به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 4. آذر 1399 - 14:21   |   کد مطلب: 24253
معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در طرح ساماندهی آموزش عالی، موسسات کوچک تجمیع می شوند و یک دانشگاه جدید به وجود می آورند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، و به نقل از خبرنگار مهر، غلامحسین رحیمی در یک برنامه تلویزیونی درباره طرح آمایش آموزش عالی اظهار کرد: در طرح آمایش آموزش عالی، وزارت علوم سه طرح منطقه بندی، ساماندهی و ماموریت گرایی موسسات را در اولویت قرار داده است؛ در طرح منطقه بندی در مقیاس استانی، عملا در هر استانی یک شورای مدیریت استانی شکل می گیرد که در راس این شورا رئیس دانشگاه جامع قرار دارد. در سال های اخیر شرایطی در استان ها ایجاد شده که آموزش عالی می تواند بخشی از وظایف پیگیری و تصمیم گیری را به موسسات آموزش عالی استان ها محول کند. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: در حال حاضر ۱۸۰ دانشگاه در کشور داریم که با احتساب واحدهای دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد، قریب به ۲ هزار واحد و موسسه آموزش عالی در سطح کشور می شود. خوشبختانه غالب این واحدها و موسسات از شرایط خوبی برخوردار هستند. 

وی با اشاره به اینکه دانشگاه های روزانه کیفی ترین موسسات ما هستند و از استاندارهای بالای علمی برخوردارند، گفت: مثلا استان های اردبیل، کردستان، آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و شمالی حداقل یک دانشگاه جامع با استاندارهای بالای علمی دارند. شرایط کاملا آماده است که ما بتوانیم اختیارات وسیعی را به تدریج در اختیار استان ها قرار دهیم.

رحیمی در ادامه خاطرنشان با اشاره به طرح ساماندهی موسسات گفت: یک زمانی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم و در حال حاضر ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو داریم یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، حداقل ۴ هزار دانشجو داریم که یک شاخص خوبی بین المللی است؛ البته مطلوب این است که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، بالای ۴ هزار و ۵۰۰ دانشجو داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ضمن بیان این مطلب که گسترش آموزش عالی در دوره هایی بی رویه صورت گرفت، تصریح کرد: به همین دلیل در حال حاضر موسسات آموزش عالی داریم که یا داوطلب و متقاضی ندارند یا اینکه برخی از آنها کیفیت لازم را ندارند. 

وی افزود: هدف اصلی طرح ساماندهی این است که موسساتی که از شاخص های کیفی برخوردار نیستند را از نظر شاخص های کیفی ارتقا دهیم.

رحیمی ضمن تاکید بر اینکه فعالیت هیچ موسسه آموزش عالی در هر شهر و شهرستانی متوقف نمی شود، گفت: تمامی این موسسات ادامه فعالیت خواهند داد اما برخی رشته های این ها محدود خواهند شد تا به رشته های باقی مانده بیشتر بپردازند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم توضیح داد: موسسات کوچک از نظر اصلاح ساختار بیرونی تجمیع می شوند و یک دانشگاه جدید به وجود می آورند. از طرفی دیگر رشته های مشابه ادغام می شوند و در نتیجه رشته ای که مثلا در یک پردیس ۲ استاد داشته و در پردیس دیگر ۵ استاد، با یکدیگر در رشته سرویس خواهند داد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار