مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. مرداد 1395 - 15:53   |   کد مطلب: 18479
رئیس سازمان بسیج دانشجویی استان با اشاره به آنکه در دوره قاجار بیش از 90% مردم سواد نداشته و اکثریت پایبند به مذهب بودند، گفتمان مسلط در این دوره را، ارزش های مذهبی معرفی نمود.

به گزارش صدای دانشجو، فریادرس در جمع دانشجویان به تحلیل و بررسی دو گفتمان انقلاب اسلامی در زمان مشروطه و در آستانه انقلاب اسلامی پرداخت.

ایشان ضمن بیان دیدگاه ها و مباحث مطرح شده در هر گفتمان، به تعریف گفتمان اشاره داشت و آن را مسئله عدالت، استکبار ستیزی، توجه به اقشار ضعیف جامعه دانست که یک بستر مفهومی را تشکیل می دهد.

وی اشاراتی هم به فتنه سال های 78 و 88 داشت و بیان کرد که در این فتنه ها نقش رهبری از همه موثرتر بوده چراکه سطح گفتمان عدالت توسط ایشان بیان گردیده و مبحث مطالبه عمومی در این زمینه ایجاد گردید.

فریادرس همچنین دوره بعد از سال 68 را دوره عرفی گرایی خواند و بیان داشت که دراین فتنه ساختار غرب گرا نفوذش را از دست داده و یک فرو کاست اتفاق افتاده است. بدین صورت غرب گرایان سعی در بازسازی فتنه گماشته و در پی آن در انتخابات 93-94بازگشت به ادبیات مشروطه خواهی میرزا ملکم خان مشاهده شد.

وی در ادامه به بررسی دو طیف مشروطه خواهی مذهبی و غیر مذهبی پرداخته و همچنین این شاخه ها را در آستانه انقلاب اسلامی بررسی نمود.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی استان با اشاره به آنکه در دوره قاجار بیش از 90% مردم سواد نداشته و اکثریت پایبند به مذهب بودند، گفتمان مسلط در این دوره را، ارزش های مذهبی معرفی نمود.

وی در ادامه ازعوامل مهم و اختصاصی جریان مشروطه را ارتباط با خارج و بیگانگان مطرح کرد و ملکم خان را با روش فکری غرب گرایی شناساند. در این میان اشتراکی که میان  پارادایم ملکم و انقلاب اسلامی وجود دارد تنها در مسئله عدالت خواهی است.

 فریادرس در پایان گفت: ویژگی جامعه شناختی نشان داده که مردم به اسلام و روحانیت پایبندند و ازاین رو باید تمام تلاش خود را گماشته تا برای مردم زندگی خوبی را فراهم کنیم و اینگونه اقتصاد را از حوزه لیبرال خارج کرده و بتوانیم براین مسئله تسلط داشته باشیم. 

انتها پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار