تاریخ : 30. خرداد 1393 - 14:41   |   کد مطلب: 12540
فیاض در برنامه «حذف‌واضافه» مطرح کرد
تاکید بر اجرای نظام آموزشی بومی در کشور/ آموزش تقلیدی خلاقیت را از بین می‌برد
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: چون نظام دانشی ما تقلیدی است باعث می‌شود خلاقیت در علوم انسانی با مشکل روبرو شود و به نوعی نظام آموزشی ما ضد خلاقیت است.
تاکید بر اجرای نظام آموزشی بومی در کشور/ آموزش تقلیدی خلاقیت را از بین می‌برد

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس، ابراهیم فیاض عضو هیات علمی دانشگاه تهران در برنامه تلویزیونی «حذف‌‌واضافه» که با موضوع نقد نظام ارزشیابی امتحانات در دانشگاه‌ها از شبکه سه سیما پخش شد پیرامون رواج استفاده از جزوه‌های کم حجم توسط اساتید و دانشجویان گفت: به اعتقاد من در این رابطه ساختار دانشی دانشگاه‌ها متهم است و نوع برگزاری امتحانات در دانشگاه‌ها اینگونه جزوه‌ها را هم می‌طلبد.

فیاض ادامه داد: به نظر من باید امتحان را در دانشگاه حذف کنیم و به جای آن دانشجو کار تحقیقی ارائه کند.

وی افزود: به خاطر اینکه تصحیح امتحان برای برخی از استادان آسان‌تر از رسیدگی به کار تحقیقاتی دانشجویان است، اساتید از دانشجویان کار تحقیقی نمی‌خواهند.

فیاض با مقایسه سبک بازی ایران در فوتبال و روش برگزاری امتحانات در دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه فوتبال ما به خاطر نداشتن سبک بازی، سبک تقلیدی از تیم‌های خارجی را اجرا می‌کند، گفت: در دانشگاه‌های ما هم چنین اتفاقی رخ داده است و ما یکسری مطالب را از غرب می‌آوریم و از آنها استفاده و تقلید می‌کنیم که این هم به خاطر برخی از ترجمه‌های اشتباه و فاجعه مشکلات خاص خوش را دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: اگر دانش تقلیدی باشد، خلاقیت معنی ندارد و تا این سیستم حل نشود دانشجویان خلاق نمی‌شوند.

فیاض تصریح کرد: در ایران دانشجو و استاد خلاق را بیشتر اذیت می‌کنند که نمونه بارز آن شهید مطهری است، در زمانی به وی با آن همه نبوغ در دانشگاه تهران اجازه فعالیت به عنوان دانشیار را هم نمی‌دادند.

وی یادآور شد: اینکه امروز ما در پزشکی با مشکل خود درمانی مردم روبرو شده‌ایم به خاطر این است که بیشتر تجویز پزشکان در داروها تقلیدی و یکنواخت شده‌است. چون نظام دانشی ما تقلیدی است باعث می‌شود خلاقیت در علوم انسانی با مشکل روبرو شود و به نوعی نظام آموزشی ما ضد خلاقیت است.

وی با اشاره به ضرورت اجرای نظام آموزشی بومی در کشور، ادامه داد: دولت و حکومت باید تصمیم بگیرند که دانشگاه‌ها را به خود کشور برگردانند یعنی کشور محور قرار بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: دانشجویان رشته مردم شناسی باید به بررسی مشکلات در این زمینه بپردازند ولی متاسفانه این رشته هم مشکلاتی داشت، مثلا تا به حال اجازه نمی‌دادند در این رشته پذیرش دکترا داشته باشیم.

فیاض در ادامه در رابطه با بحث تقلب در امتحانات تاکید کرد: من به خاطر اینکه سوالات استنباطی طرح می‌کنم و سوالات حفظی نمی‌دهم، متوجه تقلب‌ها می‌شوم. دانش نباید تکراری باشد و اگر درس تکراری ندهیم دانشجویان به کلاس علاقه مند می‌شوند.

فیاض در خاتمه گفت: برای ارائه درس‌های جدید مشکلات زیادی هست و باید در این زمینه راه‌کارهائی ایجاد کنیم تا از فرارمغزها جلوگیری شود و امیدواریم این مشکلات را حل کنیم.