مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. مرداد 1403 - 11:59   |   کد مطلب: 25193
افزایش دمای هوا و قطعی برق، اصلی‌ترین چالش کشور‌های مختلف جهان است که در روز‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بر اساس آمار‌های موجود، میزان مصرف برق جهان رو به افزایش است. این موضوع در فصل گرم سال، تامین انرژی را با مشکلاتی مواجه می‌کند. میزان مصرف برق در بخش‌های مختلف ایران در یک سال اخیر نیز روند افزایشی را طی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، افزایش دمای هوا بی‌سابقه در روز‌های اخیر موجب قطعی برق در بخش خانگی و صنایع شد. این اتفاق نه تنها ایران که بلکه بسیاری از کشور‌های دیگر را نیز درگیر کرده است. گرم شدن کره زمین و روند رو به رشد دمای آن باعث شده که بسیاری از کشور‌ها از جمله هند، آمریکا، کالیفرنیا و مکزیک برای تامین برق خود با مشکلاتی مواجه شده و در ساعاتی از روز مجبور به قطع کردن آن باشند.

 

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، مصرف خالص جهانی برق در سال ۲۰۰۰ به ۱۳ هزار و ۲۷۷ میلیارد کیلووات ساعت بوده است. این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۲۲ هزار و ۳۴۷ میلیارد کیلووات ساعت و پنج سال بعد یعنی در ۲۰۲۲ به ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد کیلووات ساعت رسید.

 

مصرف برق در ایران به تفکیک بخش‌های مختلف

میزان مصرف برق در ایران نسبت به سال گذشته در بخش‌های مختلف افزایش یافته و هوای گرم تابستان نیز مزید بر علت شد که در روز‌های اخیر، کشور قطعی برق را در بخش‌های مختلف تجربه کند.

 

بر اساس آمار اعلام شده از سمت وزارت نیرو، در سال ۱۴۰۲، در مجموع ۳۳۳ هزار و ۱۷ میلیون کیلووات ساعت برق به بخش‌های مختلف کشور تحویل داده شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۵.۲ درصدی داشته است.

 

بخش خانگی به عنوان یکی از بخش‌های پرمصرف کشور در سال ۱۴۰۱، ۹۸ هزار و ۲۵۵ میلیون کیلووات ساعت برق مصرف کرد. این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۱۰۴ هزار و ۵۸۶ میلیون کیلووات ساعت رسید که خبر از افزایش مصرف ۶.۴ درصدی دارد.

 

بخش عمومی در سال ۱۴۰۱، حدودا ۲۸ هزار و ۴۶۴ میلیون کیلووات ساعت برق مصرف کرد. در سال ۱۴۰۲ این عدد با افزایش ۴.۷ درصدی به ۲۹ هزار و ۸۶۷ کیلووات ساعت رسید.

صنایع که عنوان پرمصرف‌ترین بخش را به خود اختصاص داده است، در سال ۱۴۰۱، ۱۱۵ هزار و ۳۵۷ میلیون کیلووات ساعت و در سال گذشته ۱۲۰ هزار و ۷۹۲ میلیون کیلووات ساعت برق مصرف کرده است.

 

در بخش کشاورزی نیز سال ۱۴۰۱، ۴۵ هزار و ۲۰۶ میلیون کیلووات ساعت و در سال گذشته با افزایش ۴.۴ درصدی، ۴۷ هزار و ۲۱۶ میلیون کیلووات ساعت برق به مصرف رسید.

 

بخش تجاری که نسبت به بخش‌های دیگر یکی از مصرف‌کننده‌های نسبتا کوچک برق محسوب می‌شود، در سال گذشته به میزان ۲۵ هزار و ۸۱۰ کیلووات ساعت برق مصرف کرد.

 

در مجموع بخش صنایع با مصرف ۳۶.۳ درصد از کل برق مصرفی در سال گذشته، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. بخش خانگی نیز در رتبه دوم مصرف قرار دارد و ۳۱.۴ درصد از کل برق مصرفی را استفاده کرده است. بخش کشاورزی و عمومی نیز به ترتیب ۱۴.۲ و ۹ درصد از برق را مصرف کرده‌اند.

 

منبع: دانشجو

دیدگاه شما

آخرین اخبار