مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. آبان 1396 - 16:55   |   کد مطلب: 23000
نامشخص بودن وضعیت بازار فروش سیب، نبود تدابیر و برنامه ریزی جهت پیدا کردن بازار هدف، خرید نامطلوب سیب های زیر درختی در دپوهای خرید جاده ای و نبود نظارت های موثر مسئولین بر حال وخیم کشاورزان، قطب سیب کشور را با مشکل مواجه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از اروم نیوز، آذربایجان غربی سالانه با تولید افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب، سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی سیب تولیدی و قطب اول کشور را از آن خود کرده، اما این افزایش تولید با وجود کیفیت بالا نه تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران استان نداشته بلکه هر ساله ضرر بیشتری نسبت به سال پیش متوجه باغداران و کشاوران می شود.

پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات، پایین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول هرسال از بزرگ ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی به شمار می رود.

سالانه خانواده های بسیاری زحمات چندین ماهه خود را جهت تامین امرار معاش در طول سال بر روی باغات دارند اما آنچه که متوجه آنان می شود «افزایش تورم و قیمت محصولات دیگر» و «ضررهای کلان و به فروش نرفتن محصولات» آنان است.

نظارتی بر روی دپوهای خرید سیب زیر درختی وجود ندارد

تنها مکانی که با آغوش گرم محصولات باغداران را پذیرا است، دپوهای خرید سیب های زیر درختی کنار تمامی جاده های مواصلاتی روستاهاست که به قیمت هایی بسیار پایین و با شرایطی به شدت غیربهداشتی اهتمام در خرید سیب های کشاورزان و باغداران دارند. در این میان آنچه که فجیع تر از این هاست حمل و نقل غیر بهداشتی و انتقال آن ها به کارخانجات صنایع تبدیلی است.

کارخانجات صنایع تبدیلی به صورت مستقیم از باغداران و کشاورزان استقبال نکرده و در صورت خرید نیز در برخی مواقع هزینه های باغداران با تاخیر بلندمدت پداخت می شود و در نتیجه باغداران ترجیح می دهند محصولات خود را در کنار خیابان ها در نزدیک ترین نقطه بر دست دلالان سپرده و با در دست داشتن هزینه ای ناچیز که همچون نمکی برروی زخم هایشان عمل می کند به سوی خانه باز گردند.

هیچ نظارتی از هیچ ارگانی بر پاتوق های خرید، مراحل حمل و نقل و همچنین صف های طولانی مقابل کارخانجات صنایع تبدیلی که سیب ها در پشت ماشین ها فاسد شده و آب حاصل از آن باعث لیز شدن سطح جاده ها و بروز دادن تصادفات می شود وجود ندارد و هرکس برای خود در گوشه ای حکومت و در محدود استحفاظی خود حکمرانی کرده و تاخت و تاز می کند و هرکس هر قیمت که دلش بخواهد به باغداران می دهد.

علاوه بر این، هرساله بلایای طبیعی از قبیل سرمازدگی، تگرگ و طوفان بیش از ۷۰ درصد محصولات را مورد هدف قرار می دهد و بیمه ای که از سوی ارگان های مربوطه وجو دارد مبلغی ناچیز بوده و جوابگوی ضررهای وارده به کشاورزان نیست و متضرر واقعی همچون همیشه کشاورز می شود.

امسال ۶۵۰ هزار تن انواع سیب از باغات آذربایجان غربی برداشت می شود

مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، در خصوص آخرین وضعیت سیب و بازار این محصول در استان گفت: با توجه با آغاز فصل برداشت سیب درختی از باغات استان، پیش بینی می شود در حدود ۶۵۰ هزار تن سیب درختی در سال زراعی جاری در استان تولید شود.

وی، با اشاره به اینکه آذربایجان غربی از لحاظ مقدار کشت و تولید سیب درختی، رتبه نخست کشور را دارد، افزود: آذربایجان غربی با ۶۷ هزار هکتار سطح زیرکشت باغ سیب رتبه نخست کشور در تولید این محصول را داراست.

اسمعیل کریم زاده، در خصوص میزان سیب زیر درختی استان، بیان داشت: ۴۰۰ هزار تن سیب زیر درختی پیش بینی می شود که ۳۰ درصد تولید کل محصول سیب جذب کارخانجات صنایع تبدیلی شود.

وی، در خصوص علل تولید سیب زیر درختی در سال زراعی جدید، افزود: سرمازدگی ابتدای سال و ریزش در اثر باد را می توان از عوامل ریزش سیب ها نام برد.

مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: پراکندگی باغ های سیب به وسعت شهرهای آذربایجان غربی است و در این میان ارومیه با دارا بودن ۵۹ درصد از این باغات رتبه نخست تولید سیب آذربایجان غربی را داراست و شهرستان های سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی، سطح کشت باغ های بارور سیب در این استان را حدود ۵۴ هزار و ۵۰۰ هکتار و سطح کشت باغ های غیرباور آن را نیز بیش از ۱۳ هزار هکتار برشمرد و اظهار داشت: هم اکنون میانگین تولید این محصول در استان ۲۳ تن در هکتار است.

کمر کشاورزان هرسال بیشتر از سال قبل توسط مسئولان خم می شود

«حسن» یکی از کشاورزان محال باراندوزچای است که پای درددل ها و مشکلات او نشسته ایم.

او می گوید: از زمان پایان برداشت سیب های درختی سال قبل و انباشته شدن آن ها در سردخانجات، همگان چشم امیدشان به فروش سیب های درختی و مرهم شدن بر زخم هایمان هستیم اما نه بازار داخلی و نه زیر ساخت های صادراتی برای فروش وجود دارد و نه اهتمامی از سوی مسئولین برای حل مشکل، گاهی مبلغ حاصل از فروش محصولات هزینه های تولیدی آن را نیز پاسخ نمی دهد.

این کشاورز، ادامه می دهد: پس از نا امید شدن از خرید و فروش محصولات نمونه مان دست از پا درازتر به سوی باغ هایمان باز می گردیم تا شاید بازاری در سال بعد وجود داشته و ضرر امسالمان را جبران کند، اما غافل از سال بعد که نه تنها سیب هایمان به فروش نمی رود بلکه مجبور هستیم آن ها را به مراکز خرید سیب زیر درختی برده و با دلی پر آه به صورتی غیر بهداشتی در کنار خیابان مقابل دود ماشین ها بین گرد و خاک جاده ها به قیمتی ناچیز رها کنیم.

وی، ضمن ابراز تاسف برای مسئولان، افزود: این مسئولان هستند که کمر کشاورزان را شکسته اند امسال تمامی میوه های روستایی ما در بالای درختان ماند و مسئولان دم از وجود بازار برای میوه جات نمونه زدند، در حالی که میوه نمونه ارومیه از محال باراندوزچای تامین می شود.

او، می گوید: هیچ کس به کشاورزان توجه ندارد و حتی نظارتی کوچک بر روی مراکز خرید سیب زیر درختی وجود ندارد و به صورتی اسفناک به سوی کاخانجات صنایع تبدیلی روانه می شوند و خبری از اوضاع داخلی کارخانجات نداریم.

نکته بعد در این مورد این است که امروز آنچه بیشتر از همه روستایی باغدار را می رنجاند، قیمت خرید ناعادلانه محصولات مرغوب و تفاوت قیمت آن در بازار مصرف است.

در واقع قیمت های حاکم بر بازار فروش محصولات به هیچ وجه منطقی نیست و پولی که باغداران منطقه از بابت فروش محصولات به دست می آورند در اغلب موارد کفاف یک سال زحمت و هزینه ای که برای تولید این محصول کرده است را هم نمی‌دهد.

نبود قیمت خرید مناسب و مشخص و نیز وجود دلالان و واسطه‌ها در کنار وجود کارخانجات صنایع تبدیلی در شهرهای مجاور که نهایت تلاش را برای خرید ارزان محصولات کشاورزی از جمله سیب می‌کنند از مشکلاتی است که کشاورز رنجور را بیش از پیش می رنجاند.

عدم وجود نظارت باعث شده تا محصولات به دست دلالان بیفتد و دسترنج باغداران توسط آن ها تاراج شود و باغداران به دلیل نبود بنیه مالی چشم انتظار هستند که نهادهای ذیربط در جهت نظارت بر تولیدات گام بردارند تا کشاورزان کمتر متضرر شوند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار