مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. خرداد 1393 - 14:40   |   کد مطلب: 12389
معاون اداری ـ مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اعلام اینکه استفاده از روش‌های بهینه مصرف الگو سیاست وزارت علوم در سال جدید است، گفت : دانشگاه‌ها و مدیران پیشرو در بهینه‌سازی مصرف انرژی تشویق می‌شوند.
هزینه حامل‌های انرژی در دانشگاه‌ها از بودجه پژوهشی بیشتر است
به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدحسین امید معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در جمع مدیران عمرانی دانشگاه‌ها و مراکز تابعه وزارت علوم اظهار داشت: متاسفانه هزینه حامل‌های انرژی دانشگاه‌ها از بودجه پژوهشی آنها بیشتر است  و در حالی  15تا20درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف تامین انرژی می‌شود که هنوز بودجه پژوهشی آنها به  15 درصد نرسیده و رسیدن به این معیار از برنامه‌های ابلاغی جدید وزیر علوم به دانشگا‌ه‌ها است.

وی افزود:  علیرغم اینکه متخصصان و دانشمندان کشور در مجموعه آموزش عالی و در دانشگاهها تربیت می‌شوند نتوانستیم از این توانمندی استفاده کنیم و از حیث معماری منظر، فضای سبز، تاسیسات، استحکام بناها و مصرف بهینه انرژی نه تنها در دسته بهترین‌های کشور نیستیم بلکه در مواردی از سطح متوسط هم پایین‌تر هستیم.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تاکید کرد: استفاده از تجهیزات جدید و روش‌های نوین مصرف انرژی در همه ساختمان‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هزینه بسیار بالایی را می‌طلبد، لذا در کنار تجهیز ساختمان‌های در دست احداث به  فناوری‌های نوین و کم مصرف باید در ساختمان‌های موجود نیز با  استفاده از الگوی مصرف صحیح میزان هدر رفت انرژی را کاهش دهیم.

وی افزود: کاهش مصرف انرژی لزوما به استفاده از تجهیزات جدید متکی نیست و  نوآوری و خلاقیت نیز جایگاه مهمی دارد همانطور که در معماری سنتی ایران و در نواحی گرمسیر و کویری با استفاده از امکاناتی نظیر بادگیرها تهویه ساختمان‌ها مدیریت می‌شد.

امید با اشاره به اینکه بار اصلی کاهش مصرف انرژی برعهده مدیران عمرانی و فنی دانشگاه‌ها است تاکید کرد: سیاست وزارت علوم در این دوره کاهش تصدی گری و پرهیز از ورود به امور جزیی دانشگاه‌ها است و از طریق برنامه ریزی و تدوین آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های مناسب در نظر دارد دانشگاه‌ها را مورد حمایت قرار دهد.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار