مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. آبان 1393 - 15:53   |   کد مطلب: 14443
نمایشگاه فرهنگ عاشورایی در دو بخش مفهومی و نمایشی در همدان از سوم آبان ماه یعنی ابتدای محرم امسال آغاز به کار کرد و تا 9 آبان به کار خود ادامه داد...
نمایشگاه بزرگ عاشوراییان در همدان

نمایشگاه فرهنگ عاشورایی در دو بخش مفهومی و نمایشی در همدان از سوم آبان ماه یعنی ابتدای محرم امسال آغاز به کار کرد و تا 9 آبان به کار خود ادامه داد. بخش مفهومی نمایشگاه که متشکل از 30 غرفه بوده و در آن به برخی از آسیب‌های حوزه عزاداری با استفاده از ابزارهای هنری، سمعی و بصری پرداخته شده است.

دبير نمايشگاه بزرگ فرهنگ عاشورايي با بیان اینکه غرفه های پاسخ گویی به شبهات دینی، کودکان عاشورایی، حجاب و عفاف، آسیب شناسی مجازی، خانواده عاشورایی، فرق و مذاهب، آسیب های عزاداری، نماز عاشورایی، انتظار و عاشورا، نمادهای قدیمی عاشورا، هنرهای تجسمی عاشورا، عکس ها و تصاویر عاشورایی، آثار هیات های مذهبی، غرفه مداحان، کتاب و محصولات فرهنگی، ایثار و شهادت، آثار عاشورایی همدان در قرن اخیر، تابلوهای نمایشی سیر تاریخ اسلام، مشاوره دینی، مشاوره خانواده، غرفه مهدویت، آثار عتبات عالیات و حج و زیارت، آثار نمایشی مفهومی، غرفه مطبوعات، غرفه موسسات نرم افزاری بازی های رایانه ای غرفه های حاضر در نمایشگاه عاشورائیان است.

بخش دوم نمایشگاه، اجرای نمایش ردای سرخ خورشید است که حدود 70 نفر در این نمایش هنرنمایی می کنند و  این نمایش هر شب پس از نماز مغرب و عشا در حسینیه ثارالله سپاه انصارالحسین (ع) برگزارمی‌شود.

این نمایشگاه  با همت مسئولین ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان همدان با همكاري ساير ارگان ها و دستگاه هاي فرهنگي از جمله معاونت فرهنگي سپاه انصارالحسين (ع)، هيات رزمندگان ثارالله همدان، سازمان اطلاعات استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، اداره اوقاف استان، کانون پرورش فکری کودکان و دیگر ادارات اقدام به برپایی نمایشگاه بزرگ فرهنگ عاشورایی در همدان كرده است. در این نمایگاه تلاش شده تا به بخش های متفاوتی از عاشورا پرداخته شود و در کنار آن نیز مسائل روز مورد نیاز جامعه مانند تربیت کودکان به شیوه اسلامی مورد توجه قرار گرفته است .

در ابتدای ورود به نمایشگاه با غرفه هنرهای تجسمی عاشورا روبرو خواهیم شد. فردی که در خانه خود کارگاهی را راه اندازی کرده و آثار بسیار زیبای مذهبی را با هنر خود از چوب ساخته است. او همچنین نحوه کار خود را درون غرفه به نمایش گذاشته بود .غرفه بعدی متعلق به مرکز تربیت مربی کودکان قم می‌باشد . که بزرگترین غرفه نمایشگاه بوده است. این غرفه با وسایل مختلف و بازی های متنوعی که تماما دارای محتوای اسلامی می‌باشند با کودکان ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌نمایند. نکته حائز اهمیت این غرفه این است که روحانیون خود مسئول غرفه بوده و با دوستی و برقرای ارتباط با کودکان و نوجوانان به آنها معارف اسلامی را همراه با بازی های مختلف آموزش می‌دهند. بازی هایی که از جذابیت بالایی در کنار محتوای خوب برخوردار می‌باشند .

پس از غرفه کودکان می‌توان از غرفه مشاوره خانواده بهره برد که بیشتر برای زنان خانه دارتعبیه شده است. اما هیئت دمق نیز با لباس های تعزیه در غرفه بعدی حضور یافته است.  سازمان ثبت اسناد نیز با نمایش تصاویری از هیئت های قدیمی همدان و نیز تصاویری از دسته های عزاداری همدانیهای در روز عاشورا در یک غرفه  نظر مخاطبان را جلب می‌نمود.

گفتنی است که سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و انتشارات سوره مهر نیز با شرکت در این نمایشگاه کتابهای منتشر شده خود را جهت فروش قرار دادند . 

درغرفه متعلق به موسسه کلامی احیا نیز اعضای آن با پخش کلیپ هایی از فرقه های ضاله نوظهور و همچنین صحبت با مخاطبان مختلف از کودکان تا بزرگسالان و همچنین پخش برشور های متفاوت در زمینه عرفان های باطل و مهدویت ، به روشنگری و بیان موضوعات می‌پرداختند. حجت الاسلام کریمی در این رابطه بیان کرد : موسسه کلامی احیا با همت طلابی که اکثرا همدانی هستند اما در قم در حال تحصیل اند تشکیل شده است و اکنون به برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی ویژه فرقه ها و مذهب های نو ظهور می‌پردازد و برنامه های خود را در همدان برگزار می‌نماید.

غرفه ای نیز برای بیان آسیب های عزاداری بیان احکام عزاداری و حرمت قمه زنی با استفاده از تصاویر مختلف و سخنان مراجع تقلید اختصاص یافته بود .

در نمایشگاه فرهنگ عاشورایی غرفه دیگری نیز مخاطبان را به خود جلب مینمود و آن  غرفه خانواده عاشورایی بود، که در آن به افراد مشاوره های فردی  و اجتماعی در رابطه با ازدواج و تشکیل خانواده داده می‌شد و پوستر هایی با طرح های بسیار زیبا در رابطه با افزایش جمعیت به دیوار های غرفه نصب شده بود . روحانیونی که مسئولان غرفه بودند با خوش‌رویی سعی در ایجاد تلنگری در ذهن مخاطب خود در آن مدت کوتاه می‌نمودند.

یکی دیگر از غرفه های قابل توجه نمایشگاه ، انتظار و عاشورا بود که پیوند این دو و فلسفه عزاداری در دهه اول محرم را برای مخاطبان خود شرح میداد. روحانی حاضر در غرفه فلسفه عزاداری در دهه اول محرم را اینگونه بیان می‌نمود که : علمای بزرگ شیعه  در گذشته با هدفی خاص دهه اول محرم را برای عزاداری ابا عبدا... برگزیده اند و آن اینست که ما قبل از به میدان رفتن و شهادت امام برای او آماده شویم و پا به رکاب او باشیم و خود را با او بدانیم همانطور که برای ظهور باید قبل از آمدن حضرت ولی عصر (عج) آماده شد نه پس از آن و نه اینکه بعد از شهادت امام حسین (ع) برای ایشان عزاداری کرد.

در غرفه انتظار و عاشورا ثبت نام برای کلاس های دوره مهدویت نیز انجام می‌گرفت تا مخاطبان بتوانند در رابطه با مهدویت معارف جامعی را چه به صورت مجازی و یا حضوری آموزش ببینند.

در غرفه ای دیگر وسایل نقاشی برای کودکان فراهم شده بود تا کودکان در رابطه با عاشورا نقاشی کنند، که پیوند کودکان با عاشورا را  توسط خود آنها به تصویر میکشید و سپس این تصاویر را به نمایش می‎گذاشتند. کودکان با پاکی خود تصاویری کشیده اند که به عمق فکر آنها در رابطه با عاشورا و امام حسین مربوط می‌شد . این طرح بسیار زیبا جلوه می‌نمود و حتی میتواند در روز عاشورا نیز برگزار گردد تا پیوند فرزندانمان را با عاشورا بیشتر کند و آنها حتی در عرصه نقاشی خود نیز به اهل بیت توجه نمایند.

در آخر نیز غرفه ای به بیان آسیب های ماهواره بر روی سبک زندگی مردم و نابود شدن فرهنگ اسلامی ایرانی ما می‌پرداخت که در این رابطه کتاب ها و مستند های خوبی را در اختیار مخاطبان قرار میگرفت .

در کنار این نمایشگاه نیز پس از نماز مغرب و عشا ، نمایش ردای سرخ خورشید با اجرای 70 نفر از بازیگران اجرا می‌شد. این نمایش که کاری از گروه فرهنگی- هنری سادیار است، با الهام گرفتن از هنر تعزیه و با استفاده از پانتومیم، مداحی، روضه‌خوانی و با تمرکز برحرکت نور و موسیقی به اجرا درخواهد آمد.

ردای سرخ خورشید، برای پانزدهمین‌ سال متوالی است که به اجرا درمی‌آید و تاکنون در ٢٠ استان کشور نمایش داده شده است. این نمایش روایت چهارگانه‌ای از مجلس شهادت حضرت عباس‌بن علی(ع)، شهادت علی‌اصغر(ع)، شهادت امام حسین(ع) و خرابه شام را به تصویر می‌کشد.

خزاعی اصل، کارگردان نمایش ردای سرخ خورشید هدف از تهیه و اجرای این نمایش را لزوم توجه به مبحث آسیب‌شناسی کاهش تأثیر تعزیه در جامعه و به روز کردن این هنر ملی و مذهبی دانسته و گفته است: با توجه به سرعت زندگی امروز نیاز به ابزارهای جدید در تمامی حوزه‌ها احساس می‌شود و هنر تئاتر با الهام گرفتن از تعزیه به خوبی توانسته است تأثیر شگرفی برمخاطب این حوزه بگذارد و این امر باعث شده تا بتوانیم نمایش‌های یاس‌کبود یثرب ویژه ایام فاطمیه و فرق شکافته غربت در رسای امیرالمؤمنین را به اجرا در آوریم.

بازیگران این نمایش مذهبی، پژمان بازرگان، پریسا عربی یاوند، فرزاد نظری، محمد رمضانی، حامد خسروی‌نژاد، علیرضا پهلوانی، احمد رضا زینعلی، عاطفه خسروی‌نژاد، مهسا عربی یاوند، هستی بحری، نادین قربانی، سعید سلطانی، ابوالفضل شمس رضایی و سید حسین حجازی هستند. سرپرستی گروه موسیقی این نمایش را امیر مقرب برعهده دارد.

به طور کلی این نمایشگاه با پرداختن به موضوعات مختلف و روز جامعه و با داشتن ابتکار در برقرای ارتباط با مخاطبین به خصوص کودکان توانسته بود آنگونه که اسم آن بیان می‌کرد با تلاش خود فرهنگ عاشورایی را انتقال دهد. البته این نمایشگاه نقاط ضعفی داشت که در بعضی از غرفه ها دیده می‌شد و آن هم می‌توان بدلیل عملکرد ضعیف غرفه داران  آن غرفه ها دانست.

نمایشگاه بزرگ عاشوراییان

دیدگاه شما

آخرین اخبار