مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. شهريور 1393 - 20:51   |   کد مطلب: 13860
گزارشی از منشور اخلاقی دانشگاه‌ها
دانشگاه فقط دانشگاه است!
چندی است که برخی جریانات داخل کشور، سعی بر آن داردند به بهانه آزادی جوانان، به ترویج و القای ولنگاری و زمینه ساز انحطاط قشر جوان و دانشجو باشند.
دانشگاه فقط دانشگاه است!

به گزارش صدای دانشجو این مدعیان که غرب را به عنوان کعبه آمال و آرزوهای خود معرفی می کنند تا بدان پایه بی سواد و بی اطلاعند که نمی دانند در اغلب دانشگاه‌های مغرب زمین، برای نیل به اهداف بلند علمی، با وضع قوانین سخت گیرانه، راه بر هرگونه رفتار جنسیتی بسته شده و پذیرفته اند که دانشگاه فقط دانشگاه است نه محفل معاشقه و مغازله!

بررسی و بازنشر این قوانین موضوع گزارشی در صفحه دانشگاه روزنامه کیهان است که در ذیل می آید::

قوانین و مقررات در هر مجموعه‌ای، تنظیم‌کننده و نظم‌دهنده افراد آن مجتمع است و هر اجتماعی مبتنی بر هر مذهب و یا ایدئولوژی، متناسب با فرهنگ و رسوم خود با وضع قانون سعی در رسیدن به ایجاد نظم در میان افراد و دوام ارزش‌های خود دارد.

حتی در ایدئولوژی‌ها و مکاتب غیردینی این وضع قانون با شدّت بیشتر و به نحو سخت‌تر از مکاتب مذهبی وضع و اجرا می‌شود؛ چراکه به دلیل نبود و یا کمرنگ بودن گزاره‌های دینی در این جوامع، تنظیم‌کنندگان و متصدیان امر برای جلوگیری از پاشیدگی جامعه، قانون و لزوم تبعیت از آن را جایگزین گزاره های دینی می‌نمایند.

از ابتدای زندگی، افراد با کوچک‌ترین اجتماع پیش روی خود یعنی خانواده در ارتباط هستند و در این محیط متناسب با اوامر و تکالیف والدین و سرپرستان خود عمل می‌نمایند و سپس وارد محیط آموزشی، محیط کار و دیگر اجتماعات می‌گردند که متناسب با هر محیط اختیارات و یا تکالیفی برعهده دارند.

با مطالعه و پیگیری این ضوابط پی خواهیم برد که حتی کشورهایی که شعار رهایی و آزادی انسان از قید و بندها را سر می‌دهند و به زعم خود بر گزاره‌های دینی و توحیدی خط بطلان کشیده‌اند، باز در عمل با ایجاد قوانین سعی در پیاده‌ کردن همان گزاره‌های توحیدی را دارند.

دانشگاه نیز به عنوان محیط و مکان اجتماع دانشجویان فارغ از این موضوع نیست. همه دانشگاه‌های دنیا طی ضوابطی، محدودیت‌ها و قوانین خود را در دانشگاه پیاده می‌کنند. در این گزارش سعی شده است تا با مقررات تعدادی از دانشگاه‌های برجسته جهان آشنا شویم.

الف) پوشش و وضعیت ظاهری دانشجویان

دانشگاه تگزاس‌ آمریکا  (US Texas State University)
*آرایش صورت برای مردان و زنان در صورتی مجاز است که برای بهبود ظاهر طبیعی فرد به کار رود و موجبات کاستی در ظاهر وی را به همراه نیاورد، از این رو هرگونه آرایش غلیظ و نامتعارف در این دانشگاه ممنوع است.
*پوشش دامن زنان نباید از هفت سانتی متر بالای زانو کوتاه‌تر باشد و همچنین نبایستی بیش از حد تنگ و بدن‌نما باشد. دامن و پیراهن چاک‌دار نیز ممنوع است.
*پوشیدن شلوارک و هرگونه پوشش تنگ و چسبان برای مردان و زنان ممنوع است، همچنین پوشیدن شلوار ورزشی و کِشی (ساپورت) در محیط دانشگاه ممنوع است.
*استفاده از هرگونه عطر و ادکلن غیرمتعارف و و با بوی تند و تحریک‌کننده در محیط دانشگاه ممنوع است.
*موها در مردان و زنان بایستی تمیز و مرتّب و به رنگ طبیعی و متعارف باشد، هرگونه استفاده از رنگ های غیرطبیعی ممنوع است. موهای بلند نیز بایستی پشت سر جمع شده و بسته شوند.
*مردان موظّفند ریش خود را کوتاه و مرتب نگاه دارند و سبیل درصورتی مجاز است که مانع از امور امنیتی و محافظتی نشود.
*استفاده از دمپایی و صندل‌های راحتی در محیط دانشگاه ممنوع است و پاشنه کفش برای زنان نبایستی بلندتر از هفت سانتی‌متر باشد.
*خالکوبی‌ها به هیچ عنوان نبایستی قابل رؤیت باشند و در صورت رؤیت با فرد خاطی برخورد انضباطی صورت می‌گیرد.
*زیورآلات برای زنان بایستی متعارف باشد و سوراخ کردن بدن تنها در گوش ها مجاز است. استفاده از بیش از دو گوشواره و یا گوشواره‌های نامتعارف ممنوع است.
*ناخن‌ها بایستی کوتاه و تمیز باشند و طول ناخن نبایستی بیش از یک سانتی‌متر از نوک انگشتان باشد.

دانشگاه هاروارد آمریکا  (Harvard University)

*دانشجویان این دانشگاه موظفند در محیط خوابگاه و رستوران بلوز، پیراهن یا ژاکت یقه‌دار و یا بدون یقه بپوشند. پوشش شلوار آنها نیز بایستی بدون پارگی و ضخیم باشد.
*پوشیدن کفش چرمی یا متعارف در محیط دانشگاه و خوابگاه الزامی است.
*در باشگاه خصوصی وابسته به دانشگاه هاروارد، به استثنای رستوران، در همه جا مردان بایستی تنها پیراهن یقه‌دار بدون کراوات و زنان نیز باید پوششی متعارف و مناسب داشته باشند. دانشجویان موظّفند مهمانان خود را از این قوانین پوششی مطّلع نمایند.
*در این دانشگاه دانشجویان در طول شبانه روز نظام و ضوابط پوششی متفاوتی دارند.
*در تمامی ایام هفته در رستوران و به هنگام صرف نهار مردان بایستی  یک ژاکت به همراه کراوات برتن کنند. زنان نیز موظّفند پوششی مناسب اعم از پیراهن و یا لباس بلند و متعارف داشته باشند.
*پوشش شلوار جین در همه انواع آن درمحوطه دانشگاه ممنوع است.
*لباس‌های چسبان، لباس راحتی، عرق‌گیر، لباس بدنسازی، شورت ورزشی و شلوارک در هیچ زمانی و هیچ مکانی مجاز نیست مگر در مواردی که فرد در قسمت مربوطه و یا اتاق خواب خویش حضور دارد.

دانشگاه باب جونز آمریکا (Bob Jones University)

*موهای مردان بایستی سبک طبیعی و سنتی خود را داشته باشد. تراشیدن موها، درهم و آشفته نمودن آنها (Fashion) مجاز نیست. همچنین رنگ کردن و های‌لایت کردن موها برای مردان ممنوع است.
استفاده از گردن‌بند، گوشواره و یا دستبند برای مردان در دانشگاه ممنوع است.
استفاده از هرگونه کلاه در محوطه داخل دانشگاه به استثنای محیط باشگاه ورزشی ممنوع و خلاف آیین نامه پوششی است.
*تاپ‌هایی که خانم ها بر تن می‌کنند باید به اندازه کافی بلند باشند تا شکم یا قسمت‌های دیگر بدن نمایان نباشد. پوشش پیراهن و یا لباس بدون آستین ممنوع است و درصورت پوشیدن بایستی با یک بلوز آستین‌دار یا ژاکت یا پولیور همراه باشد. خط یقه لباس خانم‌ها نباید از ۴ انگشت پایین تر از خط گردن باشد.
*اندازه دامن یا هرنوع لباس دیگر نبایستی از سر زانو بالاتر برود.
*مدل‌های موی زنان بایستی مرتب باشند. از کوتاه‌کردن موها به سبک مد روز و بسیار کوتاه که مدل موهای مردانه را به ذهن متبادر می‌‌سازد یا به فرد جلوه‌ای مردانه می‌بخشد بپرهیزید.
*تاتو کردن و سوراخ نمودن اعضای بدن به جز گوش ها قابل قبول نیست. گوشواره‌ها نیز تنها در نرمه گوش و حداکثر یک جفت در هر گوش منع ضوابطی ندارد.

دانشگاه آکسفورد انگلستان (Oxford University)

*دانشجویانی که خواستار شرکت در مراسم فارغ التحصیلی خود هستند بایستی صرفاً لباس و پوشش مصوب دانشگاه را داشته باشند و از فارغ‌التحصیلی دانشجویانی که بدین موضوع توجه نداشته باشند جلوگیری می‌گردد.
*مردان بایستی از کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده و جوراب استفاده نمایند. زنان نیز باید دامن تیره یا شلوار، بلوز سفید، کفش سیاه و در صورت نیاز یک کت تیره بپوشند.
*لباس زنان در دانشگاه نباید پشت باز و یا آستین کوتاه باشد. دامن و شلوارک نباید بالاتر از زانو باشد. هرگونه آرایش نامتعارف ممنوع است.
*رنگ موها باید طبیعی باشد و بلند گذاشتن و مدل های غیرمتعارف موها مجاز نیست. ریش ها نیز باید کوتاه و مرتب باشند.
*هرگونه خالکوبی ممنوع است و با خاطیان برخورد می شود.

دانشگاه بریستول انگلستان (University of Bristol)

*پوشش لباس دانشجویان بایستی حداقل بدن آنان را از شانه تا زانو بپوشاند و لباس‌ها باید تمیز و اتوکشیده باشند. درضمن لباس‌ها نباید حاوی علائم، نشان‌ها و تصاویر برجسته باشند.
*پوشش شلوار نیز بایستی متناسب و متعارف باشد، پوشیدن شلوار جین و کماندویی ممنوع است.
*دانشجویان بایستی بدین نکته توجّه نمایند که پوشیدن لباس‌های محرک جنسی ممنوع است.
*کفش‌ها نیز باید تمیز و مرتب باشند. پوشیدن کفش ورزشی مجاز نیست.
*زیورآلات بایستی در کمترین میزان ممکن مورد استفاده قرار گیرد. گوشواره‌های آویزان و همچنین سوراخ کردن اعضای صورت ممنوع است.

دانشگاه گرین ویل شمالی‌ آمریکا (North Greenville University)

*آرایش‌کردن برای زنان و مردان به نحوی که تحریک‌کننده و خارج از عرف باشد ممنوع است. همچنین پوشیدن لباس‌های بدن‌نما مجاز نیست.
*هر نوع پیراهن و بلوزی که شکم و ناف را نمایان می‌سازد، ممنوع است.

دانشگاه مسیحی آبیلن آمریکا (Abilene Christian University)

*استفاده از لباس‌های نامناسب و خلاف شئونات مسیحیت ممنوع است. همچنین دامن باز، شلوارک و تاپ مجاز نیست.
*سوراخ کردن بدن به هر شکل یکی از نگرانی‌های متخصصین بهداشت است و در برخی موارد برخلاف شریعت مسیحیت نیز هست و سوراخ کردن افراطی و جاهایی از قبیل ناف، شکم، زبان و... ممنوع است.
*استفاده از لباس‌های نامناسب و خلاف شئونات مسیحیت ممنوع است.

دانشگاه مدیریت ماهاریشی آمریکا (Maharishi University)

*دانشجویان نبایستی موهای بلند داشته باشند و موهای آنان نباید از سر‌شانه بلندتر باشد.
*پوشش شلوار «لی» مجاز نیست و پوشش فرد بایستی با وقار و مناسب باشد.

ب) وضعیت رفتاری و اخلاقی دانشجویان

دانشگاه تگزاس‌ آمریکا  (Texas State University)

*قمار یا بخت‌آزمایی در دانشگاه ممنوع است.
*به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مواد مخدر ممنوع است و در صورت اثبات دو مورد آخر اخراج را به همراه دارد.
*به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مشروبات الکلی در محیط دانشگاه ممنوع است.
*به همراه داشتن و یا استفاده از هرگونه سلاح گرم و یا ماکت آن به طوری که یک انسان عاقل و منطقی تفاوت آن با سلاح واقعی را متوجه نشود، ممنوع است.
*دراختیار داشتن، استفاده، فروش یا توزیع مواد انفجاری و یا آتش بازی به طوری که احتمال آسیب به افراد را داشته باشد مجاز نیست.
*دزدی، تخریب، آسیب رساندن و یا سوءاستفاده از اموال دانشگاه یا اموال شخص دیگری ممنوع است.
*آزار و اذیت دانشجویان یا اساتید به هرنحو ممنوع است و پیگرد انضباطی دارد.
*هرگونه اقدام به روابط جنسی، آزار و اذیت جنسی، سوءاستفاده جنسی و یا تحریک دیگران در محیط دانشگاه ممنوع است.

دانشگاه هاروارد آمریکا  (Harvard University)

*آزار و اذیت جسمی، کلامی، شفاهی یا کتبی که فراتر از مرزهای آزادی بیان تصور شود نسبت دانشجویان یا اساتید خلاف آیین‌نامه انضباطی دانشجویان است و ممنوع است.
*هرگونه اقدام به رابطه جنسی، آزار و اذیت جنسی ویا سوءاستفاده جنسی از دانشجویان و یا اساتید ممنوع است و به شدت با متخلفین برخورد می‌شود.
*اقدامات تحریک‌کننده جنسی دانشجویان در محیط دانشگاه ممنوع است.
*هرگونه اقدام تلافی‌جویانه علیه هر شخصی در محیط دانشگاه یا خارج از آن برای دانشجویان ممنوع است.
*به همراه داشتن یا استفاده هرگونه سلاح در محوطه دانشگاه یا در برنامه‌های آن مجاز نیست و با خاطیان شدیداً برخورد خواهد شد.
*به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مواد مخدر منع انضباطی دارد و با شدت با خاطیان برخورد می‌شود.
*به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مشروبات الکلی در محیط دانشگاه ممنوع است.

دانشگاه باب جونز آمریکا (University of Bob Jones)

*هرگونه رفتار جنسی در محیط دانشگاه اعم از آزار جنسی و... ممنوع است.
*دانشجویان نبایستی در محیط خوابگاه یا محوطه دانشگاه، دانشجویان دیگر یا اساتید را دست بیندازند یا آزار و اذیت نمایند.
*دانشجویان موظفند از پیاده رو و یا محل‌های تعیین‌شده عبور نمایند و عبور از روی چمن محوطه دانشگاه یا خوابگاه دانشجویی ممنوع است.
*غیبت‌های مجاز دانشجویان بایستی تنها در مواقع بیماری شدید و مُسری و یا برای شرکت در دیگر فعالیت‌های دانشگاه مانند مسابقات و یا مراسمات مهم خانوادگی مصرف شود.
*دانشجویان موظّفند رأس ساعت مقرر در کلاس حاضر باشند. تا بیست دقیقه آغازین کلاس تأخیر و بعد از آن ثبت می‌شود. به ازای هر سه تأخیر یک غیبت در آن کلاس ثبت می‌گردد.
*هرگونه تقلب یا سرقت ادبی ممنوع است. شدت برخورد با پدیده تقلب یک موضوع آموزشی است و بسته به نوع آن تغییر می‌کند ولی ممکن است به اخراج منجر شود.

دانشگاه کلمبیا آمریکا (University of Columbia)

*تمامی دانشجویان دانشگاه موظفند با حسن نیت و کرامت و احترام متقابل با تمامی اعضای جامعه دانشگاهی رفتار نمایند.
*تمامی دانشجویان در روند انجام تکالیفشان بایستی منطبق با دستورالعمل‌های دانشگاه باشند.
*دانشجویان موظفند به ممنوعیت دراختیار داشتن، استفاده و توزیع مشروبات الکلی در محیط خوابگاه و دانشگاه احترام بگذارند.
*هرگونه در اختیار داشتن و استفاده از سلاح گرم یا هر سلاحی که احتمال دارد به دیگران آسیب برساند در محوطه دانشگاه و خوابگاه ممنوع است.
*تمامی دانشجویان موظفند به گونه‌ای در کلاس‌ها شرکت نمایند و در محوطه دانشگاه حضور یابند که اختلالی در ارائه درس و یا فراگرفتن درس از سوی دانشجویان دیگر و یا اختلالی در برنامه‌های دانشگاه ایجاد ننمایند.
*آزار و اذیّت مشتمل بر سوءاستفاده های جنسی یا غیر آن از نگاه دانشگاه قابل تحمل و تسامح نیست.

دیدگاه شما

آخرین اخبار