مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. آبان 1393 - 23:37   |   کد مطلب: 14452
آزمون دکتری سال 94 تغیرات مهمی داشته است که توجه داوطلبین شرکت در این آزمون را می طلبد.
 آزمون دکتری

به گزارش صدای دانشجو آزمون امسال در بخش ارزیابی دانشگاه ها با تغییراتی مواجه شده است که استقلال مورد نیاز دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی دکتری را تامین می کند.

نسبت به سال گذشته دو تغییر عمده در پذیرش آزمون نیمه متمرکز دکتری بر اساس آیین نامه جدید بوجود آمده است که یکی مربوط به شیوه نامه اجرایی دانشگاه ها است و دیگر اینکه ایجاد حد نصاب در اختیار دانشگاه قرار گرفته است.

شیوه نامه نمره گذاری برای بخش مصاحبه و بررسی سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلبان آزمون دکتری پیش از این پیشنهادی بود و اکنون بر اساس آیین نامه جدید الزام آور شده است. دانشگاه ها باید بر اساس این شیوه نامه نمره گذاری کنند.

ضمن اینکه دانشگاه می تواند برای نمره مصاحبه حد نصاب تعیین کند. در واقع این اختیار را دارد که نمرات زیر 20 یا 30 را نمی پذیرد. نمرات نیز در اینجا مجموع آزمون کتبی، مصاحبه و سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلب محسوب می شود.

سهم آزمون کتبی در مجموع پذیرش نیمه متمرکز دکتری دانشگاه ها و مراکز علمی نیز به طریق ذیل است:

سهم آزمون ها همچون سال گذشته است به این ترتیب که 30 درصد نمره را مجموع آزمون کتبی و معدل های کارشناسی و کارشناسی ارشد تشکیل می دهند که آزمون کتبی در این میان 80 درصد نمره و مجموع معدل ها 20 درصد آن نمره را تشکیل خواهند داد.

70 درصد باقی مانده نیز مجموعی از مصاحبه، بررسی سوابق علمی، کتاب، مقاله و سایر سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلب است.

رئیس سازمان سنجش آموزش همچنین درباره اعتراضات داوطلبان به مختلف بودن شیوه نامه در دانشگاهها گفته است: یک بخشی از اعتراضات داوطلبان این بود که دانشگاهها به روش های مختلف در مصاحبه و بررسی سوابق نمره می دادند اما با الزام آور شدن شیوه نامه یکسان سازی صورت می گیرد و دانشگاه ها بر اساس این شیوه نامه نظر می دهند. 

خدایی اضافه کرد: همچنین در سیستم نمره گذاری سهم سوابق پژوهشی، علمی و آموزشی، معدل، میزان آشنایی با زبان، کتاب و مقاله داشتن مشخص می شود و مسئولیت پاسخ گویی بر عهده دانشگاه است.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار