مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. اسفند 1392 - 11:50   |   کد مطلب: 11059
رئیس سازمان غذا و دارو:
واردات دارو سختگیرانه می‌شود
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه واردات دارو سختگیرانه می‌شود بطوریکه ارز برای مواد اولیه وارداتی مشابه داخلی از کشورهای چین و هند داده نمی‌شود، از ارائه امتیاز ۵۰ درصدی به داروهای ایرانی در زمینه ارز و تعرفه‌ خبر داد.
واردات دارو سختگیرانه می‌شود

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، رسول دیناروند در نشست تولید کنندگان مواد اولیه دارویی کشور با حضور وزیر بهداشت و رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه واردات دارو سختگیرانه می‌شود بطوریکه ارز برای مواد اولیه وارداتی مشابه داخلی از کشورهای چین و هند داده نمی‌شود، از ارائه امتیاز 50 درصدی به داروهای ایرانی در زمینه ارز و تعرفه‌ خبر داد و اظهار داشت: دولت با تلاطمی که در بازار دارویی وجود داشت استقرار یافت و به همین دلیل از اولویت‌های این دولت ایجاد آرامش در بازار کشور بود که در این راستا در مدت 3 ماه موظف شدیم تا مسیر آرامش را در این حوزه ایجاد کنیم.

کمبودهای دارو در فهرست اخبار رسانه‌ها نیست

دیناروند افزود: بنابراین بیش از 6 ماه است که دیگر کمبودهای دارو در فهرست اخبار رسانه‌ها نیست و مردم و مسئولان نیز نگران نیستند البته این به معنای آن نیست که نظارت دارویی نیست بلکه جامعه پزشکی، مردم و مسئولان می‌دانند که مسیر تدارک و تأمین دارو در مسیر منطقی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: وضعیت نشان می‌دهد که از نظر دسترسی مردم به دارو ثبات بیشتری ایجاد شده است، کمبودهای کمتر شد و ثبات قیمت را به همراه کاهش کمبودها در 6 ماه گذشته داشته‌ایم و در سال آینده نیز برنامه اساسی وزارت بهداشت ساماندهی امور دارویی خواهد بود. زمانی که بازار دارو متلاطم و قیمت‌ها در حال افزایش است اعلام برخی سیاست‌ها شاید خیلی خوشایند نباشد زیرا مردم گمان می‌کنند مسئولان در جریان امور نیستند اما باید بگویم اوضاع سر و سامان یافته است.

قیمت‌گذاری‌ها به سمت حمایت از تولید داخل

دیناروند با اشاره به سیاست‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت سازمان غذا و دارو افزود: بنا داریم تولید ملی را در حوزه دارویی به حد مطلوب برسانیم و به طور کامل حامی تولید مواد اولیه در داروهای بیوتکنولوژی، نانو و داروهای بیماران خاص هستیم. بنابراین تمام اهرم‌هایی که در اختیار وزارت بهداشت است در اختیار این سیاست قرار می‌گیرد. قیمت‌گذاری‌ها به سمت حمایت از تولید داخل خواهد بود و به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت که قیمت داروهای وارداتی از کشورهای مرجع گران‌تر باشد.این وضعیت متأسفانه در سال گذشته بود و حتی 50 درصد از کشورهای مرجع هم گران‌تر بود.

امتیاز 50 درصدی به داروهای ایرانی نسبت به واردات

وی تصریح کرد: چنین وضعیتی در سال آینده قابل قبول نیست. قیمت داروهای وارداتی باید کنترل شود تا برای مردم قابل تحمل شود چرا که داروهای وارداتی موازی نباید سودمند باشد در حالی که اکنون چنین نیست، در مورد مواد اولیه‌ نیز حمایت‌های خاصی خواهد شد و یک امتیاز 50 درصدی را به داروهای ایرانی نسبت به واردات در زمینه ارز و تعرفه‌ خواهیم داد.

ارز برای مواد اولیه وارداتی چینی و هندی داده نمی‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد سیاست‌های قیمت‌گذاری داروهای ایرانی گفت: این سازمان اجازه برندسازی را به شرکت‌های داروسازی می‌دهد و بر اساس نوع و کیفیت شرکت‌ها باید به گونه‌ای سودآوری‌شان تضمین شود شرایط را فراهم می‌کنند. بنابراین ارز برای مواد اولیه وارداتی که مشابه داخلی دارند و از کشورهای چین و هند وارد می‌شدند در نظر گرفته نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این یک حرکت اقتصادی برای اشتغال و ارزآوری نیست بلکه صنعت داروسازی زمانی که در کشور مستحکم باشد امنیت اقتصادی و روانی تأمین خواهد شد و به معنی بستن درها نیست، ما به دنبال آن هستیم تا صنعت داروسازی به یک صادر کننده تبدیل شود و به تراز مثبت برسیم یعنی صادرات ماده اولیه و داروی ایرانی نسبت به واردات بیشتر شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار