مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. مرداد 1391 - 9:58   |   کد مطلب: 1392
مشاور روابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص بیان می‌کند
چرا هاشمی حضور پررنگی در سیاست ندارد؟
چرا هاشمی حضور پررنگی در سیاست ندارد؟

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از اعضای انجمن روزنامه‌های غیردولتی به توقعات جامعه از شخص وی برای ورود بیشتر به مسائل سیاسی و ارائه راهکار و دیدگاه برای حل مشکلات اشاره کرد و افزود: هر کسی که دلش برای انقلاب، نظام و مردم می‌تپد، علاقمند حضور و فعالیت برای گشایش بیشتر فضا و نیز حل معضلات جامعه است، اما وضع خاص کشور و مقطع حساسی که به لحاظ داخلی و بین‌المللی در آن قرار داریم ایجاب می‌کند بر اختلافات و تنش‌ها در کشور نیفزاییم.

جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در واکنش به این سخنان هاشمی رفسنجانی گفت: بنده نزدیک به شصت ‌و پنج سال است آقای هاشمی را می‌شناسم؛ از پانزده‌ سالگی هم مباحثه‌ای بودیم و البته دوستی نزدیکی با یکدیگر داشتیم‌ لذا امروز حسرت می‌خورم که چرا آن دوست من امروز حرف‌هایی می‌زند که هیچ عاقلی نمی‌تواند آن‌را بپذیرد.

وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی در فتنه 88 مردود شد، گفت: حضور هاشمی در عرصه‌های سیاسی جز گناه برای او و خرسندی برای دشمنان انقلاب اسلامی چیز دیگری ندارد. مردم از ایشان توقعی جز خانه‌نشینی و تمکین از نظر حضرت آقا ندارند.

شجونی گفت: دنیا و آخرت هاشمی با حضور در عرصه‌های سیاسی تامین نمی‌شود چون ورود به عرصه‌های سیاسی فهم و بصیرت سیاسی لازم دارد. آقای هاشمی با حضور خود در عرصه، خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزد.

روزنامه رسالت نیز در این باره نوشت: هاشمی بهتر از هر کسی می داند همانهایی که وی را در روزنامه هایشان عالیجناب سرخ پوش لقب دادند و بیشترین تهمت ها را در انتخابات مجلس ششم نثار وی کردند در کجاوه سبزشان نیز برای وی جایی ندارند. سه سال است سنگر نماز جمعه از وجود هاشمی رفسنجانی خالی است، پر کردن این سنگر تنها با موضع‌گیری صریح علیه فتنه‌گران آن هم در کنار رهبری معظم انقلاب امکان پذیر است. این توقع زیادی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست. مردم لبخندهای اخیر شما را با آقای احمدی نژاد در جلسات مجمع تحلیل می کنند. آیا زمان آن نرسیده است که حقایق فتنه 88 روشن شود؟ آیا زمان آن نرسیده خط خودتان را از فرزندانتان که در جریان فتنه سه سال پیش مجرم شناخته شدند جداکنید و اجازه دهید به کشور بازگردند، آنها هم مجازات شوند همان طور که برخی از فتنه گرانی که آقازاده نبودند مجازات خود را متحمل شدند؟ آیا این انتظار زیادی است که ایشان قبل از پرداختن به معضلات جامعه مشکلات برخی از اعضای خانواده خود ونسبت آن ها را با انقلاب حل کند؟ آیا هاشمی رفسنجانی پس از دو سال به این مطالبه مردم پاسخ مثبت خواهد داد؟

حجت الاسلام علی عسکری مشاور روابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ، در گفتگو با فرارو، درباره سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: آقای هاشمی مسلما با توجه به پیشینه مبارزاتی که دارند و همواره در خدمت امام (ره) از آغاز جنبش مبارزاتی انقلاب اسلامی تا پیروزی انقلاب و پس از آن بوده‌اند و بر همین اساس ایشان یکی از ارکان نظام انقلاب اسلامی بوده و هستند.

وی افزود: مردم آقای هاشمی را به عنوان یار دیرین امام (ره) و رهبری می‌شناسند و ایشان را چهره‌ای می‌دانند که هم آرمانگرا و هم واقع بین هستند و در مسیر انقلاب و فراز و فرودهای آن تجربه گران سنگی کسب کرده‌اند و از این روی آقای هاشمی در میان عموم جامعه چه حامیان و موافقانشان و چه منتقدان منصفشان به مرد بحران‌ها شناخته می‌شوند.

نائب رئیس پیشین کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طبیعی است چنین شخصیتی ارتباط ارگانیکی با مردم و جامعه داشته و در تعامل با دلسوزان نظام و انقلاب باشند. ایشان همچنین همواره در ارتباط با رهبری بوده‌اند و همیشه انتظار رهبری و مردم از ایشان هم این بوده است که موضع گیری‌های خاص و ایده‌های مطلوب خود به منظور هدایت کشتی نظام و انقلاب در اختیار عموم قرار دهند.

عسکری ادامه داد: همچنین در بسیاری از دیدارهای که خود ایشان و همچنین ما به عنوان نزدیکان آقای هاشمی با اقشار مختلف مردم، اساتید و دانشگاهیان حوزه و دانشگاه، نخبگان علما و فضلا داشته‌ایم تاکید بر این بوده است که زمینه حضور پررنگ‌تر ایشان در عرصه‌های مختلف به خصوص سیاست فراهم شود.

مشاور روابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موانع حضور آقای هاشمی در عرصه سیاست و به طور مشخص نماز جمعه به عنوان نماد این حضور گفت: آنچه که مسلم است در سال‌های اخیر در پی التهاب جامعه و مدیریت شوک برخی صاحبان قدرت زمینه گسترش افراط و افراط گرایی در جامعه افزایش فراهم شده است.

وی افزود: آقای هاشمی هم از این افراط گرایی بی‌نصیب نماند و شاهد بودیم که این تغییر فضا در شعار‌ها و موضع گیری‌های تند و افراطی علیه ایشان خودنمایی کرد و همین موضوع اکنون به مهم‌ترین مانع بر سر راه سیاست ورزی و حضور پررنگ ایشان در عرصه سیاسی تبدیل شده است.

عسکری گفت: وقتی افراط به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شد انتظار اینکه حریم‌ها حفظ شود غیر منطقی است، به دلیل آنکه افراط حد و مرزی ندارد شاهد پرده دری‌ها و اهانت‌های صریح علیه آقای هاشمی بودیم و به طوری که در مواردی عده‌ای خود را به مقابل منزل ایشان رساندند و اقدام به سر دادن شعار دادن علیه ایشان کردند و یا در مجامع عمومی همین افراطیون چماق افراط خود را علیه آقای هاشمی بلند کردند.

نائب رئیس پیشین کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال اوج گرفتن افراط گرایی علیه آقای هاشمی مایه نگرانی ایشان نبوده است و نیست چرا که تلقی ایشان این بوده است که افراط گرایی کنونی که از دوران بنی صدر که بد‌تر نیست آن زمان را ایشان با درایت و مدیریت خود پشت سر گذاشتند اکنون دیگر جای خود را دارد چرا که افراط گرایی کنونی در جامعه از پیچیدگی‌های آن زمان برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: تاکید آقای هاشمی این است که نه اکنون و در پس از این به منظور ایجاد آرامش برای حفظ دستاوردهای نظام و انقلاب نباید واکنش افراطی به افراط گریان داشت چرا که همین موضوع زمینه گسترش خشونت در جامعه را فراهم می‌کند کما اینکه در دره‌ای این پیش بینی می‌شد که درگیری‌های میان حامیان آقای هاشمی با افراطیون سر بگیرد که به درخواست ایشان این اتفاق نیفتاد تا کم کم آرامش بر جامعه حکم فرما شود.

مشاور روابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای هاشمی افراط گرایی را باعث اختلاف و غیر قابل مهار می‌دانند و از این روی در سال‌های اخیر سعی کردند صبر پیشه کنند تا جامعه فضای افراط را پشت سر بگذارد، بنابراین مهم‌ترین مانع در برابر حضور پررنگ ایشان در عرصه سیاست افراط گرایی است که در دوره با عنوان حمایت از آقای احمدی‌نژاد و اکنون با مستمسک‌های خاص نمود پیدا کرده است.

عسکری در خاتمه گفت: آقای هاشمی همیشه موضع اعتدالی را از روی عقلانیت و دلسوزی‌های خاص با خود به همراه داشته است و از همین روی به شخصه ایشان را به عنوان یکی از سرمایه‌های بزرگ انسانی نظام و انقلاب می‌دانم و معتقدم بعد از رهبری بی‌تردید ایشان شخص دوم کشور هستند با وجود آنکه عده‌ای با تخریب چهره هاشمی سعی کردند خود را نفر دوم معرفی کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار