ضعف در اطلاعرسانی
براساس اعلام این سازمان تاکنون حدود 7میلیون سند مالکیت جدید در سیستم کاداستر صادر شده اما هنوز بیش از 20میلیون سند مالکیت قدیمی در اختیار مردم است که باید با برنامهریزی و سرعت مناسب تبدیل شوند. یکی از پرسشهای مردم این است که آیا سندهای قدیمی بهعنوان وثیقه اعتبار دارند یا خیر. معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرده این سندها همچنان اعتبار دارند و میتوان برای قرار وثیقه از آنها استفاده کرد اما صاحبان اسناد باید برای تعویض آنها اقدام کنند. این در حالی است که مردم اطلاع کافی از جزئیات آن ندارند. اینکه چه مراحلی باید طی شود، چه مدارکی لازم است، چقدر زمان میبرد، چه هزینههایی دارد، اسناد در رهن را چگونه باید تبدیل کرد و... پرسشهایی است که انگار برای یافتن پاسخ آنها چارهای جز مراجعه حضوری به دفاتر ثبت اسناد و البته معطلیهای طولانی وجود ندارد.
سازمان ثبت اسناد در حالی بر الکترونیک شدن خدمات تأکید میکند که از نبود یک سایت جامع یا پرتال اطلاعرسانی رنج میبرد. هماکنون چند سایت مختلف و هر کدام بهصورت پراکنده ارائه بخشی از خدمات مربوط را انجام میدهند و دفاتر ثبت اسناد در هر استان نیز سایتهای جداگانه با نامهای مختلف دارند. در حالی مسئولان سازمان ثبت اسناد زمان لازم برای صدور سندهای جدید را یک هفته تا 10روز اعلام کردهاند که تعداد زیادی از شهروندان در تماس با همشهری از طولانی بودن این فرایند گلایه کردهاند. یکی از مراجعان به اداره ثبت شرق تهران(پیروزی) میگوید: 45روز پیش درخواست تعویض سند قدیمی دادهام ولی هنوز خبری نشده است.
احمد تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک و معاون رئیس قوه قضاییه در گفتوگو با رسانهها با تأکید بر این نکته که باید پاسخگویی به مردم در بهترین شکل و ترجیحا بهصورت غیرحضوری باشد، بخشی از نارضایتی مردم از تأخیر در خدمترسانی را بهدلیل ناآگاهی و اطلاعرسانی ضعیف میداند و میگوید:«متأسفانه یکی از ضعفهایی که ما داشتیم نقص در اطلاعرسانی بوده است. بسیاری از خدماتی که ما به مردم ارائه میدهیم نیاز به زمان دارد و شاید با یکبار مراجعه و در یک روز انجام شدنی نباشد.»
او معتقد است که چون مردم این موضوع را نمیدانند به تصور اینکه کارشان پیگیری نمیشود یا تأخیر دارد ابراز نارضایتی میکنند که چون اطلاعرسانی و تبلیغات نیز امری هزینهبر است، رفع این دغدغه نیازبه کمک اصحاب رسانه دارد.
مشکلاتی که هست
براساس آمار سالانه 34میلیون خدمت به حدود 100میلیون مراجعهکننده ارائه میشود. وجود برخی کاستیها در چنین سازمان بزرگی ممکن است طبیعی باشد اما مشکلاتی هست که نمیتوان از کنار آنها به سادگی گذشت. متأسفانه در برخی ادارات کار چاقکنها حضور پررنگی دارند و عدهای از مردم به این نتیجه رسیدهاند که گره کارشان را با هدیه یا پول چای و شیرینی حل کنند. بسیاری از مردم نیز از تبعات شکایت خود میترسند و هرگز اعتراض نمیکنند. یکی از مراجعان اداره ثبت اسناد قلهک به همشهری میگوید: «به 2دلیل مجبور شدم کارم را بهکار چاقکن بسپارم، اول اینکه در این سیستم اعتراض و شکایت سرانجامی ندارد، دوم اینکه اگر هم به شکایت رسیدگی شود متصدی مربوطه به راحتی میتواند یک مهر بازداشت روی سند مالکیت بزند و هر وقت مراجعه بکنی دچار مشکلاتی میشوی که دیگر هوس شکایت نکنی.»
گزارشهایی به همشهری رسیده که براساس آن ادعا میشود در برخی ادارات ثبت اسناد افرادی هستند که با دریافت هزینه، کارها را در زمان کمتر انجام میدهند. نامهنگاری و تماسهای تلفنی 2هفتهای خبرنگار همشهری برای گفتوگو با رئیس این سازمان با هدف بررسی مشکلات شهروندان هنوز نتیجه نداده است.