مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. شهريور 1400 - 19:42   |   کد مطلب: 24451
جلسه بررسی صلاحیت محمد علی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم دولت سیزدهم امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، جلسه بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و تعدادی از نمایندگان نظرات مخالف یا موافق خود را برای انتخاب وزیر پیشنهادی اعلام کردند.

موافقت کمیسیون آموزش با زلفی‌گل برای تصدی وزارت علوم

در ابتدای جلسه حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، موافقت این کمیسیون را با وزیر پیشنهادی علوم اعلام کرد و گفت: در سند چشم انداز، ایران کشوری است در منطقه با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل بنابراین کمیسیون آموزش با دقت و وسواس خاص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را بررسی کرده است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی علوم در سال ۷۶ مدرک تحصیلی خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز اخذ کرده است و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، عضو بسیج دانشجویی و دارای مقالات علمی در زمینه‌های زیادی هستند. وی استاد نمونه بسیجی کشور، دارای۵۶۰ مقاله ISI بوده و در نگارش ۲۰ مقاله در خصوص راهکار‌های علمی در کشور مشارکت داشتند، تلاش در جهت رشد علمی کشور و تشکیل اساتید و دانشجویان به مرجعیت عملی، کاهش وابستگی وزارت علوم به بودجه دولتی، اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی و توجه به کارآفرینی دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های قابل دفاع وزیر پیشنهادی است.

حاجی پور اضافه کرد: زلفی گل از اساتید برجسته و پژوهشگر برجسته کشور هستند و کمیسیون آموزش و تحقیقات با پیشنهاد تصدی وی برای پست وزارت علوم موافقت نموده است.  
 

از اداره دانشگاهی با چندهزار دانشجو تا وزارت علوم و مدیریت میلیون‌ها دانشجویان

در ادامه یزدی خواه و روح الله ایزد خواه در مخالفت با وزیر پیشنهادی مواردی را مطرح کردند که از جمله نکات مهم مطرح شده از سوی این نمایندگان عدم خط بندی و موضع‌گیری زلفی‌گل با عوامل فتنه ۸۸ بود.

یزدی خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی مخالف وزیر پیشنهادی علوم در ادامه گفت: ماموریت بعضی وزارتخانه‌ها، ماموریت حال کشور است؛ مانند وزارتخانه‌های صمت و بهداشت و ماموریت برخی دیگر برای آینده است که وزرای آموزش و پرورش و وزارت علوم را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه محدوده عمل و تجربه زلفی‌گل دانشگاه همدان با ۴ تا ۵ هزار دانشجوست که حالا می‌خواهند هزاران دانشگاه با میلیون‌ها دانشجو را مدیریت کنند، گفت: زلفی‌گل در صورت تصدی منصب وزارت علوم کار سنگینی را باید انجام دهد. در برنامه وی افقی در خصوص آموزش عالی ندیدیم. تحول‌گرایی و توجه به موضوعات علوم انسانی در برنامه‌های این وزی پیشنهادی به چشم نمی‌خورد.
 

زلفی‌گل هیچ برنامه‌ روشنی برای کنکور ندارد

یزدی خواه اضافه کرد: وی در مورد کنکور برنامه شفاف و روشنی ندارد با وجود اینکه مجلس دو مصوبه دارد. ایشان کاملا با دولت دوازدهم همراه بوده و هیچ جمله انتقادی درباره علمکرد دولت قبلی ندارد. انگیزه‌ای برای متقاعد کردن نخبگان برای بودن در کشور ندارد و درخصوص مهاجرت نخبگان خنثی عمل کرده است. اعتقادی به شعار‌های انقلاب ندارد و کارکردی از وی مشاهده نکردیم.

 

رویکرد سیاسی‌ای که مشخص نیست

وی ادامه داد: رویکرد سیاسی زلفی گل شفاف نیست؛ علمکرد‌های مناسبی ندارد. علاقه ویژه‌ای به خاتمی دارد ایشان باید اعلام کند که هیچ مناسبتی با اهالی فتنه ندارد. اگر بحرانی مانند کوی دانشگاه ایجاد شود می‌تواند دانشگاه را مدیریت کند؟ ما برای وزارت علوم وزیری قاطع، متفکر، خلاق، تحول، می‌خواهیم. رشد علمی کشور در هشت سال گذشته متوقف شد. این وزارت خانه کلیدی است و سرنوشت ملی است و نباید برای انتخاب وزیر آن مماشات شود.

 

برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم کلی و بدون تحول‌گرایی است

روح‌الله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: زلفی گل استاد تمام شیمی بوده و مقالات ISI زیادی دارد و همچنین استاد نمونه و پژوهشگر سلامت است، اما وزارت علوم چه نسبتی با وی دارد. ایشان باید علم شیمی را توسعه دهد و نسبتی با وزارت علوم ندارد؛ وزیر علوم با استاد تمامی فرق دارد همانطور که وزیر بهداشت با فردی فوق تخصص چشم و مغز تفاوت می‌کند.

وی افزود: نیمی از وزرای پیشنهادی ما برنامه تحول ندارند از جمله زلفی گل که برنامه‌هایش دارای سیاست‌های کلی و گرد است.

سلامت جسمی نشان دهنده توانایی مدیریت و مقاله‌های متعدد نشان از سلامت فکری زلفی‌گل است

پس از آن نمایندگان موافق با وزیر علوم پیشنهادی نظرات خود را مطرح کردند که محمد خدابخشی نماینده مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم در این جلسه گفت: معیار‌های مهم سلامت فیزیکی، محدوده سنی و سلامت جسمی و توانایی ذهنی برای اداره وزارت علوم است که زلفی گل این معیار‌ها را دارد. از نظر علمی و تخصص سوابق وی مشخص است، مسئولیت هایش روشن است. تمام مقاطع تحصیلی را تدریس داشته است و می‌تواند مدیریت کند.

وی افزود: وزیر باید مسئولیت پذیر باشد و روحیه اجتماعی داشته باشد که زلفی گل دارای این روحیه است،  با نمایندگان تعامل دارد. زلفی گل، روحیه جهادی دارد. محدوده سنی و سلامت وی به گونه‌ای است که می‌تواند وزارتخانه‌ای به این وسعت را مدیریت کند و از طرف دیگر تعداد بالای مقالات زلفی گل نشان دهنده سلامت فکری ایشان است.

 

پرداختن به اشتغال و حل مسائل کشور با علم و فناوری در برنامه‌های وزیر پیشنهادی است

وی یادآور شد: همه از دانشگاه‌ها و جوامع علمی برای حل مشکلات انتظار دارند و وزیر پیشنهادی این مسئولیت پذیری را دارد که برای این امر اقدام کند. دانشگاه مبدا تحولات و از محور‌های اصلی بهروزی و پیشرفت کشور است. تربیت نیروی انسانی متخصص، ایجاد روحیه نشاط و انقلابی، توسعه علوم فناوری نوین، حل مسائل کشور از طریق علم و فناوری، اشتغال و.. در برنامه‌های وزیر پیشنهادی است.

زلفی‌گل تک‌بعدی است و جز شیمی بر رشته‌های دیگر تسلط ندارد

ویس کرمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر علوم پیشنهادی وی را فاقد برنامه‌های شفاف برای وزرات علوم دانست و گفت: سوابق علمی زلفی گل قابل تقدیر و از مفاخر علمی رشته شیمی است، تک بعدی بودن وی مانع از تسلط در رشته‌های دیگر و میان رشته‌ای است. باید گام‌های موثری در تراز دوم انقلاب برداشته شود. برای تحول دانشگاه‌ها و علوم‌های مختلف باید صاحب نظر باشد؛ اما وی حتی در برنامه نویسی توجه کافی نداشته است. ما نیاز به نواندیشی دینی دانشگاه‌ها داریم که اثری در برنامه وی دیده نمی‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وی برای باز اندیشی در علوم انسانی و علوم اسلامی جامعه که تحول جامعه اسلامی از علوم انسانی آغاز شده است برنامه‌ای ارائه نداده است.  

 

خبری از برنامه‌ای جدی برای خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی و قطب‌های علمی نیست

وی یادآورشد: عدم برنامه در تأمین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی، عدم برنامه در تبدیل وضعیت نیرو‌های قراردادی وزارت علوم، عدم برنامه برای حمایت از دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، عدم برنامه برای تقویت مجلات علمی‌ ای اس آی داخلی، عدم برنامه در خصوص قطب‌های علمی که بیش از ۱۵۰ مورد است، عدم ارائه برنامه کارساز و دقیق در مورد پذیرش دانشجو، کنکور و سهمیه‌های ۳۱ گانه این آزمون از دیگر مسائلی است که در برنامه‌های پیشنهادی زلفی گل وجود ندارد.

نگاه سنتی به برنامه‌ها 

در ادامه رجایی یکی دیگر از نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: برنامه‌های زلفی گل عملیاتی نبوده و کلی است. وضعیت‌های موجود و مسیری که باید طی شود را نشان نداده اند و قابل ارزیابی نیست. برنامه‌های زلفی گل با نگاهی سنتی است؛ درحالیکه سیستم آموزش و پژوهش دنیا به سمت فناوری رفته است.

وی تصریح کرد: با شرایط فعلی مقاله‌ها در جهت نوآوری و تولید علم و ثروت و قدرت موثر نبوده و باید نگاه تغییر کند که متاسفانه برنامه‌ای برایش نیست؛ منظومه فکری زلفی گل در مسائل کشور منسجم نیست و جریان سیاسی زلفی گل نامشخص است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار