مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. ارديبهشت 1403 - 9:38   |   کد مطلب: 24984
نامه‌ای که از طرف ۱۰ انجمن صنعتی بزرگ کشور درخصوص اعتراض به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نوشته و به رهبر انقلاب ارسال شده است، درواقع با نوعی فریب امضاکنندگان همراه بوده و طبق اظهارات مسؤولانِ چند مورد از این صنایع، بورس کالا پشت این ماجرا بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، طی روز‌های اخیر حکایت نامه‌ای که از طرف ۱۰ انجمن صنعتی کشور امضا شد و مخاطب آن نیز رهبری بود، توجه‌ها را به خود جلب کرد. در ظاهر این نامه دیده می‌شود چند انجمن صنعتی که به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی انتقاد داشتند، نامه‌ای را در همین خصوص نوشته، امضا کرده و به مقام معظم رهبری ارسال کرده اند. اما در باطن، ماجرای دیگری پشت این نامه بوده است.

 

موضوعات مورد انتقاد این ۱۰ انجمن بزرگ تولیدی به رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه قیمت‌گذاری دستوری نرخ ارز صادرات و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی بود. این انجمن‌ها در ادامه نیز خواستار واقعی‌سازی و شناور کردن نرخ ارز در سامانه نیما شدند.

 

خواسته مسئولان این صنایع در حوزه افزایش نرخ نیمایی از جهاتی دقیق نیست و به آن نکاتی وارد است. از یک طرف با شناور کردن نرخ ارز نیمایی، این نرخ جهش قیمتی خواهد داشت که نتیجه آن افزایش بهای تمامی کالا‌ها از جمله کالا‌های اساسی است. از طرف دیگر میزان ارز نیمایی در یک فرایند عرضه و تقاضا در مرکز مبادله مشخص می‌شود. با این اوصاف، امضاکنندگان این نامه اظهاراتی داشته اند که جالب توجه است.

 

از اظهار ندامت تا اعلام اینکه اغفال شده‌اند

احمد مهدوی، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی یکی از ۱۰ انجمنی است که نام او پای برگه نوشته شده، دیده می‌شود. مهدوی در مصاحبه‌ای گفت: «نامه‌ای که در خصوص سیاست‌های ارزی و نحوه بازگشت ارز به نیما خطاب به رهبری نوشته شده وجهه قانونی ندارد، چون اولا اصلا خطاب به رهبر انقلاب نوشته نشده بود و با این عنوان از ما امضا نگرفتند، دوما قرار بود نامه تحویل برخی از مسئولان مربوطه مثل ر‌ئیس‌کل بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور شود، سوما قرار بود اصلا این نامه منتشر نشود!»

 

طبق گفته‌های دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، این نامه از سوی آقای جهرمی، مدیرعامل بورس کالا به آن‌ها ارسال شد تا آن را امضا کنند و آقای جهرمی طی تماس تلفنی به وی گفته بود: «نامه علیه سیاست‌های بانک مرکزی را امضا کن، چیز بدی نیست.»

 

احمد مهدوی تشریح می‌کند که باتوجه به اینکه انجمن پتروشیمی که بزرگ‌ترین صادرکننده کشور است و بیشترین ارز را وارد کشور می‌کند، اعضای آن نزد رئیس‌کل بانک مرکزی رفتند، مسائل خود را مطرح کردند و با نتیجه از جلسه خارج شدند؛ مشکلی هم با سیاست ارزی بانک مرکزی نداشته و در هماهنگی کامل به سر می‌برند.

 

هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران یکی دیگر از افرادی بود که نامه پرحاشیه را امضا کرده بود. گودرزی درباره موضوعات مطرح‌شده درخصوص نامه مذکور گفت: «اصلا قرار نبود این نامه رسانه‌ای شود. بورس کالا پیگیر امضای این نامه بود، طبق آنچه به ما گفته بودند این نامه خطاب به مسئولان رده بالای کشور نوشته شده بود و نامی به عنوان گیرنده نامه به ما گفته نشد.»

 

براساس اعلام دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی و رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، هیچ اطلاع قبلی از این موضوع که این نامه خطاب به رهبری است و به‌دست ایشان می‌رسد وجود نداشت و از امضاکنندگان اجازه‌ای مبنی بر اینکه قرار است این نامه بطور عمومی منتشر شود گرفته نشده بود.

 

موضوع عجیب دیگری از اظهارات این دو مسئول که نامه را امضا کرده اند به چشم می‌خورد؛ بورس کالا شرکتی است که پشت این قضیه قرار دارد. باوجود اینکه بورس کالا یک شرکت سهامی عام است و اعضای هیات مدیره آن را اکثرا نمایندگان شرکت‌های کاملا دولتی تشکیل می‌دهند، اما طی اتفاقی که پیش آمد این موضوع مطرح می‌شود که آیا در دولت علیه دولت برنامه‌ریزی می‌شود؟

 

منبع: دانشجو

دیدگاه شما

آخرین اخبار