مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. مرداد 1393 - 9:43   |   کد مطلب: 13206
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد
توصیه‌های کلیدی به داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته موفق
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به توصیه‌هایی به داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته موفق گفت:‌ در ۷۱۸ منطقه آموزش‌وپرورش در هر منطقه ۲ پایگاه آماده ارائه خدمات به داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاهی هستند.
توصیه‌های کلیدی به داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته موفق

 

به گزارش صدای دانشجو ابوالقاسم عیسی مراد، مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با  تسنیم در پاسخ به این پرسش " این روزها داوطلبان کنکور اقدام به انتخاب رشته دانشگاهی می‌کنند، برای انتخاب رشته موفق چه پیشنهاداتی را به آنها دارید؟‌" اظهار داشت:‌انتخاب رشته دانشگاهی یکی از مهمترین انتخاب‌های هر فرد پس از پایان تحصیلات متوسطه است. این انتخاب به دلیل تاثیر زیاد در تعیین سرنوشت داوطلبان، تحت تأثیر عوامل مختلف درونی و بیرونی قرار دارد البته عوامل بیرونی که شامل خانواده،‌ محیط آموزشی،‌گروه‌های همسالان و زمینه‌های اقتصادی و شغلی است تا حدودی از اختیار فرد خارج است و به صورت غیرمستقیم انتخاب او را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما عوامل درونی تا حد زیادی در کنترل فرد قرار دارد.

** فعالیت دو هزار پایگاه انتخاب رشته در کل کشور و 70 پایگاه در تهران

وی افزود: دانش‌ آموزان می توانند همه چیز را درباره انتخاب رشته باکمک مشاوران آگاه و توانمند آموزش و پرورش به دست آورند. دو هزار پایگاه در آموزش و پرورش کشور در ایام انتخاب رشته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به تفکیک جنسیت دخترانه وپسرانه فعال شده‌اند و در همین راستا 718  منطقه آموزش وپرورش کشور، هرمنطقه 2پایگاه دخترانه وپسرانه فعال هستند که در شهر تهران با 70 پایگاه شاهد بیشترین پایگاه‌های انتخاب رشته هستیم.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمامی پایگاه‌های انتخاب رشته با استفاده ازنرم افزارهای دقیق به صورت مشاوره‌های فردی وگروهی درخدمت داوطلبان هستند، گفت:‌ داوطلبان رتبه‌های زیر 100کنکور به صورت رایگان و تمام فرهنگیان وفرزندان آنها به صورت نیم بها در این پایگاه‌ها می‌توانند انتخاب رشته کنند.

عیسی مراد ادامه داد:‌داوطلبان می‌توانند جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای انتخاب رشته ازطریق سایت‌های آموزش وپرورش منطقه خود به پایگاه‌های مورد نظرمراجعه کنند.

** داوطلبان در انتخاب دانشگاه‌های خارج از شهر محل زندگی خود دقت کنند

وی ضمن توصیه به داوطلبان برای انتخاب رشته موفق تصریح کرد:‌ داوطلبان باید تعریف دقیق و درستی از منطقه و محل زندگی خود داشته باشند و در هنگام انتخاب دانشگاه‌های خارج از شهر یا استان محل سکونتشان باید به شرایط و مسائل مربوط به "دور از خانه و خانواده" بودن توجه کنند. چون تحصیل در شهرهای دور نیاز به روحیات شخصی و خانوادگی خاصی دارد.بهتر است داوطلب از همین حالا مسایل و مشکلات مربوط به دوری از خانه و خانواده، مشکلات خوابگاه هاو  مشکلات اقتصادی  را در نظر بگیرد و چنانچه قدرت سازگاری با این مسائل را در خود می بیند اقدام به انتخاب رشته و دانشگاه دور از محل زندگی خود کند.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ داوطلبان باید ظرفیت دانشگاه‌های مورد علاقه خودرا با توجه به رتبه کسب شده،به طوردقیق بررسی کنند. نحوه اعمال سهمیه‌های مختلف از جمله ایثارگران - مناطق،‌نحوه اولویت بندی و چیدمان رشته‌ها را جهت بالا بردن احتمال قبولی مدنظر قرار دهند.

** هدف از انتخاب رشته صرفا قبولی در دانشگاه نباشد

عیسی مراد با اشاره به اینکه مهمترین نکته در انتخاب رشته "علاقه" داوطلب است،‌گفت:‌ متأسفانه برخی از داوطلبان به جای اندیشیدن به رشته مورد علاقه خود، تمام همت خود را صرف نوعی از انتخاب رشته می‌کنند تا احتمال قبولی آنها افزایش یابد. یعنی درصدد هستند 100 رشته انتخابی خود را طوری اولویت بندی کنند که بدون توجه به علاقه خود فقط در یک رشته قبول شوند در صورتی که این تصور اشتباهی است.

وی ادامه داد: نکته دیگری که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند بحث"استعداد" است. برخی از داوطلبان که رتبه‌های یک، دو یا سه رقمی کسب می‌کنند با توجه به رتبه خوب خود اتوماتیک وار به دنبال انتخاب رشته‌هایی مثل پزشکی و مهندسی هستند و استعداد و توانایی خود را در نظر نمی گیرند  از سوی دیگر عده ای دیگر از داوطلبان که رتبه خوبی ندارند با انتخاب رشته‌های پایین تر که متقاضی کمتری دارند بدون توجه به استعداد و توانایی خود به دنبال راهیابی به دانشگاه هستند به همین دلیل متاسفانه شاهد تغییر رشته وجابه جایی دانشجویان درترم اول دانشگاه‌ها هستیم.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ موضوع دیگر که در انتخاب رشته باید مورد توجه باشد بحث " توانایی " و قدرت انجام دادن برخی از کارها و اموری است  که موجب می‌شود آن فرد از افراد دیگر متمایز شود. برخی از افراد با این که از استعداد متوسط در یک زمینه خاص برخوردار هستند اما بر اثر همت و تلاش مداوم در آن زمینه موفق می شوند و برعکس عده ای دیگر با این که از استعداد بالایی در یک زمینه برخوردار هستند اما به دلیل بی توجهی به استعداد خود از این نعمت خدادادی بهره مند نمی شوند.
بنابراین داوطلب باید،توانایی خود را کاملاً مدنظر داشته باشد و رشته‌‌ای را انتخاب کند که با استعدادش سازگار است. به عنوان مثال داوطلبی که در دوره دبیرستان در درس ریاضی ضعیف بوده چطور می خواهد رشته حسابداری را انتخاب کند و در صورت پذیرش چطور می تواند موفق شود؟

عیسی مراد افزود: عواملی ازقبیل داشتن انگیزه واقعی نه کاذب ،شناخت و استدلال کافی، موقعیت وآینده شغلی متناسب با نیاز وامکانات جامعه نیز باید در انتخاب رشته مورد توجه باشد.

وی گفت:‌درپایان به خانواده‌ها توصیه می‌کنم درکنار فرزندان خود که منتظربه ثمرنشستن تلاش چندماهه هستند با آرامش و به دور ازهرگونه تعجیل، دقت، درایت و با توجه به توصیه‌های مشاوران توانمند و دلسوز آموزش وپرورش، متناسب با روحیات وتفاوت‌های فردی نوجوان خود را همراهی کنند تا بهترین سرنوشت و لذت بخش ترین زندگی را برای آن ها رقم بزنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار