مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. آذر 1393 - 15:55   |   کد مطلب: 14692
نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید برنامه‌ای برای تولید درآمد داشته باشند، گفت: آنها باید بدانند تولید ثروت به این معنا نیست که شهریه دانشجویان را افزایش دهند یا در جایی که شهریه‌ای نیست شهریه خلق کنند
تولید ثروت در دانشگاه‌ها به معنای افزایش شهریه دانشجویان نیست

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در رابطه با کاهش قیمت نفت و مشکلات بودجه کشور در عرصه‌های اقتصادی، گفت: ما در این زمینه فراز و نشیب‌هایی داشتیم. در یک صد سال اخیر که از کشف ذخایر نفتی کشور می‌گذرد همواره با این فراز و نشیب‌ها روبرو بوده‌ایم.

وی افزود: اگر بخواهیم معدلی از رشد قیمت نفت و گاز و انرژی‌های فسیلی را در رشد اقتصادی کشور و همچنین تحکیم ارکان اقتصاد مبتنی بر توسعه داشته باشیم متاسفانه این رشد نقش معناداری را ایفا نکرده و کاهش قیمت نفت نیز در مقاطعی به زیر 10 دلار رسید اما کشور را با چالش جدی روبرو نکرده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید مدیران و مسئولان کشور در اسرع وقت رابطه درآمدهای حاصل از فروش نفت را با بودجه سالانه کشور قطع کنند و درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های آن که البته درآمد نیست و سرمایه است را به سمت رشد تولید، افزایش ثروت و تحکیم زیرساخت‌های اجتماعی کشور هدایت کنند.

وی در ادامه با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان این تحریم‌ها را غیرانسانی و غیراخلاقی دانست و گفت: این تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و کاهش قیمت نفت ابزاری است که می‌تواند مسیر حرکت ما را به سمت اقتصاد مبتنی بر تولید کالا و خدمات هموار کند به شرط اینکه دولتمردان و همکاران ما در مجلس با توجه به این مسئله مهم حرکت کرده و برنامه‌ریزی کنند.

ابوترابی‌ تاکید کرد: مردم باید از دولتمردان این مطالبه را داشته باشند که درآمدهای حاصل از فروش نفت را از بودجه سالانه کشور حذف کنند و هدایت این منابع را به سمت تولید بخواهند.

وی اظهار داشت: اگر می‌بینید با رشد تولید و اشتغال آن گونه که باید باشد روبرو نیستیم به دلیل آن است که عمده‌ درآمدهایی که در این راستا وجود دارد برای هزینه‌های سنگین و انباشته‌شده کشور هزینه می‌شود.

ابوترابی‌فرد گفت: امیدواریم سال 94 آغازی باشد برای کاهش هزینه‌های اداری کشور و هدایت منابع حاصل از منابع فروش نفت به سمت تولید، خلق ثروت و ایجاد اشتغال.

وی افزود: امیدواریم شرایط فعالیت‌های اقتصادی با مزیت بالا آن هم با تسهیلات کم بهره به فعالان اقتصادی فراهم شود و به سمت اقتصاد پویا حرکت کنیم زیرا کشور ما یک کشور ثروتمند است.

وی تصریح کرد: در سال 92 عملکرد بودجه عمرانی از حدود 15 میلیارد تومان تجاوز نمی‌کرد در حالی که بودجه شهرداری تهران حدود 15 هزار میلیارد تومان بود، کلان‌شهرهای ما ظرفیت‌های فراوانی برای خلق ثروت دارند و کشور زیرساخت‌های بسیار قوی در این زمینه دارد.

این نماینده مجلس یادآور شد: باید تصمیم بگیریم کشور را با تولید و درآمدهای مالیاتی مشروع به دست آمده از تولید ثروت اداره کنیم.

ابوترابی‌ در خصوص تشکیل کمیسیون تلفیق بودجه گفت: با آغاز فعالیت‌ مجلس کمیسیون‌های تخصصی فعالیت خود را آغاز می‌کنند و ظرف 10 روز حداکثر این کار را انجام می‌شود. پس از پایان کار کمیسیون‌های تخصصی کمیسیون تلفیق نیز کار خود را آغاز می‌کند.

وی در ادامه در خصوص برنامه مجلس برای افزایش بودجه دانشگاه‌ها در سال 94 گفت: ما در مجلس تلاش خود را برای افزایش بودجه برای این بخش انجام می‌دهیم اما در دورانی روسای دانشگاه‌ها به ما گفتند با تصویب قانون به ما اجازه دهید دانشگاه به صورت هیات امنایی و با اختیارات لازم اداره شود.

وی ادامه داد: سال‌هاست قانونی برای اداره دانشگاه‌ها به صورت هیات امنایی تصویب شده و در اختیار دولت و هیات امنا است و آنها می‌توانستند برای اقدامات خود برنامه‌ریزی کنند تا برنامه‌ای برای تولید درآمد داشته باشند اما اقدام مطلوبی صورت نگرفته است.

ابوترابی افزود: دانشگاه‌ها باید همت کنند و در مسیر تولید ثروت به وسیله ظرفیت‌های علمی قدم بردارند اما باید بدانند تولید ثروت به این معنا نیست که شهریه‌های دانشجویان را افزایش دهد یا در جایی که شهریه‌ای نیست شهریه خلق کنند.

وی ادامه داد: امروز دانشگاه‌های جهان یک بنیه علمی قوی دارند که با تولید دانش و فناوری و تجاری‌سازی علم به یک مجموعه قوی از لحاظ ثروت تبدیل شده‌اند. دانشگاه‌های ما نیز چنین ظرفیتی دارند و باید به این سمت حرکت کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار