مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. مرداد 1391 - 9:55   |   کد مطلب: 1390

روسيه كه ظاهرا از ناكامي خود در دادگاه رسيدگي به شكايت تهران در خصوص تعليق قرارداد فروش اس 300، مطمئن شده درصدد متقاعد كردن جمهوري اسلامي به صرف نظر از شكايتش در دادگاه داوري ژنو برآمده و مي‌گويد در غير اين صورت به حمايت از برنامه هسته‌يي ايران پايان خواهد داد.

روزنامه كامرسانت به نقل از منبعي در سرويس همكاري نظامي و فني فدرال روسيه گزارش داد: شكايت ايران مساله‌اي ناراحت كننده در همكاري ما است كه اميدواريم از شر آن راحت شويم.

به نوشته اين روزنامه سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در سفر به ايران در نيمه ماه ژوئن در اين باره مذاكره كرد. اما تهران از بازپس گرفتن شكايتش خودداري كرد.

وزارت دفاع و سازمان صنايع هوافضاي ايران كه شركتي دولتي است، دادخواستي چهار ميليارد دلاري را عليه شركت روس آبارون اكسپورت روسيه در دادگاه داوري بين المللي ژنو در تاريخ 13 آوريل 2011 ارايه كرد. اين شكايت هفت ماه پس از آن صورت گرفت كه دميتري مدودف، رييس جمهور وقت روسيه حكمي را امضا كرد كه مدعي شد در راستاي قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل بايد به اين قرارداد خاتمه داده شود.

بر اساس گزارش كامرسانت قرار است در آينده‌اي نزديك جلسه دادگاه براي رسيدگي به اين مساله برگزار شود.

در عين حال يك منبع در دولت روسيه به اين روزنامه گفت كه اين دادگاه احتمالا عليه روسيه حكم خواهد داد.

اين منبع گفت: متاسفانه هيچ دليلي ندارد فكر كنيم كه دادگاه تمامي جزييات مساله پيچيده ايران را در نظر بگيرد.

وي افزود كه روسيه ممكن است مجبور شود "جريمه هنگفتي" را پرداخت كند كه حدودا برابر يك سوم درآمد سالانه فروش تسليحات آن خواهد بود.

اين روزنامه به نقل از يك منبع دولتي روسيه كه به نامش اشاره‌اي نكرد نوشت كه تهران در دادگاه تاكيد خواهد كرد كه سيستم‌هاي موشكي زمين به هواي اس 300 تحت تحريم‌هاي سازمان ملل قرار ندارد.

اين منبع دولتي منتفي ندانست كه روسيه در صورت موافقت دادگاه با ادعاي ايران تامين موشكي را از سر بگيرد.

ايران پيشتر در ديوان بين المللي دادگستري نيز براي واداشتن روسيه به برآوردن تعهدات ناشي از اين قرارداد يا پرداخت خسارت شكايت كرده است. اين شكايت نيز در حال حاضر تحت بررسي در نهادهاي حقوقي بين المللي مربوطه قرار دارد.

در عين حال بر اساس گزارش اين روزنامه منبعي در دولت روسيه به اين روزنامه گفته است كه ايراني‌ها "ناسپاس" هستند و نمي‌توانند از حمايت ثابت روسيه از خواسته‌هاي هسته‌يي خود در عرصه بين‌المللي تقدير كنند و اگر مقامات ايران دادخواست خود را پس نگيرند مسكو به حمايت از برنامه هسته‌يي ايران پايان خواهد داد.

اين منبع افزود كه اگر ايران شكايتش را پس نگيرد بايد به تنهايي در عرصه بين المللي با مساله هسته‌يي خود برخورد كند.

به گزارش ايسنا اين اظهارات به نقل از اين منبع در حالي مطرح مي‌شود كه روسيه تاكنون به تمامي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران راي مثبت داده است. مسكو جز تاكيد بر مخالفتش با تحريم‌هاي يك‌جانبه عليه ايران تاكنون اقدامي ملموس در جهت حمايت از برنامه هسته‌يي ايران انجام نداده است و حتي قرارداد فروش اس-300 به تهران را كه در زمره تحريم‌هاي سازمان ملل قرار نمي‌گيرد بدون دليل معلق كرد.

در عين حال تهديد پوچ روسيه در حالي مطرح مي‌شود كه بنا به اعلام کاترين اشتون، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا قرار است در اواخر ماه جاري بار ديگر مذاكراتي ميان نمايندگان ايران و 1+5 انجام شود.

بر اساس گزارش راشا تودي، روزنامه کامرسانت به نقل از يک منبع نزديک به رييس جمهور روسيه نوشت: اگر ايران شکايت خود برای عدم تحويل سامانه موشکی اس ۳۰۰ را پس نگيرد، مسکو در قبال برنامه هسته‌‌يي ايران موضع سخت‌گيرانه‌تری اتخاذ خواهد کرد.

وي افزود: ما بارها برای ايران روشن کرديم که این‌گونه شکايت‌ها به توسعه روابط دو کشور کمک نمی‌کند. اما درخواست‌های ما برای این که ایران شکايت خود را از دادگاه پس بگیرد بی‌پاسخ ماند.

او همچنین تهدید کرده است که "مسکو آماده است تا از حمایت ایران در مساله هسته‌‌يی دست بردارد".

این منبع كرملين با اشاره به دور بعدي مذاكرات با ايران گفت: ما سعی خواهیم کرد که پیش از دور جدید مذاکرات هسته‌يي بار دیگر با فرستادن هیاتی به ایران موضع خود را به تهران اعلام کنیم. اگر ایران نپذیرد، این کشور در صحنه جهانی برای حل مساله هسته‌يی تنها خواهد ماند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار