مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. آذر 1399 - 12:15   |   کد مطلب: 24251
مسئول ازدواج و خانواده نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: این نهاد اقداماتی در خصوص توسعه خوابگاه‌های متاهلی آغاز کرده که نیازمند همکاری نهاد‌های مسئول است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو و به نقل از خبرگزاری دانشجو، بحث توسعه خوابگاه‌های متاهلی که جزو کارویژه‌های خبرگزاری دانشجو شده با پیگیری‌هایی از نهاد‌های زیربط مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها آغاز شد که شاید تاکنون به برخی موانع‌ها رسیده باشیم، اما دانشگاه‌ها با همه دغدغه‌هایی که در خصوص توسعه خوابگاه‌ها دارند، خوابگاه متاهلی را در اولویت خود قرار نمی‌دهند و دغدغه‌ای برای مسئولان دانشگاهی  نشده است.
اما به تازگی، معاونت ازدواج و خانواده در نهاد رهبری در دانشگاه ها شکل گرفته که مسئولیت معاونت رسیدگی به مشکلات و دغدغه های زوج های دانشجو است، از برگزاری ازدوج های دانشجویی تا تامین مسکن برای دانشجویان و از همه مهمتر تامین خوابگاه متاهلی است؛ به همین دلیل به سراغ حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی آیین، مسئول این معاونت رفتیم تا از اقدامات آنها در توسعه خوابگاه متاهلی بدانیم و اینکه آیا دغدغه توسعه خوابگاههای متاهلی جزو اولویت قرار دارد؟

قوانین آموزشی باید بازنگری شود
هاشمی در ابتدا با اشاره به اقدامات نهاد رهبری در خصوص توسعه خوابگاه‌های متاهلی گفت: خوابگاه متاهلی بخشی از آن به قوانین آموزشی برمی گردد که این قوانین باید اصلاح شود و نهاد رهبری پیگیر آن هستیم که در اولویت‌های خوابگاهی قرار بگیرد و بخشی از آن ساخت خوابگاه متاهلی است که هم دانشگاه‌ها و خیرین را در این موضوع درگیر کردیم و اخیرا هم کمیته امداد را به عنوان طرح «منا» پای کار آورده ایم که بتوانیم خوابگاه متاهلی را گسترش دهیم.
وی افزود: در قوانین آموزشی قرار است تجدید نظر‌هایی شود که متاسفانه به کندی پیش می‌رود و اگر بخواهیم قانونی را تغییر بدهیم و آن به ثبت ملی برسانیم کار آسانی نیست و زمان زیادی نیاز دارد که وزارت علوم و بهداشت باید همکاری کنند که پیگیری تغییر این قانون‌ها هستیم. اما از نظر درگیر کردن دانشگاه‌ها که حدود ۱۰۰ دانشگاه را درگیر این مسئله کردیم و در این دانشگاه صندوق طرح منا ایجاد شده و یکی از وظایف این صندوق بحث پرداختن به خوابگاه متاهلین است که خیرین و دانشگاه و کمیته امداد با یکدیگر برنامه‌هایی را در تدارک هستند، اما به دلیل بحث کرونا کمی مسائل پیچیده شده و کار اجرایی امکانپذیر نیست، اما کار‌های رایزنی و تفاهم نامه‌ها در حال انجام است.
هاشمی با اشاره به وام‌های دانشجویی گفت: وام‌هایی که صندوق رفاه به دانشجویان پرداخت می‌کند در واقع کمک هزینه است و دانشجو نمی‌تواند با این وام مسکن تامین کند.
وی در خصوص راهکار پرداخت وام دانشجویی ودیعه مسکن و افزایش این وام‌ها برای رفع نیاز دانشجویان اضافه کرد: این راهکار، راهکار پایداری نیست؛ چرا که می‌دانید کشور ما کشور تورمی است یعنی وام ودیعه مسکن دو برابر و یا سه برابر می‌شود و قانون را نمی‌توان هر ساله تغییر داد؛ برای مثال اگر وام ودیعه مسکن ۵۰ درصد امسال افزایش پیدا کند به نسبت این افزایش تورم هم افزایش چند برابری داشته و میزان افزایش ودیعه‌های مسکن قابل پیش بینی نیست و به همین دلیل نمی‌توان بر روی وام‌های ودیعه تکیه کرد.

راه حل پایدار باید برای اسکان دانشجویان متاهل ارائه شود
هاشمی با اشاره به اینکه باید راه حلی پایدار پیدا کنیم که این مشکل به صورت قطعی حل شود، اضافه کرد: راه حلی که می‌تواند مشکل دانشجویان متاهل را حل کند، یا ساخت خوابگاه متاهلی است یا اجاره متمرکز خوابگاه است که هم دانشگاه‌ها و خیرین می‌توانند در بحث اجاره خوابگاه‌ها پای کار بیایند که دانشجو خیلی تحت فشار و سختی نباشد، هرچند که این موضوعات و راه حل‌ها در کنار هم باید پیش بروند. ممکن است دانشجویی بگوید که من با وام ودیعه مسکن می‌توانیم جایی را اجاره کنم، یا دانشجویی که خوابگاه می‌خواهد؛ بنابراین باید راه حل‌ها درکنار هم پیش بروند که همه‌ جوانب سنجیده شود.
وی ادامه داد: نهاد رهبری در دانشگاه‌ها همه این راه حل‌ها را بایکدیگر پیش می‌برد و رایزنی‌هایی هم با وزارت مسکن، وزارت ورزش و جوانان، کمیته امداد و سایر نهاد‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است که امیدواریم به تفاهم‌هایی برسیم که بتوانیم بحث خوابگاه متاهلی را بتوانیم سامان دهیم که دانشجویان بتوانند درس بخوانند به زندگی برسند و امنیت روانی داشته باشند که بتوانند به کار‌های پژوهشی بپردازند.
حداقل ۵۰ درصد دانشجویان متاهل هر دانشگاه مسکن ندارند
هاشمی افزود: سالانه حدود ۲۰ هزار ازدواج دانشجویی در سامانه نهاد رهبری فقط ثبت می‌شود که خیلی‌ها هستند که به دلیل نبود مسکن مجبور هستند که آغاز زندگیشان را به تاخیر بیندازند، این‌ها خوابگاه و مسکن ندارند و در شرایط حادی هستند و تعداد آن‌ها هم کم نیست، اگر در هر دانشگاهی ۱۰۰ زوج داشته باشیم، اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد نیاز به مسکن داشته باشند، پس ما حداقل در کشور نیاز به ۱۰ هزار خوابگاه متاهلی داریم و درصورتی که این آمار درحال حاضر کمتر از هزار خوابگاه است. در دانشگاه خوارزمی فقط بین ۲۰ تا ۳۰ ظرفیت در اختیار دانشجویان قرار داده که امکانات خاصی ندارد و شرایط خوبی ندارند.
 
خوابگاه‌هایی که خالی هستند، اما به دانشجو داده نمی‌شود
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دانشگاه‌ها در تحویل این خوابگاه‌ها به زوج‌های دانشجو کم کاری می‌کنند، حاضرند خوابگاه خالی باشد؛ اما در اختیار دانشجو قرار ندهند؛ چرا که برای دانشگاه هزینه دارد و این مشکل وجود دارد که زوج دانشجو هست، خوابگاه هم هست، اما دانشگاه به دانشجویان نمی‌دهد و دلیلشان هم این است که می‌گویند بودجه نداریم که خوابگاه را تعمیر کنیم و در اختیار دانشجو قرار دهیم.

مسئول ازدواج دانشجویی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: میزان خوابگاه‌های متاهلی بسیار کم است و برخی از دانشگاه‌های بزرگ هم خوابگاه متاهلی ندارند.
وی در خصوص رایزنی با وزارت مسکن گفت: سعی شده تفاهم نامه‌ها را با وزارت خانه‌ها پیش ببریم و مرحله دوم تشکیل ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان است که در این ستاد تمامی وزارت خانه‌های مسئول عضو هستند که باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شود که ذیل این ستاد بتوانیم از وزارت مسکن مطالبه استفاده از مسکن مهر را برای زوج‌های دانشجو داشته باشیم و یا اینکه زمین‌هایی در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند که دانشگاه بتواند مسکن بسازند.
این طرح‌ها منوط به این هستند که دولت اراده اجرای آن را داشته باشند؛ چرا که اگر این اراده نباشد، نه پول دست نهاد مانند نهاد رهبری در دانشگاه‌ها است و نه بودجه ای، ماصرفا به عنوان یک نهاد فرهنگی ورود پیدا می‌کنیم که بتوانیم خدمات را به این سمت هدایت کنیم. ممکن است که مسئولان دولت اجرای این طرح‌ها را به تاخیر بندازد.
نهاد رهبری، نه یک نهاد اجرایی، قانون گذار و مالی است بلکه نهاد‌های مسئول را می‌تواند جمع کرده و هدایت کند به یک مسیر مشخصی و آن‌ها را به فرایند مشخص هدایت کند.
وی تصریح کرد: انتظاری نیست که این دولت بتواند کاری در این زمینه انجام دهد، البته ما در نهاد پیگیری‌ها و تلاش‌های لازم را خواهیم داشت و با مجلس نیز وارد مذاکره شدیم که بتوانیم قوانین را به تصویب برسانیم. در خصوص جهیزیه قدم خوبی برداشته شده و ۱۵ هزار جهیزیه برای زوج‌های دانشجو درحال فراهم شدن است، اقدامات اولیه انجام شده و به مرحله اجرا درآمده است. با صدا و سیما هم همکاری درخصوص ازدواج دانشجویان و خوابگاه متاهلی و بحث خانواده را خواهیم داشت که بتوانیم خانواده‌ها را به سمت کمک به زوج‌های دانشجو بیاوریم. این برنامه‌ها از ۱۶ آذر آغاز خواهد شد.

با اظهار نظر مسئول ازدواج و خانواده نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اگر این اقدامات تشریح شده، اجرایی شود بسیاری از مشکلات دانشجویان متاهل کاهش خواهد یافت و چه بسا باعث افزایش تعداد ازدواج دانشجویی در میان دانشجویان شود.
 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار