به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 1. دى 1392 - 10:04   |   کد مطلب: 10014
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در اولین سالگرد آیت‌الله تهرانی:
آیت‌الله سیستانی گفته بود: تهران یک خیابان ایران دارد و خیابان ایران، یک شیخ‌مجتبی تهرانی
در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و مصادف با اولین سالگرد رحلت استاد اخلاق مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مجتبی تهرانی، امروز اول دی‌ماه مراسمی از طرف بیت معظم‌له در مسجد جامع بازار تهران برگزار شد.
آیت‌الله سیستانی گفته بود: تهران یک خیابان ایران دارد و خیابان ایران، یک شیخ‌مجتبی تهرانی

وی با اشاره به خاطره‌‌ای گفت: یکی از شاگردان آیت‌الله مجتبی تهرانی که به محضر آیت‌الله سیستانی رفته بودند، می‌گوید: آیت‌الله سیستانی در این دیدار گفته‌اند که شیعه یک ایران دارد، ایران یک تهران دارد، تهران یک خیابان ایران دارد و خیابان ایران یک حاج‌آقا مجتبی تهرانی دارد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع) و مصادف با اولین سالگرد رحلت استاد فقید اخلاق تهران، مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مجتبی تهرانی، مراسمی از طرف بیت معظم‌له در مسجد جامع بازار تهران برگزار شد و در آن آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمی سراسر کشور به ارائه سخن پرداخت.

در ابتدای مراسم مداحان اهل‌بیت(ع) کاتوزیان و میثم مطیعی به مدیحه‌سرایی پرداختند. پس از آن آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمی سراسر کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

آیت‌الله حسینی بوشهری در ابتدای سخنان خود گفت: برای ورود به بحث نیازمند بیان مقدمه‌ای هستم که بتواند ابعاد موضوع را روشن کند. انسان در جهان خلقت دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی است. قرآن انسان را موجودی مورد تکریم و تجلیل قرار می‌دهد. وقتی به آیات قرآن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که قرآن از جایگاه رفیع انسان یاد می‌کند. قرآن بشر را به عنوان خلیفة‌الله معرفی کرده و در جای دیگر تصریح کرده که تمام مواهب هستی مسخر انسان است.

وی در ادامه افزود: این انسان همان انسانی است که در شب معراج جبرئیل از همراهی پیامبر(ص) باز می‌ماند؛ به این انسانها با این ویژگی‌ها از ناحیه خداوند استعدادهایی عنایت شده است که این استعدادها نیاز است از قوه به فعل برسد تا شکوفا شود.

مدیر حوزه‌های علمی سراسر کشور در ادامه با اشاره به ابعاد وجودی انسان اضافه کرد: انسان موجودی تک بعدی نیست که براساس غرایز و شهوات زندگی کند. این دو جهت که یکی تک‌بعدی نبودن انسان و دیگری وجود استعدادها مسیر انسان را هموار کرده و در طریق هدایت قرار خواهد داد. خداوند سه راهنما و هدایتگر برای انسان قرار داده است؛ یکی از آنها عقل است که به عنوان گوهری برای هدایت انسان قرار گرفته است. خداوند دستور داده انسان براساس آنچه عقل امر می‌کند حرکت کند. زمانی که از دوزخیان پرسیده می‌شود که چرا گمراه شدید می‌گویند که ما از عقل و اندیشه غافل شدیم. این خود گواه بر اهمیت جایگاه عقل است و عقل به عنوان حجت باطن محور امر و نهی الهی است.

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه افزود: دومین عامل که تاثیرگذار بر زندگی و هدایت انسانهاست، پیامبران به عنوان حجت ظاهر هستند و خداوند برای هدایت هر امتی پیامبری را به عنوان نذیر و بشیر فرستاده است. با اهمیتی که عقل و پیامبران الهی دارند اما این دو موضوع به عنوان طرح بحث امروز من نیست، بلکه بعد از عقل به عنوان حجت باطن و پیامبران به عنوان حجت ظاهر دسته دیگری هستند که موضوع بحث من است. دسته‌ای که نقش تاثیرگذاری بر هدایت انسان دارند و آنها فقیهان و عالمان دین در بین مردم هستند.

وی ضمن اشاره به حدیث پیامبر(ص) فرمود: حضور و اهمیت جایگاه عالم تا حدی است که حاضر شدن در محضر یک عالم از هزار شب، شب‌زنده‌داری و هزار روز روزه‌داری و عیادت هزار مریض والاتر است.

مدیر حوزه‌های علمی سراسر کشور همچنین با اشاره به حدیث پیامبر(ص) مبنی بر اینکه قلم علماء از خون شهدا بالاتر است، گفت: چرا وقتی در این شهر حادثه‌ای که مردم و ملک را تهدید می‌کند با یک پیام نیم سطری همه فتنه‌ها خاموش می‌شود. این همان اهمیت عالم دین است زیرا عالم دین مرزبان است. پس از آنکه میرزای شیرازی چنین فتوایی را دادند یکی از شاگردان در محضر او حاضر شد و دید که ایشان در حال اشک ریختن است از او پرسیدند دلیل اشک و نگرانی شما چیست و میرزای شیرازی در پاسخ گفت، تاکنون دشمنان اسلام جایگاه روحانیت را نمی‌شناختند، ولی از امروز دشمنان عظمت دین و روحانیت را شناختند و نگرانی من از این است که دشمنان توطئه‌ای برای دین و روحانیت کنند.

وی با اشاره به مراسم باشکوه تشیع جنازه حاج آقا مجتبی تهرانی که سال گذشته از بازار تهران تا حرم شاه‌‌عبدالعظیم با حضور گسترده مردم تهران برگزار شد، گفت: شما گمان می‌کنید مراسم تشیع که برای این عالم برجسته به صورت باشکوه برگزار شد از دید دشمن پنهان بود، نه اینگونه نیست. دشمنان با دیدن چنین تکریمی دریافتند که در مقابل موج دین‌خواهی و عشق مردم به عالمان دین دست از پا خطا نکنند و بعد از آن نقشه دیگری بکشند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به ابعاد شخصیتی روحانیون در جامعه، گفت: خدمتگذاری عالمان دین به مردم از دیگر نکاتی است که موجب نفوذ بر دل مردم می‌شود. همانطور که مرحوم ملازین‌العابدین مازندرانی در بین مردم حضور داشت و مشکلات آنها را برطرف می‌کرد.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی حاج‌آقا مجتبی تهرانی گفت: ایشان عالمی وارسته و در خانواده‌ای اهل علم که چند نسل در تهران با حضورشان تاثیرگذار بودند و ایشان شاگرد ویژه امام خمینی(ره) بودند. امام شاگردان زیادی داشت و صدها نفر در درس امام شرکت می‌کردند. اما برخی از شاگردان برای برخی وظایف به صورت ویژه شاگرد امام بودند. تنها شخصیتی که مورد علاقه امام بود و از سن 25 سالگی مورد اعتماد ایشان بود حاج شیخ مجتبی تهرانی بودند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به همراهی حاج آقا مجتبی طهرانی با امام خمینی در زمان تبعیدشان در نجف گفت: با آنکه حاج شیخ مجتبی تهرانی از محضر علمایی چون آیت‌الله بروجردی و ایت‌الله گلپایگانی بهره برده بودند، اماپس از تبعید امام 3 سال همراه ایشان به نجف رفتند تا اینکه امام فرمودند دوست دارم که شما در تهران به عنوان استاد اخلاق حضور داشته باشید و ایشان 40 سال در این مسجد درس اخلاق می‌گویند و مثل یک روضه‌خوان در منقبت اهل‌بیت(ع) روضه می‌خوانند و اشک می‌ریزند. شما مردم تهران ماه محرم و رمضان این استاد اخلاق را که در کنارتان حضور داشت، یادتان است.

وی با اشاره به خاطره‌‌ای گفت: یکی از شاگردان آیت‌الله مجتبی تهرانی که به محضر آیت‌الله سیستانی رفته بودند، می‌گوید: آیت‌الله سیستانی در این دیدار گفته‌اند که شیعه یک ایران دارد، ایران یک تهران دارد، تهران یک خیابان ایران دارد و خیابان ایران یک حاج‌آقا مجتبی تهرانی دارد.

مدیر حوزه‌های علمی سراسر کشور در ادامه افزود: خیلی‌ها هستند که درس اخلاق می‌گویند اما حاج‌آقا مجتبی تهرانی مباحث اخلاق اجتهادی را با مطابق با فتاوای علما برای عموم مردم می‌گفتند. این عالم مورد علاقه امام و رهبری بودند و رهبر انقلاب هم در مورد جایگاه ایشان به عنوان یک ستاره‌ای که در تهران می‌درخشید، با احترام یاد می‌کردند.

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار