مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. شهريور 1400 - 19:12   |   کد مطلب: 24466
امام جمعه همدان در نشست شمسا:
تغییر فرهنگی زمانبر است
نماینده ولی فقیه استان همدان در نشست شمسا گفت : برای ایجاد تغییر در مسائل فرهنگی به زمان بیشتری نیاز داریم.‌

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، امروز، هفدهم شهریورماه  سلسله نشست های تخصصی " شمسا " با حضور  آیت الله شعبانی، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان و با موضوع  بررسی مسائل مهم و اولویت دار استان،  به همت بسیج دانشجویی  برگزار شد.

تغییر فرهنگی زمانبر است
شعبانی در راستای ایجاد تغییر فرهنگی اظهار کرد: تغییر در کار فرهنگی با کار اقتصادی بسیار متفاوت است. برای ایجاد تغییر مسائل فرهنگی به زمان بیشتری نیاز داریم.‌ باید توجه کنیم حوزه ی فرهنگ مانند حوزه ی علوم انسانی برای ایجاد تغییر پروسه ی زمانبری دارد. در عین حال برآیند کار فرهنگی به صورت دقیق قابل پیش بینی نیست.
وی ادامه داد: به عنوان مثال سند مهندسی کشور در سال ۹۲ در دولت دهم ابلاغ شد، اما قدمی در جهت توسعه ی آن برداشته نشد. 
 
مشکلات اقتصادی مانع بر سر رشد فرهنگی
دولت ها زمانی که دچار مشکلات اقتصادی میشوند مسئله ی اساسی فرهنگ را کنار می‌گذارند و همین غفلت از مسئله ی مهم باعث آسیب بیشتر به اقتصاد می‌شود. وی افزود: در سال ۹۹ در شورای فرهنگی عمومی یکی از مسائلی که تدوین شد سند فرهنگی استان بود. 
بعد از اتمام جلسه ۱۱ استان برای تدوین سند انتخاب شدند. اولین قدم در این عرصه ی فرهنگی شناسایی مشکلات و اولویت بندی آنهاست
در زمان اولویت بندی به ۵ اولویت اساسی رسیدیم اما در این نقطه متوقف شد زیرا دولت تغییر کرد.
اسناد دیگری در راستای مسائل فرهنگی تدوین شده است مانند سند قرآن که این سند هم منتظر شورای قرآن برای تصویب آن است تا در دست اجرا قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان اذعان کرد: متاسفانه به خاطر عدم داشتن کمیته ی رصد، جهت  نظارت بر مراحل اجرایی سندهای تدوین شده، انتظار گرفتن نتایج کاملا مطلوب صد در صدی نداریم.

حمیدرضا زارعی، مسئول هسته تخصصی شمسا گفت: متاسفانه در مبحث اعتیاد فعالیت های زیادی انجام نشده است و آمار اعتیاد در استان بالا رفته و سن اعتیاد به دوران نوجوانی رسیده است. نظر و فعالیت های اجرایی شما در این رابطه چیست؟
امام جمعه همدان در پاسخ گفت: عوامل متعددی وجود دارند که بازهم به اجرای اسناد فرهنگی میرسیم. اگر سند فرهنگی درست تبیین شود حتما مشکلات رفع خواهد شد.
 
 
عرفان احسانی، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن گفت: متاسفانه نشستی که منجر به گروه بندی کارهای سیاسی یا فرهنگی و غیره شود نداریم. نوع تالیف هر سیستم واجب است. ژورنالیست های اسلامی ادعا میکنند که جمهوری اسلامی فهمی از فرهنگ را ابلاغ نکرده است. تعدد فرهنگی داریم اما نتیجه ی اصلی را نمی‌گیریم. و دلیل این تعدد فرهنگی را نمی‌دانیم. تفاوت نسل ها در اسناد فرهنگی مورد توجه قرار نمیگیرد و شاهد هستیم که یک دهه ی پنجاهی برای دهه ی هشتادی مینویسد که فهمی از تفاوتهای این نسل ندارد.
شعبانی جواب داد: من کاملا با نظر شما موافق هستم در اسناد فرهنگی که تدوین می‌شود حتما این مسائل  بخصوص تفاوت نسلی پیگیری خواهد شد.
 
آیت الله حبیب الله شعبانی در جواب زلیخایی، پژوهشگر هسته تخصصی شمسا که پرسید:  چطور می توانیم از اولویت هایی که در راستای سند فرهنگی تدوین شده است، باخبر شویم؟ گفت: هر زمانی بخواهید اولویت ها در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
 
انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار