برای تغییر و اصلاح خط مشیهای اقتصادی بر اساس ارزشهای فرهنگی لازم و ضروری است. فرهنگ و اقتصاد بسیار با هم در تماس هستند و به عنوان مثال با واردات کالاهای مصرفی از کشورهای غربی در حقیقت سبک زندگی و ارزشهای فرهنگی این کشورها به آرامی وارد فرهنگ و زندگی جامعه ما میشود.
علمالهدی افزود: با استفاده هر چه بیشتر از کالاهایی که جایگزین انسان در ابعاد مختف شدهاند، ما شاهد افزایش اوقات فراغت در سطح جامعه و خانوادهها هستیم که در این زمینه نیاز به یک برنامهریزی مناسب جهت مدیریت این اوقات جهت جلوگیری از احساس بطالت در جامعه حس میشود. به عبارت دیگر میتوان گفت که با پیشرفت صنایع و رواج زندگی ماشینی، جوامع دچار رکود و رخوت شدهاند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: اقتصاد صنعتی و سرمایهدارانه غربی، فرهنگ خاص خودش را که همراه با سستی، تنبلی و بیهودگی است، به همراه کالای مصرفی به کشورها صادر میکند. برای اصلاح و بهبود این روند در مرحله اول ما به یک کار فرهنگی نیاز داریم که باید در سال 1393 بنیان این حرکت فرهنگی نهاده شود.
وی افزود: در این سال که هم در ابتدای خود و هم در انتهای خود به عطر وجود کوثر نبوت، حضرت فاطمه زهرا «س» معطر است، زندگی این بانوی بزرگوار در مسیر اصلاح اقتصاد و فرهنگ مورد توجه بیشتری قرار گیرد. حضرت فاطمه زهرا«س» یک جمله معروف دارند که میفرمایند: «الجار، ثم الدار» یعنی تقدم دیگری بر خود و ایثارگری که اگر این تعبیر زیبا به عنوان یک قانون طلایی وارد اقتصاد شود، آن را از بن اصلاح خواهد کرد.
انتهای پیام/