مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. دى 1394 - 9:47   |   کد مطلب: 16607
دستکاری و ترکاندن جوش‌های غرور ممنوع!
فاکتورهای هورمونی مهمترین علت آکنه در نوجوانان
یک متخصص بیماری‌های پوست و مو:در دوران بلوغ و تغییر در هورمون‌های بدن افراد، زمینه برای بروز آکنه یا همان جوش‌های غرور به وجود می‌آید.

 به گزارش صدای دانشجو به نقل از وب دا، دکتر اکرم انصارگفت: آکنه، یک نوع بیماری التهابی مزمن پوست است که در دوران نوجوانی بسیار شایع است. 

وی با اشاره به فاکتورهای هورمونی به عنوان مهمترین علت ایجاد آکنه، تأکید کرد: در دوران بلوغ و تغییر در هورمون‌های بدن افراد، زمینه برای بروز آکنه یا همان جوش‌های غرور به وجود می‌آید. 

دکتر انصار در خصوص علل ایجاد آکنه گفت: زمانی ‌که غدد چربی پوست به علل تغییرات هورمونی در دوران بلوغ دچار انسداد می‌شوند و چربی درون آن نمی‌تواند به بیرون از پوست راه یابد، این چربی‌های تجمع‎یافته توسط باکتری‌هایی که به طور طبیعی در غده وجود دارند، عفونی می‌شود و آکنه ایجاد می‌کند. 

وی عنوان کرد: نقاط سرسیاه به اندازه سر سوزن، نقاط سر سفید شبیه نقاط سرسیاه، جوش‌های کوچک چرکی و التهاب و قرمزی در اطراف جوش‌ها از علائم آکنه در نوجوانان است. 

این متخصص بیماری‌های پوست و مو با بیان اینکه در آکنه نوع شدید و پیشرفته ممکن است ضایعات پوستی به صورت کیستیک و آبسه دیده شود، افزود: کیستیک به صورت تورمی بزرگتر و سفت‌تر از جوش‌های معمولی در پوست پدیدار می‌شود و با توجه به شدت آن باید نوع درمان انتخاب شود. 

دکتر انصار خاطرنشان کرد: اگر آکنه از نوع خفیف باشد، بدون درمان پزشکی و با مرور زمان بهبود می‌یابد؛ اما اگر از نوع شدید و پیشرفته باشد با توجه به شدت ضایعه از داروهای موضعی و در موارد شدیدتر از درمان خوراکی استفاده می‌شود. 

این متخصص بیماری‌های پوست و مو توصیه کرد: استرس، پوست چرب و اختلالات غدد درون در تشدید آکنه نقش دارند و افراد باید ضمن دوری از استرس با رعایت بهداشت پوست خود از خوردن غذاهای چرب و مواد شیرینی‌ بپرهیزند و از دستکاری و ترکاندن جوش‌ها خودداری کنند.

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار