مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. مهر 1393 - 13:09   |   کد مطلب: 14243
دبیر ستاد توسعه نانوفناوری، حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان را یک ضرورت دانست و گفت:‌ در دهه دوم پیشرفت نانوفناوری کشور به سمت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان می‌رویم.
سرکار

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه نانوفناوری در جشنواره تقدیر از برگزیدگان نانوفناوری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما گفت:‌ حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است زیرا ما با اتکا به مواد خام به جایی نمی‌رسیم در حالی که اقتصاد مبتنی بر خلاقیت در بسیاری از کشورها مدنظر قرار گرفته شده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی نیز یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است که توجه به کالاهای استراتژیک به عنوان یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود.

سرکار ادامه داد: یک وجه غالب در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است که دستگاه‌های کشور باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

دبیر ستاد توسعه نانوفناوری اضافه کرد:‌ ما یک دهه را در زمینه پیشرفت علم به خوبی پشت‌سر گذاشته‌ایم به طوری که دنیا شگفت‌زده شد و این مسئله جز با فراهم کردن زیرساخت‌های دانشگاهی و تربیت نیروهای متخصص ممکن نبود، در تبدیل پول به علم دانشگاه‌های ما بسیار عالی عمل کردند و یک دهه پرشتاب بودیم.

وی عنوان کرد: نیمه دوم این چرخه تبدیل علم به پول است و باید در این دهه به تبدیل علم به کالا تمرکز کنیم.

سرکار گفت: ما در دانشگاه‌ها انسان‌های عالم و دانشمند تربیت می‌کنیم و دنیا دانشگاه‌های ما را در این زمینه قبول دارد ولی باید نگرش خود را تغییر دهیم تا در کنار انسان‌های عالم نیروهای متخصص توانمند هم تربیت کنیم.

دبیر ستاد توسعه نانوفناوری با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان رابط خوبی بین صنعت و دانشگاه هستند، گفت: باید صنایع پیشرو داشته باشیم زیرا تنها با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان به بن‌بست می‌خوریم.

وی افزود:‌ما باید با مکانیزم‌های تشویقی صنایع را وارد کار کنیم و بدون برندهای بزرگ نیز نمی‌توانیم بازارهای بزرگ داشته باشیم و بازارهای دنیا را تسخیر کنیم.

به گفته وی، کالای ساخت ایران باید مقبولیت جهانی داشته باشد که این کار برنامه‌ریزی و زمان می‌خواهد.

سرکار گفت: با ایجاد کریدورهای تجاری‌سازی می‌توانیم قدم‌های مناسبی در این زمینه برداریم.

دبیر ستاد توسعه نانوفناوری افزود: در دهه اول پیشرفت نانوفناوری از رتبه 59 دنیا به رتبه هفتم جهانی رسیدیم و در دهه دوم تمرکز ما بر رسوخ فناوری نانو در صنایع و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار