مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. مرداد 1391 - 10:04   |   کد مطلب: 1394
راهکار پژویان برای مقابله با تحریم‌ها

رئیس شورای رقابت کنترل واردات را راهکار مقابله با تحریم دانست و گفت: نمی‌توان با اقتصاد بازی کرد؛ عدم توجه به مبانی علمی و تصمیم‌گیری تحت تأثیر دیدگاه‌های سیاسی از موانع اقتصاد مقاومتی هستند.

جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه باید چارچوب الزامات اقتصاد مقاومتی در روند واردات کشور رعایت شود، اظهار داشت: با توجه به شرایط و فضای اقتصادی ایران که واردات در آن نقش اساسی ایفا می‌کند به اهداف اقتصاد مقاومتی در این زمینه توجه کافی را داشته باشیم.

وی راهکار عملی مبارزه با تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را کنترل واردات دانست و ادامه داد: برای اینکه با تحریم‌ها مبارزه کنیم راهی جز کاهش واردات به کشور نداریم.

پژویان با اشاره به الزامات کاهش واردات کشور، خاطرنشان کرد: حرکت به سوی تولید کالا در داخل کشور به جای کالای مشابه خارجی آن کشور را به اهداف از پیش تعیین شده اقتصاد مقاومتی نزدیک‌تر خواهد کرد به طوریکه در این بخش شاهد موفقیت‌هایی هم خواهیم بود.

رئیس شورای رقابت تصریح کرد: عزم مسئولین نظام باید در جهت توجه به تقویت صنایع و افزایش تولیدات داخلی باشد؛ حرکت به سمت خودکفایی در تولیدات ملی هزینه‌ و زمان‌بر خواهد بود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه باید بر اساس چارچوب کلی اقتصاد مقاومتی و طبق شرایط فعلی کشور منابع تخصیص داده شوند، یادآور شد: متأسفانه هم‌اکنون به لحاظ توافقات بین قوا دچار مشکلاتی هستیم.

پژویان استفاده از تخصص در قوای سه‌گانه را در شرایط فعلی بسیار کم‌رنگ ارزیابی و عنوان کرد: عدم تخصص‌گرایی در قوای سه‌گانه در استفاده مناسب از منابع تأثیر گذاشته است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، تصریح کرد: اگر خواهان تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم می‌بایست در چارچوب مبانی علمی حرکت کنیم و تحت تأثیر دیدگاه‌های سیاسی اقدامی نکنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه با اقتصاد ‌نمی‌توان بازی کرد، گفت: اشتباه است اگر بخواهیم دیدگاه‌های سیاسی را از طریق اقتصاد به مردم گوشزد کنیم چراکه در این برهه از زمان هم آن دیدگاه موفق نخواهد شد و هم مجموعه جامعه صدمه خواهد دید.

پژویان در خاتمه گفت: جایگزینی تولیدات و صنایع داخلی نیازمند مطالعه، تحقیقات و نظرات کارشناسان اقتصادی است تا زمینه و زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به اهداف اقتصادی مقاومتی فراهم شده تا در جریان تخصیص منابع نیز موفق عمل کنیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار