مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. مهر 1393 - 7:59   |   کد مطلب: 14264
اولین درس اطلاعات عملیات این است: "کسی می‌تواند از سیم‌خاردارهای دشمن عبور کند که در سیم‌خاردار نفسش گیر نکرده باشد"!
چیت سازیان

به گزارش صدای دانشجو به نقل از نافع، جماعت بچه‌های اطلاعات عملیات مثل شاگرد پیشش زانو زده بودند. یک تازه‌وارد، آهسته در گوش بغل دستی‌اش گفت: «علی‌آقا که میگن اینه !» جواب رو نگرفته بود که علی، خطاب به جمع گفت:" اولین درس اطلاعات عملیات این است؛ کسی می‌تواند از سیم‌خاردارهای دشمن عبور کند که در سیم‌خاردار نفسش گیر نکرده باشد"!

بیست و هفتمین یادواره سردار شهید علی چیت‌سازیان و یکصد شهید واحد اطلاعات و عملیات لشکر 32 انصارالحسین(ع) همدان، بهانه‌ای شد تا یادی از شهید علی چيت‌سازيان، قهرمان اسطوره‌اي لشكر انصار داشته باشیم؛ بزرگ‌مردی که در 19 سالگي به فرماندهي واحد اطلاعات، عمليات اين لشكر رسيد.

علي چيت سازيان، قهرمان اسطوره‌اي واحد اطلاعات، عمليات لشكر انصار است كه با وجود گذشت‌ سال‌ها از شهادتش، مردم همدان همچنان مهرباني‌ها و محبت‌هاي او را به عنوان الگوي مردانگي براي یکدیگر بازگو مي‌كنند.

شخصیت والا و بی‌نظیر "علی آقا" موجب شد تا امسال به عنوان شهید شاخص سال از طرف سپاه استان همدان معرفی شود.

او سال 1341 در یکی از خانواده‌اي مذهبي همدان ديده به جهان گشود. جرأت، تيزهوشي و توانایي جسمي از خصوصيات بارز دوران کودکی او بود. علاقه زیادي به ورزش‌هاي رزمي داشت. پرتلاش و با روحيه بود. دوران ابتدایي و راهنمايي را در شرایط فقر خانواده گذراند و خود نيز براي امرار معاش خانواده‌اش كار مي‌كرد.

ورودش به هنرستان، همزمان با پيروزي انقلاب بود. او مانند میلیون‌ها ایرانی در راه پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی، تلاش‌های زیادی به عمل آورد.

با فرمان امام خميني(ره) مبني بر تشكيل ارتش 20 ميليوني از طريق هنرستان وارد بسيج شد و درپادگان آموزشي قدس همدان، آموزش‌های نظامی را گذراند. هوش و ذكاوت او دركسب فنون نظامي به قدري بود كه در مدت كوتاهي به عنوان فرمانده نيروهاي آموزشي انتخاب شد .پس از آن او فرمانده مرکز آموزش نظامی شد. نيروهایي كه توسط شهيد چيت‌سازان آموزش ديده‌اند؛ بالغ بر چندين هزار نفر هستند.

با شروع جنگ تحميلي و تجاوز دشمن بعثي به خاك مقدس جمهوري اسلامي او که شوق زيادي براي رفتن به مناطق جنگي داشت با تشكيل و قبول فرماندهی گردان انصارالحسين (ع) و برعهده گرفتن مسئوليت آموزش جنگ‌های كوهستاني در این گردان به منطقه عملیاتی رفت.

درعمليات مسلم بن عقيل(ع) با اينكه بيش از 17 سال سن نداشت 140 نفر از نيروهاي بعثي را كه به اسارت رزمندگان اسلام در آمده بودند از داخل خاك عراق به پشت جبهه انتقال داد و شهامت و شجاعت خود را به اثبات رساند.

علی چيت‌سازیان باتشكيل لشکر انصارالحسين (ع) و به دستور حاج ابراهیم همت، فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌ا...(ص) به عنوان فرمانده اطلاعات و عمليات این یگان برگزيده شد و در بيشترعمليات‌هایی که از طرف رزمندگان اسلام برای مقابله با متجاوزان صورت می‌گرفت؛ شرکت کرد از جمله عمليات والفجر2، والفجر 5، والفجر 8 و....

او چند بار در این عملیات‌ها مجروح شد، اما هربار با عزمی راسخ‌تر به جبهه برمی‌گشت.

او همانند فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با وجود اينكه مسئوليت سنگين فرماندهی اطلاعات، عمليات لشکر انصار را برعهده داشت، اما هيچ‌گاه از نيروهاي مخلص بسيجي دور نمي‌شد و در مواقع عملیات با اینکه او، ماموریت خود را که شناسایی مواضع دشمن بود؛ از قبل انجام داده بود، اما با برداشتن اسلحه و حضور در عملیات به یاری رزمندگان گردان‌های عملیاتی می‌شتافت.

علي چيت‌سازیان درعمليات كربلاي 4و5 نيز به عنوان فرمانده محور عملياتي لشکر انصارالحسين (ع) به مبارزه با دشمنان خدا پرداخته و رشادت‌هايي را از خود به يادگار گذاشت. هنوز جاي‌جاي خاك شلمچه حماسه‌ها و رشادت‌هاي او را در دل خود به يادگار دارد؛ حماسه‌هایی که تا همیشه تاریخ فراموش نخواهد شد.

تيزهوشي و قدرت تصميم‌گيري فوق‌العاده او درعمليات‌ها موجب شده بود كه فرمانده لشکرانصارالحسين(ع) بگويد: "با وجود علي، بسياري ازمشكلات عملياتي ما حل مي‌شود."

در ميدان رزم چون مولايش علي(ع)، دلیرانه مي‌جنگید و شوق شهادت در وجودش موج مي‌زد. سرانجام این سردارملی و سرباز فداکار اسلام 4 آذر 1366 در حين انجام يك ماموريت گشت و شناسايي به درجه رفيع شهادت نائل آمد. 6 ماه پیش از او نیز برادر دیگرش به شهادت رسیده بود.

 

علی آقا برادر پشتیبان جبهه‌های نبرد

علاوه بر عی آقا، برادرش محمدامیر چيت سازيان نیز در جبهه حضور فعال داشته و فرمانده گروهان مهندسی- رزمی ستاد پشتیبانی جنگ(جهادسازندگی سابق) همدان بود.

او علاوه بر مبارزات انقلابی در جهاد سازندگی همدان، مسئولیت‌های زیادی را پذیرفت تا به مردم کمک کند. مديریت داخلي، مسئول واحد صنعتي، مسئول واحد خدمات، مسئول تعاوني، مسئول تبليغات و مسئول اعتبارات، سمت‌هایی بود که محمدامیر چیت‌سازیان با استفاده از آن‌ها، خدمات قابل توجهي را برای مردم  انجام داد و کمک‌رسانی او به مردم در حملات هوایی دشمن به شهر همدان، زبانزد عام و خاص بود.

سرانجام او در 6 تیر 1366در عملیات جبهه‌های غرب به شهادت رسید.

 

خدایا دوستان شهیدم را فراموش کردم!

از شهید علی چیت‌سازیان، مناجات زیبایی با پروردگار به یادگار مانده که بخشی از آن منتشر می‌شود:

"خدایا گناهانی را که از این بنده رو سیاه سر زده ببخش. حرف زدم ولی خودم عمل نکردم. دیگران را به راه راست هدایت کردم ولی خودم راه خلاف رفتم. بدی دوستم را خواستم و حسادت کردم؛ تهمت زدم؛ غیبت کردم؛ دروغ گفتم؛ کار برای خودم کردم و خدا را فراموش کردم و در کارهایم، خدا را در نظر نگرفتم. به یاد فقیران نبودم و در موقع غذاخوردن به یاد گرسنگان نبودم. در بستر گرم خوابیدم و فراموش کردم کسانی را که در بیابان‌ها می خوابند. چنانچه باید از ولایت اطاعت کنم؛ نکردم. دوستان شهیدم را فراموش کردم و راه آن‌ها را نرفتم. به سراغ جانبازان و مجروحان نرفتم و دلبسته دنیا بودم و جنگ را فراموش کردم؛ به ناموس دیگران تجاوز کردند و من به فکر زندگی خودم بودم؛ بلندبلند خندیدم و آخرت را فراموش کردم؛ از بیت‌المال محافظت نکردم.

خدایا یه خاطر همه این گناهانم، مرا ببخش....."

 

لازم به ذکر است؛ بیست هفتمین یادواره سردار شهید علی چیت سازیان 24 مهر با حضور علی آقامحمدی، عضو تشخیص مصلحت نظام در سالن ولایت شرکت گاز همدان برگزار می‌شود.

گزارش از سمیه مظاهری

چیت سازیان

دیدگاه شما

آخرین اخبار