مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. آبان 1393 - 0:25   |   کد مطلب: 14422
از آن روزی که بلال بر بلندای کعبه ایستاد و بانگ الله اکبر سر داد قرن ها می گذرد و هنوز هم طنین صدای اذان بلال از حنجره هر موذن مسلمانی هر صبح و ظهر و غروب تمام کوی و برزن شهر و روستایمان را عطرآگین می کند.
نماز

به گزارش صدای دانشجو، اما جای سوال است که چرا برخی از ما مسلمان ها اینقدر صداهای دیگر در گوشمان پر شده که صدای اذان کمی برایمان غریب است یا اصلا آن را نمی شنویم، شاید هم نمی خواهیم که بشنویم.

معروف ترین جمله ای که از پیامبر رحمت به ما رسیده این است که نماز ستون دین است و این در حالی است که برخی از ما مسلمان ها اصلا یک همچنین ستونی را برای دین خود نساخته ایم که معلوم است تکلیف این سقف بی ستون چیست و برخی نیز این ستون را خیلی سست و شکننده ساخته ایم که باز هم امکان فرو ریختن آن وجود دارد.

پس بیاییم با هم فکر کنیم در این دنیای وانفسای چند روز دنیا چه ستونی باید بسازیم که تا قیام قیامت برای ما باقی بماند و خم به ابرو نیاورد.

متأسفانه برخی از افراد در خواندن نماز سهل انگاری می کنند و با دلائلی که می آورند کار خود را توجیه می کنند، برخی از افراد دلیل سهل انگاری خود را در خواندن نماز تکراری بودن و برخی دیگر نیز اجباری بودن می دانند و برخی هم شرایط موجود در جامعه را دلیل این بی توجهی ذکر می کنند.

برخی افراد نیز می گویند مهم پاک بودن فطرت درونی هر کسی است و هر فردی که باطن و فطرت پاکی داشته باشد اصلا نیازی ندارد که نماز بخواند.

به همین منظور به سراغ دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان رفته و در خصوص ابعاد مختلف این موضوع با ایشان به گفتگو پرداخته ایم.

نماز نردبانی که موجب بالا رفتن انسان به اوج معنويت و تقرب به خداوند می شود

دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان در این زمینه با اشاره به اینکه یکی از جلوه های مثبتی که در بحث عبودیت قابل ذکر است بحث نماز است، گفت: نماز در حقیقت وسیله بسیار مطمئنی است که در مسیر رشد انسان ها قرار می گیرد، برخی تصورشان بر این است که نمازی را که می خوانند برگشت نماز به خداوند است، قطعا اینگونه نیست برگشت نماز برای خود انسان است.

حجت الاسلام سیدمرتضی حسنی حلم افزود: نماز وسیله و ابزاری است بسیار مطمئن که در بین عبادات از روشنایی خاصی برخوردار است و انسان را به سرمنزل مقصود رهنمون می سازد و به عبارتی دیگر این که اگر کسی بخواهد سیر صعودی را در زندگی طی کند باید در فکر و عمل هر دو را همزمان با هم به کار ببندد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بايد هر روز عبادت هاي تكراري مثل نماز را انجام بدهيم و آيا براي ما ثمري خواهد داشت؛ تصریح کرد: در جواب بايد بگوييم كه هميشه لزوما تكرار بد نيست عبادات و نماز مانند نردبان و پله ای موجب بالا رفتن انسان به اوج معنويت و تقرب به خداوند است، اگر بخواهيم از يك نردبان و پله بالا رويم بايد چندين پله تكراري را طي كنيم، آيا عاقلانه است اگر بگوييم اين پله ها كه همه شبيه به هم هستند چطور موجب بالا رفتن ما به سمت بالا مي شوند.

حجت الاسلام حسنی حلم اضافه کرد: ما هر روز مشغول كارهاي تكراري و يكنواخت هستيم مانند غذا خوردن، خوابيدن، شستشو و نظافت، راه رفتن و نشستن وهمه اينها از ضروريات زندگي ما و براي ادامه زندگي لازم هستند.

وی افزود: همانگونه كه ما براي رشد جسممان هر روز بايد غذا بخوريم براي رشد روحمان هم بايد هر روز نماز بخوانیم.

ضعف اعتقادی، اصلی ترین عامل بی رغبتی جوانان به نماز است

دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه امروزه بخش عظیمی از جوانان که بهترین و مهمترین قشر جامعه محسوب می شوند از ضعف اعتقادی رنج می برند، گفت: امروزه جوانان ما در کتب درسی خوانده اند که خدا و قیامتی هست و مسائل دینی تا حدودی به آنان گفته شده اما به باور و یقین نرسیده اند، اصول اعتقادی را به شکل مستدل و متقن فرا نگرفته، بلکه اصول را چون فروع مقلدانه باور دارند، تعالیم دین را با انگیزه و اعتقاد انجام نمی دهند و بیش از آنکه با درایت و بینش همراه باشد با احساس و عاطفه با امورد دینی برخورد دارند.

حسنی حلم یادآور شد: این ضعف در عقیده و عدم استواری آن بر پایه منطق موجب می شود که جوانان به مسائل دینی آن اهمیت خاص را قائل نباشند و یا پایبندی کامل به تعالیم دینی را نداشته باشند، به همین دلیل بسیار دیده می شود که برخی از افراد، نماز خواندنشان موسمی و فصلی است، به طور مثال در فصل خاصی مثل ماه مبارک رمضان یا ایام ماه محرم و صفر، نمازشان را می خوانند و بقیه ماه های سال را با نماز وداع می کنند و یا برخی تنها به تعدادی از نمازهای واجب عمل می کنند و نماز صبح را اصلا نمی خوانند، این نیست مگر از ضعف اعتقادی فرد و تا این ضعف جبران نشود این مشکل قابل رفع شدن نیست.

وی؛ محیط خانواده و بی توجهی والدین، عدم آگاهی و بینش کافی از فریضه نماز، سستی و تنبلی، مجالست با دوستان ناباب، فساد اخلاقی، تزاحم نماز با کارهای شخصی، غرور و تکبّر و واگذار کردن کار به آینده را از جمله عوامل کوتاهی در امر نماز برشمرد و اذعان داشت: خداوند یک جا بحث عمل و یک جا بحث عقیده را مطرح کرده که برگشت همه اینها به فطرت پاک انسانی است و انسانی که خودش را با نماز مأنوس می دارد در حقیقت رشد و تکامل خود را در دستور کار قرار داده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: همه انسان ها اگر واقعا تلاش کنند که این زیبایی را در زندگی خود به طور عملی جلوه گر سازند قطعا شاهد زیبایی ها برای جامعه و برای خود شخص خواهیم بود.

دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان یادآور شد: نماز همه زیبایی است و فرد نمازگزارهم باید در همه مسائل از جمله در اخلاقش، رفتارش، کردارش، بیانش، ظاهرش و باطنش همه باید زیبا باشد، اینکه برخی از ما نماز می خوانیم و زندگیمان نمازی نیست این است که به عمق و اهمیت و فلسفه نماز واقف نشده ایم، اگر کسی واقعا نمازی شد می شود امام راحل(ره)، می شود شهیدان والامقام...

حجت الاسلام سیدمرتضی حسنی حلم اضافه کرد: باید تلاش کنیم انشاالله در جامعه به ویژه در بین قشر جوان نماز را آنگونه که باید با اخلاق و رفتارخود نشان دهیم.

لازمه داشتن جامعه بانشاط، بالنده و باتحرک اقامه نماز است

حسنی حلم خاطرنشان کرد: نکته آخر اینکه؛ اقامه نماز در حیطه الگوها مطرح می شود، الگوها جنبه رفتاری و عملی دارند و از حیطه نظر و دستورالعمل خارج است، همه ما باید الگو باشیم با فکر، عمل، اخلاق و رفتار خود که انشاالله جامعه را به سوی سعادت رهنمون سازیم.

حجت الاسلام سیدمرتضی حسنی حلم ابراز داشت: اگر واقعا به دنبال این هستیم که اختلافات، بدی ها و کجی ها و مسائل آنچنانی را از جامعه دور کنیم، فرموده اند که راه آن نماز است، این امر بیان خداوند متعال است که در سیره بزرگان دین کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: اگر به دنبال این هستیم که جامعه ما عاری از دروغ، تهمت، غیبت، بی مسئولیتی و بی نظمی باشد باید به نماز رجوع کرد تنها راهش نماز است، تلاش کنیم که جامعه ما جامعه ای نمازی شود، جامعه ای بانشاط، بالنده، باتحرک و جامعه ای که مد نظر خداوند متعال است.

 

پیامبر مکرم اسلام(ص) در سخنانی می فرمایند: یکی از علائم و نشانه های ایمان به خدا، نماز است و جایگاه نماز در دین همانند جایگاه سر است در بدن.

گزارش از فرشته درهم فروش

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار