مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. شهريور 1393 - 18:20   |   کد مطلب: 13832
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور مأموریت‌های این سازمان را سنجش علمی و ارزشیابی آموزشی و تضمین کیفیت آموزش عالی دانست.
عدالت و رقابت همگانی اصول حاکم در حوزه سنجش علمی کشور هستند

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور در دانشگاه فردوسی مشهد اهداف اساسی سازمان سنجش آموزش کشور را به ترتیب استقرار نظام کارآمد سنجش و ارزشیابی آموزش کشور در تمام سطوح و مقاطع مختلف تحصیلی، سنجش و اندازه‌گیری و ارزیابی دانش داوطلبان متقاضی ورود به آموزش عالی کشور در سطوح مختلف آموزشی و ارزیابی و اعتبارسنجی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و دانش‌آموختگان در راستای تضمین کیفیت آموزش عالی عنوان کرد.

وی اصول حاکم در حوزه سنجش علمی کشور را عدالت آموزشی، شفافیت، شانس برابر برای همه داوطلبان و رقابت همگانی عنوان کرد و مهم‌ترین سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو را طراحی و استقرار نظام علمی سنجش پیشرفت تحصیلی در وزارت آموزش و پرورش، تفکیک فرایند سنجش علمی از پذیرش در آموزش عالی، تعدد و اعتبار بخشی به  آزمون‌ها و کاهش استرس داوطلبان، ایجاد ظرفیت در دانشگاه‌ها به منظور مشارکت در فرآیند پذیرش دانشجو، توجه به تکالیف اسناد بالادستی در پذیرش دانشجو، تسهیل فرآیند پذیرش دانشجوی خارجی، مستندسازی و شفافیت فرایندهای پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پاسخگویی در قبال عملکرد و ارزیابی و به روز رسانی سازوکارهای سنجش علمی متقاضیان آموزش عالی دانست.

خدایی در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی در عرصه سنجش، دستاوردهای این حوزه را ایجاد فرهنگ ارزشیابی و کیفیت مداری و گسترش فعالیت‌های ارزیابی در نظام دانشگاهی، عملیاتی کردن مفهوم کیفیت و جلب مشارکت اعضای هیات علمی برای ارتقاء آن، بازرسی و نظارت بر فرآیند بهبود مستمر فرد و سازمان، ظرفیت سازی برای پذیرش مسئولیت و ایجاد نظام پیشنهادهای ارزیابی درونی در سطح نظام آموزش عالی کشور اعلام کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش از تغییرات مدیریتی، نبود الزامات قانونی مشخص، نبود ساختار جامع در سطوح کلان و خرد آموزش عالی، کمبود منابع مالی، ضعف به کارگیری فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، عدم کاربست نتایج و یافته های ارزیابی درونی در سطوح مختلف نظام آموزش عالی و عدم تعریف پیامدهای مشخص برای رویه‌های ارزیابی و در نتیجه عدم اتصال نتایج آن با برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، به عنوان موانع و محدودیت‌های اصلی در حوزه ارزشیابی و تضمین کیفیت نام برد.

وی تعیین نهاد ملی متولی و ایجاد ساختار جامع ارزشیابی و تضمین کیفیت را مهم‌ترین راهکارهای کاهش این موانع برشمرد و افزود: پایبندی به اسناد بالادستی، تشکیل شورای مرکزی ارزشیابی، ایجاد سازوکارهای پشتیبانی و انگیزشی، تبادل تجربه و اطلاعات بین دانشگاه‌ها و مجریان برنامه‌های بهبود کیفیت و ایجاد ارتباط با مراکز و شبکه‌های ارزیابی و تضمین کیفیت منطقه‌ای و بین‌المللی، تشکیل کمیته‌های تخصصی و کمیسیون‌های اعتبارسنجی با مشارکت فرهنگستان‌ها و انجمن‌های علمی، حمایت و پشتیبانی از طرح‌های پژوهشی مرتبط با ارزیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی و تامین منابع مالی لازم در حوزه ستادی از راهکارهای دیگر کاهش این موانع و محدودیت ها است.

- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930612001560#sthash.PFxKzcFy.dpuf

دیدگاه شما

آخرین اخبار