مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. بهمن 1393 - 0:36   |   کد مطلب: 14803
آیین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شد.
کرسی‌های آزاداندیشی

به گزارش صدای دانشجو؛ جزئیات آیین نامه کرسیهای آزاد اندیشی به شرح زیر است:

تعریف
کرسی آزاداندیشی: نشستی است که در آن به صورت آزاد، نظام‌مند، محترمانه، عقلانی، منطقی و شجاعانه، در یکی از قالب‌های مندرج در ذیل، در باب موضوعی معین و از پیش اعلام شده، به اظهار نظر، پرسش و پاسخ عمیق، گفت‌وگو، تبادل و تضارب آراء، همراه با استدلال و ارایه مستندات پرداخته می‌شود.

قالب‌ها: کرسی‌های آزاداندیشی، در یکی از قالب‌های زیر قابل اجراست:
1. کرسی مناظره
2. کرسی نقد و نظر
3. کرسی پرسش و پاسخ به شبهات

اهداف
1-2- ایجاد محیط مطلوب برای بیان آزادانه و ناصحانه اندیشه‌ها در دانشگاه‌ها با توجه به تقویت مولفه‌های وحدت، امنیت ملی و ارزش‌های اسلامی
2-2- تضارب آراء و حاکم شدن فضای عقلانی و علمی با رعایت اخلاق اسلامی و منطق گفت‌وگو
3-2- ایجاد فرصت قانونی، امن و عادلانه برای طرح آراء و تقویت روحیه حقیقت‌جویی، قانون‌گرایی، آزادگی، خوداتکایی فکری و رشد فرهنگ نقدپذیری در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
4-2- تشویق دانشگاهیان به مطالعه و تفکر خلاق در راستای بصیرت‌افزایی و رفع ابهامات و پاسخگویی به شبهات گوناگون
5-2- ایجاد بستر علمی و فرهنگی مناسب برای تشویق و زمینه‌سازی فرآیند تولید علم و نظریه‌پردازی

ماده3- سیاست‌گذاری و نظارت
سیاست‌گذاری و نظارت کلان بر حسن انجام کرسی‌های آزاداندیشی در دستگاه‌های تابعه بر عهده «شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی» می‌باشد.

ماده4- هیات مرکزی کرسی‌ها
هیات مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی در دستگاه‌های آموزش عالی کشور، «هیات مرکزی نظارت بر فعالیت‌های تشکل‌های اسلامی» دستگاه مربوطه است.

وظایف هیات مرکزی:
الف: اتخاذ راهکارهای توسعه کمی و کیفی و تسهیل در برگزاری کرسی‌ها
ب: بررسی بخشنامه‌های مورد نیاز و پیشنهاد ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها
ج: حمایت، هدایت، نظارت و ارزیابی عملکرد هیات‌های ناظر دانشگاه‌های تابعه

ماده5- هیات نظارت موسسه
هیات نظارت در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، «هیات نظارت بر فعالیت‌های تشکل‌های اسلامی» است و دبیرخانه هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه وظیفه پیگیری امور اجرایی آن را برعهده خواهد داشت.

وظایف هیات نظارت
الف: برنامه‌ریزی در جهت تحقق اهداف مصرح در ماده 2 در سطح دانشگاه مربوطه
ب: صدور مجوز و تعیین سطح کمی و کیفی مخاطبان (در سطح محیط‌های تخصصی یا عمومی)
ج: نظارت بر حسن اجرای کرسی‌ها
د: ارزیابی و رتبه‌بندی کرسی‌های برگزار شده
ه: رسیدگی به شکایات و گزارش‌های رسیده

تبصره1: هیات نظارت می‌تواند به منظور ایجاد سازوکار لازم برای انجام وظایف خود، حسب مورد نسبت به تشکیل کمیته‌های کارشناسی ویژه و یا ارجاع موضوعات به شورای فرهنگی دانگاه اقدام نماید.

تبصره2: دبیر هیات موظف است نسبت به ارزیابی کرسی‌ها اقدام و جمع‌بندی آن را به صورت فصلی به شورای فرهنگی دانشگاه و هیات مرکزی ارسال نماید.

تبصره3: کلیه فرآیندهای قانونی مصوب در آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و دستورالعمل اجرایی در این آیین‌نامه جاری خواهد بود.

فرآیند برگزاری
1-6- هر یک از مجموعه‌ها و اشخاص زیر (منوط به نداشتن حکم انضباطی از مراجع ذیربط) می‌توانند درخواست برگزاری کرسی را به هیات ناظر ارایه نمایند:
الف: هر کدام از تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (دانشجویی و استادی)، گروه‌های علمی و آموزشی، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و شوراهای صنفی
ب: حداقل سه نفر از دانشجویان
ج: هر یک از اعضای هیات علمی

ماده7- ایجاد زمینه و ظرفیت برای برگزاری موفق کرسی‌های آزاداندیشی
برگزاری و ارائه نظرات در کرسی‌های آزاداندیشی در چارچوب مقررات دانشگاه و آیین‌نامه مربوطه، منوط به تشخیص هیات برگزاری کرسی در دانشگاه می‌باشد و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از دانشگاه امکان هیچ‌گونه اعمال نظر و یا دخالت در برگزاری یا عدم برگزاری آن نخواهد داشت.

تبصره1: انعکاس کلیه مطالب کرسی‌ها در نشریات و رسانه‌های عمومی، در چارچوب قوانین مطبوعات کشور می‌باشد.

تبصره2: هیات برگزاری کرسی در موارد خاص می‌تواند انعکاس مفاد و محتوای کرسی‌ها در نشریات و رسانه‌های رسمی کشور را ممنوع نماید.

سایر موارد
1-8- معاونت فرهنگی دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها و موسسات مکلفند همه ساله اعتبار مشخصی برای حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی در نظر گرفته و از کرسی‌های برتر و نمونه و افراد فعال در برگزاری آنها به نحو شایسته‌ای تقدیر نمایند.
2-8- رئیس دانشگاه و موسسه مکلف است نسبت به اعمال امتیاز مناسب ارتقاء اعضای هیات علمی فعال در برگزاری مطلوب کرسی‌های آزاداندیشی اقدام نماید.

ماده9- این آیین‌نامه در 9 ماده و 7 تبصره به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها رسید و از تاریخ ابلاغ آن لازم‌الاجراست.

تبصره: هر کدام از شخصیت‌های حقوقی مورد اشاره در بند الف صرفا در حیطه موضوعات تخصصی و زمینه‌های فعالیت مصرح در اساسنامه و آیین‌نامه مصوب می‌توانند درخواست برگزاری کرسی نمایند.

2-6- متقاضی برگزاری کرسی‌های مناظره مکلف است در درخواست خود مجری کارشناس، نفر یا نفرات موافق و مخالف با موضوع را معرفی و به هیات نظارت پیشنهاد نماید. در صورت عدم معرفی مخالف، دبیرخانه هیات موضوع مناظره پیشنهادی را به اطلاع عموم دانشجویان رسانده و در صورت اعلام آمادگی سایر دانشجویان یا تشکل‌ها به عنوان مخالف، هیات نظارت بعد از بررسی‌های لازم به صدور مجوز اقدام می‌نماید.

3-6- هیات نظارت مکلف است ظرف مدت هفت روز کاری، از تاریخ دریافت تقاضا، نسبت به تشکیل جلسه و اعلام نظر رسمی و کتبی در مورد درخواست برگزاری کرسی اقدام نماید.

4-6- چنانچه متقاضی نسبت به رای هیات نظارت اعتراض داشته باشد، می‌تواند اعتراض خود را ظرف مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ رای، به صورت مکتوب به هیات نظارت ارائه دهد. هیات نظارت مکلف است در اولین جلسه شورا، موضوع را بررسی و نتیجه نهایی را به متقاضی اطلاع دهد.

تبصره: کرسی‌های نقد نظر و کرسی‌های پرسش و پاسخ به صورت تخصصی برگزار می‌شود. نحوه برگزاری کرسی‌های مناظره دانشجویی منوط به نظر هیات نظارت می‌باشد.

5-6- مجری کارشناس
لازم است برگزارکننده کرسی یک نفر مجری کارشناس با ویژگی‌های احاطه علمی نسبت به موضوع کرسی و دارای توانایی لازم در مدیریت جلسه جهت تایید به هیات نظارت معرفی نماید. معرفی طرفین مناظره، اعلام ضوابط اخلاقی در ارایه دیدگاه‌ها، رعایت تقسیم‌بندی عادلانه وقت جلسه و مراقبت از خارج نشدن مباحث از موضوع تعیین شده و ارائه تذکرات لازم در این خصوص از جمله وظایف مجری می‌باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار