مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. آذر 1393 - 20:44   |   کد مطلب: 14668
بعد از 15 سال دوباره خبرهایی از «خرید سربازی» می‌آید هرچند شکل این خرید خدمت با قانون سال‌های پایانی دهه 70 تفاوت‌هایی دارد اما آنچه طی سال‌ها «قطعا برگشت ناپذیر» معرفی می‌شد بالاخره امروز رسما برگشت.
فروش مدرن سربازی

سردار کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید: براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ مشمولینی که بیش از ۸ سال غایب و سن آنها حداقل ۲۷ سال و حداکثر ۵۰ سال است همچنین کارایی لازم را برای نیروهای مسلح نداشته باشند یا خدمت آنها در کنار سایر سربازان روحیه آنها را خراب می‌کند با پرداخت جریمه می‌توانند تعیین تکلیف شوند.

این جریمه اما «20 تا 50» میلیون تومان آب می‌خورد٬ به هرحال برای رفع دغدغه مهم سربازی این پول می‌ارزد.

اما سوال مهمتر اینکه با این قانون چقدر پول نصیب دولت می‌شود: به فرض شامل شدن یک میلیون نفر از جمعیت غایب در قانون مذکور و با میانگین 35 میلیون تومان هزینه درآمد فرضی دولت 35 هزار میلیارد تومان است.

این اما یکسوی ماجرا است؛ چرا؟

با یک حساب سرانگشتی کسانی که 8 سال و بیشتر غیبت سربازی دارند اکثرا کسانی هستند که تحصیلات دانشگاهی ندارند و دنبال کار آزاد بودند٬ هرچند این مسئله استثناء‌هایی دارد مثل اینکه کسی بعد از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد تصمیم گرفته به سربازی نرودو از آن روز هم 8 سال گذشته است٬ قطعا تعداد این افراد زیاد نیست.

نکته‌ی بالا یعنی اکثریت کسانی که شامل این قانون می‌شوند تحصیلات دانشگاهی یا کار علمی و استفاده از آن را بی‌خیال شده بودند و حالا این سوال پیش می‌آید چرا افرادی که وقت زیادی در دانشگاه گذاشته اند و حالا اتفاقا سن و سالی شبیه افراد بالا دارند باید به سربازی بروند؟!

24 ماه خدمت غیرمرتبط فارغ التحصیل دانشگاه آن هم بدون پول را مقایسه کنید با جوانی که حالا بعد از 10 سال کار در بازار می‌تواند 30 میلیون تومان -فرضا-  بپردازد و معاف شود!

درآمد کسب شده از این قانون که حدودا 4 برابر توافق ژنو عایدی دارد یا چیزی به اندازه درآمد نفتی یک سال کشور!

توجه به این نکته که صدا و سیما با همه مخلفاتش فقط با 3 هزار میلیارد در سال اداره می‌شود ولی با این قانون 10 برابر این رقم کسب می‌شود مهم است.

اما تکلیف دیگرانی که پولی برای خرید سربازی حتی به این شکل هم ندارند چیست؟

تکلیف فردی که 30 سال سن که مدرک ارشد دارد و البته هیچ غیبتی برای سربازی نکرده است و حالا شامل این قانون نمی‌شود چیست؟

به نظر می رسد، سوالات دامنه دار زیادی درباره قانون اخیر خرید سرازی که در بودجه قید شده است، وجود داشته باشد و افراد به اقتضائات شخصی از جنبه های مختلفی به آن می نگرند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار