مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. مهر 1398 - 9:09   |   کد مطلب: 24005
راهبرد مقاومت توانسته اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گفتمان در منطقه خود را بر تحولات مسلط کند. راهبرد مقاومت ایران، اکنون در اوج اتحاد و انسجام در منطقه قرار داشته و قدرت بازدارنده ایران را بیش از هرزمان دیگری در منطقه و حتی سطح جهانی افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از بلاغ، رهبر معظم انقلاب اخیراً در درس خارج فقه خود نکات بسیار مهمی را بیان کردند. در این دیدار طرح مجدد موضوع مذاکره از جانب آمریکایی‌ها با عنوان "ترفند مذاکره" خوانده شد و هدف از آن نیز تحمیل خواسته‌های آمریکا و اثبات تأثیرگذاری فشار حداکثری بر ایران معرفی شد. رهبر معظم انقلاب به‌صراحت تأکید کردند که این روش مذاکره که آمریکایی‌ها گفتند ما فلان چیزها را بگوییم و ایران قبول کند، خاطرنشان کردند: «برای این نوع مذاکره باید به سراغ همان کسانی بروند که به‌عنوان گاو شیرده آن‌ها عمل می‌کنند. جمهوری اسلامی، جمهوریِ مؤمنین، جمهوری مسلمینِ لله و جمهوری عزت است.» حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای سخنان خود در خصوص مذاکره با آمریکا را در دو نکته جمع‌بندی کردند: ۱) مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آنان بر جمهوری اسلامی، ۲) مذاکره یعنی نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: «چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده‌ی هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد، نه در نیویورک و نه غیر آن.» سخنان مقام معظم رهبری حاوی چند پیام مهم بود.

*جمهوری عزت

رهبر معظم انقلاب جمهوری اسلامی را جمهوری عزت خوانده‌اند. این عزت قطعاً در پرتو راهبرد مقاومت حاصل‌شده است. راهبرد مقاومت یک راهبرد فعال و سازنده در عرصه بین‌الملل است. درحالی‌که راهبرد سازش تسلیم شدن در برابر نظم موجود و اعتراف به وابستگی خود به قدرت‌های بزرگ است. بررسی نمونه‌هایی که قربانی راهبرد سازش شده‌اند به‌خوبی ناکارآمدی این راهبرد را مشخص می‌کند. اما در مقابل راهبرد مقاومت در منطقه توانسته است اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گفتمان در منطقه خود را بر تحولات مسلط کند. راهبرد مقاومت ایران، اکنون در اوج اتحاد و انسجام در منطقه قرار داشته و قدرت بازدارنده ایران را بیش از هرزمان دیگری در منطقه و حتی سطح جهانی افزایش داده است. پس از تهدیدهایی که اخیراً از سوی آمریکا علیه ایران مطرح شد محور مقاومت به‌سرعت قدرت خود را در منطقه نشان داد.

جنبشی از حماس و هیئت انصارالله یمن در دیدار با مقام معظم رهبری حمایت قاطعانه خود را از ایران اعلام کردند. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان به‌صراحت رهبر معظم انقلاب را فرمانده خود خطاب کرد. علاوه بر این حمله حزب‌الله لبنان به خاک رژیم صهیونیستی که برای نخستین بار اتفاق افتاد قدرت بازدارندگی ادعایی اسرائیل را در هم شکست. حملات انصارالله به آرامکو نیز بار دیگر نشان داد که قدرتی که در راهبرد مقاومت نهفته است قابل‌مقایسه با سازش نیست.

در کل نگاهی بسیار اجمالی به دوگانه راهبرد و سازش نشان‌دهنده این است که ایران به‌عنوان پرچم‌دار راهبرد مقاومت توانسته است در عرصه نظامی- امنیتی و سیاسی قدرت بازدارنده‌ای را ایجاد کند که کشورهایی که به راهبرد سازش پناه برده‌اند فاقد آن هستند. این مسئله به‌خوبی گویای کارآمدی گفتمان و دکترین مقاومتی است که با انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و امام خمینی(ره) وارد تحولات بین‌الملل شد.

درواقع اکنون هیچ پرونده‌ای در سطح منطقه نیست که بدون حضور ایران به نتیجه برسد. رسانه‌های عربی بارها با حسرت به این نکته تأکید کرده‌اند که عزت ایرانی در سطح جهان، آمریکا را وادار کرده که به دنبال مذاکره با ایران باشد اما در مقابل حاکمان کشورهای عربی تنها به گاوهایی شیرده برای ترامپ تبدیل‌شده‌اند.

 

* مذاکره با امریکا

نکته مهم دیگر سخنان مقام معظم رهبری به نگاه ایشان نسبت به مذاکره با آمریکا بر می‌گردد. سخنان رهبر معظم انقلاب در باب نکوهش مذاکره با آمریکا یک استدلال روشن و منطق ساده و شفاف دارد: آمریکا در حال پیاده کردن سیاست فشار حداکثری است و از تمام ابزارهایش استفاده می‌کند تا ایران را به تسلیم و پذیرش زور وادارد.

اگر ما کوتاه بیاییم و سر میز مذاکره بنشینیم، طرف مقابل چنین برداشت خواهد کرد که فشار حداکثری جواب داده و ازاین‌پس، در تمام چالش‌های فی‌مابین، از آن بهره خواهد جست و درنتیجه، ایران عزیز ما دیگر رنگ آسایش نخواهد دید.

پیش‌ازاین، مقام معظم رهبری بارها در سخنانشان، مذاکره با آمریکا را بی‌فایده دانستند، اما در شرایط فعلی، مذاکره با آمریکا، نه‌تنها بی‌فایده بلکه به‌شدت مضر و دارای آثار زیانباری برای امروز و فردای ایران خواهد بود. ایشان، علاوه بر این‌که پیش‌ازاین هم مرتباً در رد مذاکره با آمریکا، فرمایشاتی داشته‌اند، اخیراً ممنوعیت مذاکره با آمریکا را با سه عبارت روشن، تعمیم داده‌اند. «هیچ مسئولی»، «در هیچ سطحی» با آمریکا مذاکره نخواهد کرد، «نه در نیویورک و نه در غیر آن». این یعنی تمام مسئولان کشور متفق القولند و به خلاف سیاست‌ها و اظهارات آشفته مقامات آمریکایی که یک روز از مذاکره بدون پیش‌شرط و روز دیگر از مذاکره با ۱۲ شرط سخن می‌گویند، هر عقل سلیمی در ایران، از مضرات مذاکره با آمریکای عهدشکن آگاه است و سیاست قطعی جمهوری اسلامی، ایستادن در برابر فشار حداکثری دولت آمریکاست.

مخالفت مؤکد رهبر معظم انقلاب به طرح مذاکره ایران و آمریکا کاملاً معقول، منطقی و منطبق با شواهد و تجارب تاریخی است. چرا که آمریکا در طول ۷ دهه گذشته که به‌صورت جدی وارد تحولات بین‌الملل شده به هیچ‌کدام از تعهدات خود پایبند نبوده است. از فلسطین، لیبی و عراق تا شوروی سابق، کره شمالی و حتی برخی هم‌پیمانان غربی آمریکا همه نشانی از بدعهدی مستمر آمریکا را با خود دارند. بنابراین در این شرایط درخواست‌ها برای مذاکره با آمریکا درخواست‌هایی کاملاً غیرمنطقی و احساسی بدون توجه به واقعیت‌های موجود است و حامیان مذاکره، اتفاقاً باید خروج آمریکا از برجام را به‌عنوان سند زنده بی‌فایده بودن هر نوع مذاکره با واشنگتن بدانند.

بنابراین حتی اگر آمریکا به دنبال مذاکره به‌زعم خود بدون پیش‌شرط با ایران بوده، برجام به‌عنوان یک موضوع مهم بین‌المللی همچنان مطرح بوده و بازگشت آمریکا به این توافق می‌تواند نیاز آمریکایی‌ها از انجام مذاکره با ایران را مرتفع کند. اما مشکل در نوع نگاه و اهداف آمریکا به مذاکره است و آن را ترفندی برای موفق جلوه دادن راهبرد فشار حداکثری خود علیه ایران می‌دانند.
 

*پیامدهای مذاکره

جمهوری اسلامی ایران اکنون در اوج عزت قرار داشته و کشورهای غربی به دنبال این هستند تا ایران و متحدان ایران را تحت‌فشار بگذارند. رهبر معظم انقلاب عبارت جمهوری عزت را در حالی برای ایران به‌کاربرده که این عزت درنتیجه راهبرد مقاومت حاصل‌شده است. اما قلب سخنان مقام معظم رهبری مخالفت با مذاکره با آمریکا بود. این مسئله نیز به دلیل پیامدهای مذاکره مطرح‌شده است.

آمریکایی‌ها پیشنهاد مذاکره و اصل آن را نه وسیله‌ای برای رفع خصومت و کاهش فشار بلکه ابزاری برای اِعمال دشمنی بیشتر و مکمل فشار می‌دانند. یعنی آمریکا به دنبال فشار بیشتر و گرفتن امتیاز از ایران خواهد بود.

تجربه برجام نیز دلیل دیگر مخالفت رهبر معظم انقلاب با مذاکره است. این توافق و نحوه خروج آمریکا از آن به‌تنهایی برای تغییر پارادایمی نحوه نگاه به مذاکره به آمریکا برای کسانی که به هر نوع گفت‌وگو با این کشور اعتقاد دارند کفایت می‌کند. آمریکایی‌ها به‌سختی امتیاز می‌دهند و توافق می‌کنند، اما به‌راحتی از آن توافق خارج می‌شوند. برجام به‌خوبی ماهیت پلید شیطان بزرگ را نشان داد.

علاوه بر این، چنانچه در مقطع فعلی با آمریکا مذاکره انجام شود، این کشور وقیح‌تر خواهد شد و به این نتیجه خواهد رسید که راهبرد فشار حداکثری‌اش به نتیجه رسیده است. درنتیجه هرچه در توان دارد برای گرفتن امتیاز از ایران خرج خواهد کرد.
 
انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار