مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. آبان 1400 - 17:49   |   کد مطلب: 24504
میزگرد بررسی عملکرد و حواشی شورای شهر همدان و مدرسه شهدای علم و فناوری، با حضور اعضای شورای شهر و دادستان همدان به همت قرارگاه مطالبه گری و گفتمان سازی شهید همدانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، عصر روز گذشته دوشنبه ۳ آبان ماه ، میزگرد بررسی عملکرد و حواشی شورای شهر همدان پیرامون انتخاب شهردار، پروژه های ناتمام عمرانی، حقوق عامه، شفافیت شورا و حاشیه اخیر پیش آمده در رابطه با مدرسه شهدای علم و فناوری ، به همت قرارگاه مطالبه گری و گفتمان سازی شهید همدانی برگزار شد.

در این میزگرد حسن خانجانی(دادستان استان همدان) ، علی اکبر نظری(رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر) ، علی رحیمی فر(عضو شورای شهر) ، مهدی حیدری(رئیس کمیسیون عمران شورای شهر) ، اکبر کاووسی(رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر)، مصطفی احمدی( دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی) و سعید واحد نژاد ( مدیر و موسس مدرسه شهدای علم و فن آوری )حضور داشتند.

یکی از مباحثی که در این جسله به آن پرداخته شد بررسی حادثه اخیر پیش آمده در رابطه با مدرسه علم و فن آوری، با حضور مدیر مدرسه، مامور شهرداری و دادستان بود.

 

مدیر مدرسه ی شهدای علم و فناوری توضیح داد: قبل از پیش آمدن این موضوع برخی از اعضای تشخیص مصلحت و کمیسیون و اعضای شورای پنجم تشریف آورند و این اقدام را بسیار با ارزش شمرده و بر گسترش این کار مردمی تاکید کردند.
ما نیز با ادارات مربوطه ارتباط گرفتیم و قرار شد در خرداد ۱۴۰۰ تکه ای زمین به وسعت ۵۰۰ متر واقع در میدان پروانه به ما تحویل دهند ولی تا مهر ماه این تحویل صورت نگرفت.
سال تحصیلی آغاز شد ولی ما مکان مشخصی برای تدریس نداشتیم و با مشکلات زیادی رو به رو بودیم. تعداد بالای دانش آموزان مدرسه که قریب به ۲۰۰ نفر بودن، دانش آموزان متوسطه دوم را تحصیل میکردند، در محلی که ما فعالیت انجام می‌دادیم ساختمان ها متراژ بسیار کمی دارند و متراژ مد نظر ما ۵۰۰ متر بود.
وی ادامه داد: پس از تلاش های فراوان نهایتا یکی از اهالی تکه زمینی را به ما هبه کرد و گفت چند سالی استفاده کنید و ما هم با استفاده از خانه های موقت و کانکس، یک مدرسه آنجا ساختیم.
قبل از انجام کار با شهرداری مشورت کردیم و از شهرداری‌ تقاضا کردیم نامه مبنی بر قانونی یا غیر قانونی بودن این ساخت و ساز را بگیریم که متاسفانه پاسخ قطعی به ما ندادند. در نهایت ما شروع به ساخت و ساز کردیم.
 در روز یازدهم مهر ماه ماموران آمدند، ما نامه را نشان دادیم و گفتیم برای انجام ساخت و ساز این را به ما دادند که ماموران گفتند این مجوز نیست و با نامه مشکل حل نمیشود.نهایتا چهارده مهر ماه ساعت ۱۵:۳۰ بعد از ظهر این حادثه رخ داد و با حکم دادستانی مبنی بر تعلیق ساخت و ساز و جلوگیری از انجام اقدامات به محل فعالیت ما آمدند و حکم را هم نشان ندادند و بعد از اصرار ها حکم نشان داده شد و سقف مدرسه را باز کردن و به واسطه ی مردم و افرادی که آنجا بودند وسایل را نبردند.

سعید واحد نژاد پس از این توضیحات پرسید:
اگر کار ما غیر قانونی بوده است، چرا از همان شروع کار جلوی ساخت و ساز را نگرفتند؟! مگر ساختن ساختمان یک شبه صورت می‌گیرد؟!
 چگونه یک حکم در این مدت کوتاه صادر و اجرا میشود؟!
  چرا نسبت به سایر ساخت و ساز ها همچین اقدام انقلابی نیست؟!
 نه به عنوان قشر فرهنگی جامعه بلکه به عنوان یک شهروند عادی ، آیا این نوع رفتار در هنگام اجرای حکم صحیح است؟!
در پایان گفت: ما از همینجا هم اعلام میکنیم که هیچ گونه ناراحتی از مامورین اجرای حکم نداریم.

 

مامور شهرداری در پاسخ به مدیر مدرسه اذعان کرد: در روز اول قرار بوده است که شما مدرسه را در حد کانکسی که موقت باشد برپا کنید، اما بعد از ادامه کار توسط شما، متوجه شدیم که وضعیت متفاوت شده ما منتظر بودیم که شما مجوز بیاورید.

وی گفت: علی رقم اخطارهای دریافتی از سوی ما اقدامی از سمت مسولان مدرسه صورت نگرفت. در نهایت این شهرداری است که باید پاسخگوی نادیده گرفتن قوانین و موارد ایمنی از سوی شما باشد.این که مقصر چه کسی است را در نهایت مراجع قانونی باید پاسخگو باشند، اما آیا پخش این تصاویر از نظر شما که فردی فرهنگی هستید درست بود؟

 

خانجانی دادستان همدان پس از شنیدن صحبت های مأمور شهرداری و مدیر مدرسه به اشاره به این موضوع که بررسی و حل مشکل پیش آمده نیاز به جلسه ای تخصصی دارد گفت: نباید به اجرای قانون برچسب حوادث دلخراش زد و مجریان قانون به نوعی متهم شوند. حجم بتون ریزی و حرکات انجام شده نشان می دهد اشکال اساسی تبعیض و رفتار نا برابر است ما معتقد هستیم که تمامی ساخت و سازهای غیرمجاز منتسب به هرکسی که باشد در هرکیفتی باید بدون هیچ توجیهی مورد برخورد قرار گیرد.

دادستان همدان ادامه داد: قانون اساسی و شرع برای همه یکسان است و اینکه ملک متعلق به چه افرادی است مهم نیست. اجرای قانون باید به صورت برابر و به دور از هرگونه تبعیض باشد. هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز از طرف هر شخصی باشد غیرقانونی و نامشروع است و باید با آن برخورد شود. 

وی تاکید کرد: همه ی ما در هر جایگاهی که هستیم باید خودمان را به اجرای قانون مقید کنیم. اینطور که مشخص است زمین زراعی بوده و تغییر کاربری داده شده که این خود تخلف بزرگی است. 

سپس اذعان کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در شهر همدان داریم این است که فرآیند صدور پروانه بسیار طولانی است . به موجب مقررات طی دو هفته باید این مهم انجام شود در صورتی که بیش از ده ماه به طول می انجامد.

حسن خانجانی موقر با اشاره به حاشیه خیر پیش آمده مدرسه شهدای علم و فن آوری تاکید کرد: اگر این روند طولانی نبود مشکلات این چنینی هم رخ نمی داد. اعضای شورای شهر جهت اصلاح این روند طولانی باید ورود کنند.

در ادامه اعضای شورای شهر در این پاسخگوی سوالات دانشجویان مطالبه گر در زمینه های پروژه های ناتمام عمرانی، حقوق عامه، شفافیت شورا بودند.

انتهای پیام/

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار