مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. مهر 1400 - 12:31   |   کد مطلب: 24485
کُندر ماده گیاهی سرشار از خواص پزشکی است که به جهت درمان بسیاری از بیماری ها از جمله آسم و بیماری های التهابی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، کُندُر (Olibanum) گیاهی دارویی از راسته افراسانان (Sapindales) است. کندر، صمغ درختی به نام بوسولیا است. بوسولیا درخت بومی کشورهای هند، پاکستان، عمان و یمن است که عرب زبان ها به آن صمغ معنوی هم میگویند.

خواص کندر:
کندر خواص بیشماری از جمله: کمک به بهبود آرتروز، کاهش آسیب‌های پوستی ناشی از پرتودرمانی، بهبود کولیت روده، کند شدن روند پیری پوست، کاهش تومور مغزی، کاهش دفعات سردرد خوشه‌ای، کاهش علائم سندروم روده‌ تحریک پذیر، بهبود علائم بیماری کرون، کاهش دردهای مفاصل، بهبود دیابت، تقویت حافظه و.... دارد.

کندر و بیماری کرونا:

مهمترین اثر کندر بر روی بیماری آسم است. هندی ها کندر را ضد التهاب و ضد تکثیر درمان بیماری های مرتبط می دانند و در طب سنتی چینی از کندر به عنوان داروی بهبود دهنده جریان خون و مسکن درد در بیماری هایی مثل سوزاک و سرطان استفاده می کنند. خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی این گیاه باعث کاهش عفونت نایژه‌ها در ریه می‌شود و با کاهش التهاب و گرفتگی رگ‌های خونی باعث می‌شود که سلامتی ریه‌ها بازگردد. از خونریزی‌های داخلی ریه جلوگیری می‌نماید و حالت‌های آسمی را برطرف و حملات آسمی را کنترل می‌کند.

طریقه مصرف کندر:

کندر را می‌توان به صورت پودر یا روغن یا دمنوش استفاده کرد.

  • طریقه مصرف کندر به‌صورت پودر: کندر پودر شده را مخلوط با عسل به اندازه یک قاشق مرباخوری استفاده می‌کنند.
  • طریقه مصرف کندر به صورت روغن: از آنجایی‌که کندر مزه‌ای تلخ و گس دارد، می‌توان آن را به صورت روغن برای مالیدن بر روی بدن ویا در کپسول‌های خوراکی استفاده کرد. همچنین روغن آن را می‌توان به صورت کپسول میل نمود.
  • طریقه مصرف کندر به صورت دمنوش: یکی از روش های مصرف کندر برای استفاده از خواص آن، دمنوش کندر است. دمنوش کندر دارای طبع گرم بوده و ضد کرونای قوی می باشد و سپری برای ریه محسوب می شود. برای تهیه این دمنوش به طریق زیر عمل کنید: 

۱. درون یک لیوان آب جوش بریزید.

۲. یک قاشق چایخوری کندر را به آب جوش اضافه کرده و هم بزنید.

۳. درب لیوان را بگذارید.

۴. اجازه دهید حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کند دم بکشد اما هر دقیقه یکبار آن را هم بزنید تا کندر کاملا در آب جوش حل شده و دمنوش کرم رنگ شود.

۵. این دمنوش را برای بهبود سرفه ۵ تا ۶ روز مصرف کنید.

بهترین ساعت استفاده از دمنوش کندر، شب یا اول صبح است.

در صورت ابتلا به سرماخوردگی حاد و درگیری ریه، می توانید به جای یک قاشق چایخوری، از ۱ قاشق غذاخوری استفاده کنید.

برای افزایش خواص این دمنوش کندر خالص تهیه کنید.

کندری خالص است که تازه و نرم و ظاهر آن سفید باشد و خیلی هم زود شکسته شود.

درون کندر خالص حالت چسبنده و زرد دارد، همچنین کندر خالص زود آتش می گیرد.

بر اساس گفته کارشناسان طب سنتی این دمنوش برای تقویت سیستم ایمنی و دفع بلغم زائد بدن، تنگی نفس، سرفه، بیماران کرونایی یا سرماخورده با درگیری ریه و افراد با مزاج بلغم و چاقی شکمی مفید است.

تداخل کندر با سایر داروها: 

برخی داروها داخل کبد تجزیه می‌شوند. ممکن است کندر سرعت تجزیه‌ی آنها توسط کبد را کاهش بدهد. مصرف کندر همراه با داروهایی که در کبد تجزیه می‌شوند، ممکن است تأثیر و عوارض جانبی آن داروها را افزایش بدهد. بنابراین اگر داروهایی از این دست را مصرف می‌کنید، قبل از مصرف هم‌زمان آن با کندر، با پزشک‌ مشورت بکنید.

همچنین به‌ نظر می‌رسد که کندر باعث افزایش فعالیت دستگاه ایمنی می‌شود. بنابراین مصرف کندر همراه با داروهای تضعیف‌کننده‌ی دستگاه ایمنی ممکن است اثرگذاری این داروها را کاهش بدهد.

مطالعات پزشکی عنوان می کنند که تا به حال هیچ عارضه شدیدی از کندر گزارش نشده است و بر خلاف داروهای شیمیایی ضد التهاب، اثری بر فشار خون، ضربان قلب و نفس کشیدن ندارد. بنابراین بر اساس تجویز پزشک متخصص سنتی، ایمن و مجاز است. اما آنچه مسلم است این است که مصرف درازمدتی هیچ داروی گیاهی پیشنهاد نمی‌شود و همواره باید پس از مدتی مصرف داروهای گیاهی با انجام آزمایش خون، تاثیر آن را بر سلامت خود چک کنید؛ همچنین برای طول مدت درمان می‌توانید از پزشک‌های سنتی کمک بگیرید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار