مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. فروردين 1393 - 11:29   |   کد مطلب: 11209
چرا حماسه اقتصادی محقق نشد
۴ عاملی که مانع تحقق حماسه اقتصادی شدند
عضو سابق هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در حال حاضر ۴ عامل اصلی از موانع تحقق حماسه اقتصادی هستند که بودجه نامتعادل از مهمترین آن هاست.
۴ عاملی که مانع تحقق حماسه اقتصادی شدند

 

به گزارش صدای دانشجو هوشنگ شجری در گفت‌وگو باتسنیم اظهارداشت: حماسه اقتصادی مجموعه تدابیر ، اقدامات و سیاستهای اقتصادی است که به تثبیت اقتصادی منجر می شوند.

وی افزود: در حال حاضر در مسیر بهبود و حماسه اقتصادی قرار داریم که مهمترین آنها، متعادلتر شدن بودجه، کنترل بیشتر نقدینگی، شفاف شدن رانتخواریها و فسادهای اقتصادی و حرکت نرخ ارز به سمت تک نرخی شدن است.
این اقتصاددان گفت: چنانچه درآمدهای دولت وصول شود که 50 درصد آن به درآمد نفت بستگی دارد، بودجه تعادلش را بیشتر حفظ خواهد کرد.
وی افزود: صادرات نفت نسبت به سال گذشته 30درصد بیشتر شده هرچند سطح آن تا 2میلیون و 200 هزار بشکه هنوز فاصله دارد.
شجری گفت: مسیری که در آن هستیم می تواند ما را به حماسه اقتصادی برساند.
وی تأکید کرد: کنترل نقدینگی از دیگر عواملی است که ما را به حماسه اقتصادی می رساند. هرچند این کنترل فشارهای رکودی را تحمیل می کند ولی باید همچنان این روند طی شود. در بحث رانت خواری و فسادها نیز با شفاف شدن وضعیت و کنترل بخش بسیاری از آنها، مسیر تحقق حماسه هموارتر خواهد بود.
این اقتصاددان گفت: نرخ ارز در حال حاضر منطقی تر شده، هرچند هنوز سیستم چند نرخی است. مسیر کنونی به طرف تک نرخی شدن است و امید می رود در 6 ماه آینده نرخ ارز ، تک نرخی شود.
شجری گفت: راهکارهای پیشنهادی در مسیر تحقق حماسه اقتصادی، حفظ تعادل بودجه، اتکای دولت به درآمدهای مالیاتی، صرفه جویی شدید در مخارج دولت، خروج سیستم بانکی از بارهای سیاسی و کاهش مطالبات معوق و... هستند.
وی در تشریح رابطه بین حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گفت: این دو یک تعبیر بوده و آن سروسامان دادن به اقتصاد از طریق ایجاد تثبیت و رشد سرمایه گذاریهاست.
انتهای پیام/

اخبار مرتبط

دیدگاه شما

آخرین اخبار