مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 6. بهمن 1392 - 8:58   |   کد مطلب: 10425
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسی گفت: اگر تبصره هدفمندی تصویب شود دولت می‌تواند قیمت فرآورده‌ها را ۵۰ درصد افزایش دهد.
دولت درصورت تصویب تبصره هدفمندی می‌تواند قیمت فرآورده‌ها را ۵۰ درصد افزایش دهد

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، محمد رضاباهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین امشب در اجلاس ماهانه این تشکل در خصوص اجرایی شدن مذاکرات ایران با 1+5 گفت: تا به حال در مجموع طرفین در تعهدات خود پایبند بودند. ایران تعهد داده که ایران 20 درصد را متوقف کند و اورانیوم غنی شده را نیز نیمی اکسید و مابقی را هم رقیق کند.

وی ادامه داد:‌ اورانیوم اکسید شده برای مدت‌ها کار راکتور تهران کافی است و فکر می‌کنیم عمر راکتور هسته‌ای تهران کمتر از سوخت موجود است. اواخر دوره اصلاحات غربی‌ها معتقد بودند که باید کلیه تجهیزات را جمع کنیم، در این دوره هم اصرار داشتند، اما اینگونه نشد و چنین چیزی توافق نشد و کلیه تجهیزات ما باقی مانده و تنها توقف قطع برخی شیرها انجام گرفت و اگر زمانی نیز دوباره تفاهم بر هم بخورد، ما ظرف حداکثر 24 ساعت سیستم غنی‌سازی 20 درصد راراه‌اندازی می‌کنیم. البته محصول نهایی آن دو، سه ماه زمان می‌برد ولی قرار نیست و نبوده که ما تجهیزات غنی‌سازی خود را جمع کنیم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: طرف غربی نیز تعهد داده بود که بیمه کشتی‌رانی ما را آغاز کند و مسئله دیگر رفع تحریم از فروش قطعات هواپیماست. در حال حاضر 30 درصد از هواپیماهای ما در این 8 سال زمین‌گیر شدند، زیرا قطعات لازم را نداشتیم و از دو سوم از هواپیماها استفاده می‌کنیم. لذا اگر تحریم‌ها رفع شود، قاعدتا ظرفیت ناوبری ما 30 درصد رشد خواهد داشت.

باهنر اضافه کرد: مقداری هم پول نقد به میزان 4.2 میلیارد دلار است که قرار است در اقساط 500 میلیون دلاری به کشور بیاید. البته می‌توانیم کماکان برای دانشجویان در حال تحصیل، تجهیزات پزشکی، دارو و کالاهای اساسی مانند گذشته خرید و فروش کنیم.

اظهارات جان کری بی ربط بود و مصرف داخلی داشت

وی در واکنش به اظهارات اخیر جان‌کری گفت: در مجموع تا به حال خوب پیش رفتیم، اما حرف‌های بی‌ربطی نیز زده شد که برای کشورها مصرف داخلی دارد. جان‌کری حرف از روی میز بودن گزینه نظامی زد که ما نیز در داخل کشور جوابهایی دادیم و حتی بحث غنی‌سازی 60 درصد را مطرح کردیم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسی در ادامه با اشاره به کنفرانس ژنو 2 پیرامون حل بحران سوریه گفت: گویا برخی از دیپلمات‌های ما به صورت نرم حرف زدند و دبیر کل سازمان ملل هم فکر کرده بود ما قصد داریم تصمیمات ژنو را بپذیریم و یا پذیرفتیم. لذا از ما دعوت کرد و ما اینطور حس کردیم و اگر حسن ظن قوی داشته باشیم می‌‌گوییم دبیر سازمان ملل اینطور از برخی کلمات دیپلمات‌های ما برداشت کرد که ما تصمیم داریم مصوبات ژنو یک را بپذیریم و یا حاضریم آنها را بپذیریم.

باهنر ادامه داد: وقتی احساس کردیم که اینطور چنین برداشتی شده است، متعدد اعلام کردیم که ما نتایج ژنو یک را قبول نداریم و اگر قرار است در ژنو 2 شرکت کنیم هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم. آقای ولایتی نیز تیر آخر را زد و بان‌کی‌مون هم «افهم، اسمع» شد که ایران ژنو یک را به هیچ وجه قبول ندارد، لذا دعوت خودرا پس گرفت که بی‌ادبی و بی‌احترامی بود و ما جواب آنها را دادیم.

مصلحت نبود در ژنو 2 شرکت کنیم

وی با بیان اینکه مصلحت نبود در ژنو 2 شرکت کنیم، تصریح کرد: ژنو 2 یا نتیجه‌ای در پی نداشت که دیدیم نتیجه‌ای ندارد که در آن موقع سر و صدا می‌کردند و به گردن ایران می‌انداختند و یا اگر قصد داشتند به نتیجه برسانند، آن چیزی بود که ما نمی‌خواستیم و آن خیلی بد بود. در دولت نهم نیز رئیس جمهور در جلسه‌ای حضور داشت که در آن جلسه تصویب شد عضویت سوریه در این کنفرانس حذف شود که خیلی برای ما بد بود. لذا اگر در ژنو 2 نیز شرکت کرده بودیم معلوم نبود که ما سودی ببریم.

نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: دعوت کردن و پس گرفتن دعوت از کشورمان برای حضور در ژنو 2 غیرمعمول بود که با پاسخ‌هایی که دادیم جبران کردیم و در آینده نیز جبران خواهیم کرد.

باهنر در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بودجه سال آینده نیز گفت: در بودجه جای تحول اساسی در اعداد و ارقام را نداریم و جای مانور نیست و اگر حلش کنیم می‌توانیم برخی نرم‌افزارها را برای دولت آماده کنیم تا اگر کارهای اساسی بخواهد انجام دهد بسترها آماده باشد.

وی با اشاره به ارائه تبصره هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز که به مجلس رساندند به عنوان پیشنهاد از دولت قبول کردیم و عدد کلی مرحله دوم هدفمندی به نظر می‌رسد اگر تصویب شود، دولت اجازه پیدا می‌کند قیمت فرآورده‌ها را متوسط تا 50 درصد افزایش دهد که بخشی از این میزان جهت جبران کسری پرداخت به خانوارها و قسمتی نیز به بخش تولید اختصاص خواهد یافت؛ البته در دولت بحث‌هایی هم برای حذف دهک‌هایی شده بود.

باهنر با بیان اینکه مخالف افزایش یارانه نقدی هستیم و جزو خطوط قرمز ماست، اظهار داشت: اگر قرار است مبلغی به یارانه نقدی اضافه شود، باید به بخش سلامت و بیمه اختصاص یابد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار