مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. دى 1392 - 13:40   |   کد مطلب: 10167
گزارشی از مقایسه عیدانه سال۹۱ و سبد کالایی۹۲؛
سال به سال دریغ از پارسال
از همان زمانی که روحانی درگزارش ۱۰۰ روزه خود وعده سبد کالایی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه را داد تاکنون هزاران هزار خبر منتشر شده و رسانه‌های هوادار دولت که تعدادشان کم نیست نیز با آب و تاب اخبار متنوع سبد کالایی را منتشر کردند، می‌کنند.
سال به سال دریغ از پارسال

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، وطن امروز نوشت؛ مسؤولان دولت یازدهم برای پرداخت سبد کالایی بهمن و اسفند امسال، هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند و مشخص نیست 900 گرم تخم‌مرغ، 900 گرم روغن مایع، 200 گرم پنیر بسته‌بندی، 2 کیلوگرم مرغ و 5 کیلوگرم برنج چگونه به دست مردم خواهد رسید. از همان زمانی که روحانی در گزارش 100 روزه خود وعده سبد کالایی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه را داد تاکنون هزاران هزار خبر منتشر شده و رسانه‌های هوادار دولت که تعدادشان کم نیست نیز با آب و تاب اخبار متنوع سبد کالایی را منتشر کردند، می‌کنند و خواهند کرد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند مبلغ ناچیز سبد کالایی ارزش چندانی ندارد تا مشکلات معیشتی را رفع کند و دولت باید برای معیشت اقشار آسیب‌پذیر فکر اساسی کند. جالب اینکه رسانه‌های حامی دولت برای سبد کالایی ناچیز دولت که ارزش آن برای دو نوبت حدود 100 هزار تومان می‌شود هجمه رسانه‌ای وسیعی راه انداختند و آن را نوعی هدیه و عیدی دولت به مردم می‌دانند. این در حالی است که سال گذشته در آستانه سال نو مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را به تصویب رساند که طبق آن مبلغ 85 هزار تومان برای هر نفر در نظر گرفته شد.

طبق این مصوبه تقریبا به همه کسانی که یارانه دریافت می‌کردند و نه اقشار خاص عیدانه دریافت می‌کردند. به عبارت بهتر یک خانواده 4 نفره 340 هزار تومان عیدانه دریافت می‌کرد و سرپرست خانوار این مبلغ را در آستانه سال جدید مدیریت می‌کرد اما دولت جدید بدون در نظر گرفتن تورم یک سال گذشته مبلغ ناچیزی آن هم فقط برای برخی از افراد جامعه در نظر گرفته است که بار چندانی از روی دوش مشمولان طرح برنمی‌دارد. می‌توان در اینجا و درباره عیدانه‌های آخر سال آن ضرب‌المثل «سال به سال دریغ از پارسال» را به یاد آورد که نه‌تنها وضعیت بهتر نمی‌شود بلکه معیشت خانواده وضع بدتری پیدا می‌کند. سبد کالایی آن قدر در راس اخبار اقتصادی قرار گرفته که حتی برای خانواده‌ها توقع ایجاد کرده و باری به سرپرست خانوار تحمیل می‌کند. امیدواریم نیت مسؤولان از اجرای این طرح خیر باشد و به بهانه همین سبد کوچک کالایی طرح‌های دیگر مانند یارانه نقدی قطع نشود. البته دولتمردان دنبال راهی برای دور زدن یارانه نقدی هستند که فعلا به نتیجه نرسیده‌اند.

**شناسایی مشمولان سبد کالا

یک مقام ارشد وزارت کار می‌گوید تاکنون واگذاری سبد کالا به 5/3 میلیون کارگر حداقل بگیر قطعی شده و کار شناسایی سایر مشمولان از جمعیت 5/8 میلیون نفری بیمه شده باقیمانده ادامه دارد. با این حال، کارشناسان بازار کار معتقدند به دلیل فقدان بانک‌های اطلاعاتی قابل استناد، دست‌کم 5/2 تا 4 میلیون کارگر فاقد قرارداد و بیمه امکان دریافت بسته‌های حمایتی دولت را نخواهند یافت. پس از اعلام رسمی دولت مبنی بر واگذاری سبد کالای حمایتی به کارگران در ماه‌های بهمن و اسفند و سپس دستور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شناسایی این گروه‌ها؛ مقامات این وزارتخانه از برنامه‌ریزی برای شناسایی گروه‌های هدف و تهیه لیست برای ارائه به دولت خبر دادند. یک مقام ارشد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: واگذاری سبد کالای حمایتی دولت در ماه‌های بهمن و اسفند به 5/3 میلیون کارگر حداقل‌بگیر دستمزد قطعی شده و کار شناسایی سایر مشمولان دریافت کمک دولت در بین 5/8 میلیون مشمول قانون کار دارای بیمه در دست انجام است. وی از حذف گروه‌هایی از مشمولان قانون کار خبر داد که تنها عنوان کارگری دارند اما در مشاغل مدیریتی و با حقوق و مزایای بالا خدمت می‌کنند. با این حال، دست‌کم 5 میلیون نفر دیگر نیز در مشاغل کارگری کشور اشتغال به کار دارند که فاقد هرگونه بیمه یا قرارداد کاری هستند که بتوان با استناد به آن، آنها را مشمول دریافت سبد حمایتی دولت دانست.

**احتمال حذف 4میلیون کارگر

در همین زمینه، حمید حاج‌اسماعیلی نیز به مشکل عدم وجود یک بانک اطلاعاتی دقیق برای شناسایی کارگران و گروه‌های واقعی مشمول دریافت سبد کالای دولت اشاره کرد و گفت: اگر قرار است به کارگران کمکی به لحاظ معیشتی بشود، اطلاعات روشنی برای استناد به آن غیر از لیست بیمه شده‌ها وجود ندارد. این کارشناس بازار کار با تاکید بر اینکه مساله اصلی نحوه شناسایی افراد فاقد بیمه و قرارداد کاری است، اظهارداشت: کار دولت خوب است اما چگونه می‌خواهد افراد مستحق و ضعیف را شناسایی کند؟ البته در برخی گروه‌ها مانند افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد، کار آسان‌تر است. حاج اسماعیلی گفت: برآورد می‌شود 5/2تا 4 میلیون کارگری که واجد شرایط دریافت سبد حمایتی دولت هستند به دلیل فقدان بانک اطلاعاتی نتوانند از این کمک‌ها برخوردار شوند و در نقطه مقابل گروه‌هایی که مستحق نیستند، از این بسته‌ها استفاده کنند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار