مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. شهريور 1393 - 4:16   |   کد مطلب: 13693
معاون اسبق آموزشی دانشگاه بوعلی سینا
فضای علم و دانشگاه نباید تسلیم انگیزه‌های سیاسی شود
معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه برخورد غیرمنطقی با مسئله بورسیه‌ها موجب حل مشکل آن نخواهد شد، ‌گفت: تسلیم فضای علمی به نفع انگیزه‌های سیاسی یکی از چالش‌ها و آسیب‌های فضای علمی کشور است.
فضای علم و دانشگاه نباید تسلیم انگیزه‌های سیاسی شود

به گزارش صدای دانشجو  علی‌باقر طاهری‌نیا معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با   فارس با اشاره به لزوم حفظ پیشرفت علمی کشور گفت: از اینکه در احادیث آمده است علم قدرت است، فراتر از این است که گفته شود علم اقتدار می‌آورد بلکه علم خود قدرت است.بر همین اساس  ملتی که به دنبال اقتدار پایدار و درون‌زا هستند باید متکی بر تولید دانش بومی خود باشند.

وی ادامه داد: کشوری که در عرصه تولید علم جایگاهی برای خود کسب کند از مرجعیت برخوردار خواهد شد. تاریخ کشورهای مختلف ثابت کرده است ملتی که در علم مرجعیت پیدا کرده‌اند کانون توجه دنیا شدند.

معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید در ادامه تصریح کرد:‌ ملتی که در عرصه علم بدرخشد زبان، فرهنگ و اراده‌شان را به دنیا تحمیل خواهند کرد. حال اگر ما می‌خواهیم فرهنگ‌مان را صادر کنیم، زبان‌مان را به دنیا تحمیل کنیم و دنیا را به توانمند‌‌ی‌های خودمان معترف کنیم باید در عرصه علم به مرجعیت برسیم.

طاهری‌نیا با اشاره به آسیب‌های موجود در حوزه تولید علم، گفت: آنچه که در فضای تولید علم باعث آسیب و چالش است خروج تصمیمات حوزه علم از دانش و تخصص به انگیزه‌های سیاسی است. تسلیم کردن فضای دانشگاه‌ها به نفع انگیزه‌های سیاسی نه به نفع سیاست خواهد بود و نه به نفع علم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود:‌ علمی که سیاست‌زده شود برای تولید علم قدمی برنخواهد داشت. علمی است که در خدمت قدرت قرار گرفته است این در حالی است که علم باید قدرت را به خدمت گیرد.

وی تأکید کرد:‌ اگر علم را تسلیم قدرت و اغراض سیاسی کنیم در آن صورت در مسیر پیشرفت علمی نمی‌توانیم قدم برداریم.

معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید با اشاره به سخنان رهبری پیرامون لزوم حفظ پیشرفت علمی کشور، گفت:‌ آنچه که مقام معظم رهبری درطول سال‌های اخیر بر آن تأکید دارند کسب منزلت و مقام شایسته در تولید علم است که این موضوع همان سکوی پرشی است که امت اسلامی را به سمت تأسیس تمدن نوین ایرانی - اسلامی پیش خواهد برد.

طاهری‌نیا ادامه داد:‌ دانشگاه‌ها و حوزه علم دورترین فضا را با سیاست‌زدگی دارند حال اگر انگیزه‌های سیاسی وارد فضای دانشگاه شود، حوزه دانشگاه در حقیقت جایگزین وزارت کشور شده است.

وی در ادامه سخنان خود پیرامون طرح مسئله بورسیه‌های غیرقانونی اظهار داشت:‌ برخورد با تخلف باید در فضایی منطقی انجام شود چرا که وقوع تخلف در هر دوره مدیریت محتمل است اما مهم این است که این تخلفات در فضای آرام و منطقی بررسی شود.

معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید در پایان خاطرنشان کرد: نباید بعضی موضوعات به گونه‌ای مطرح شود که به حیثیت دیگران خدشه وارد کند که طرح بورسیه‌های غیرقانونی نیز در همین راستا بود چرا که برخورد منطقی با تخلف موجب حل و اصلاح خواهد شد و برخورد غیرمنطقی کار را خراب‌تر خواهد کرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار