مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 6. اسفند 1393 - 0:11   |   کد مطلب: 14942
مصاحبه صدای دانشجو با استاد اهل تسنن دانشگاه بوعلی سینا
نخبگان اهل سنت باید در برابر هرگونه شبهه افکنی در خصوص شیعه از شیعیان دفاع نمایند
دکتر ستار عزیزی گفت: استفاده مناسب از نخبگان اهل سنت در مناصب مختلف ضروری است از سوی دیگر نخبگان اهل سنت نیز می بایست مجدانه وارد عرصه شوند و در برابر هرگونه شبهه افکنی در خصوص مذهب شیعه و عقاید گروههای افراطی و تکفیری از برادران و خواهران شیعه خود دفاع نمایند.
دکتر ستار عزیزی

به گزارش صدای دانشجو، با توجه به در پیش بودن همایش منطقه ای "امت واحده ی اسلامی زمینه ساز تمدن اسلامی" در دانشگاه بوعلی سینا مصاحبه ای با دکتر ستار عزیزی عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا که از برادران اهل تسنن می باشد ترتیب داده ایم.

نظر شما در خصوص برگزاری همایش « امت واحد اسلامی » در دانشگاه بوعلی سینا چیست و تا چه میزان آن را لازم می دانید؟
تلاش در جهت تحقق وحدت اسلامی و امحاء تفرقه و تشتت در میان امت واحد اسلامی ضرورتی انکارناپذیر در همه زمانهاست اما پیگیری این هدف و آرمان در اوضاع و احوال کنونی جهان و منطقه، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. در این ارتباط، توجه شما را به فرمایشات مقام معظم رهبری جلب می کنم که می فرمایند « امروز وحدت دنياي اسلام، يك هدف اعلاست كه اگر اين وحدت حاصل شد، آن وقت دنياي اسلام حقيقتاً مي‌تواند به عزت كامل و عمل به احكام اسلامي دست پيدا كند؛ مي‌تواند اين كار را هم بكند. هم دولتها بايد كمك كنند، هم ملتها بايد كمك كنند».
بنده معتقد هستم که دانشگاه به عنوان مرکز حضور نخبگان جامعه، وظیفه ای بیش از دیگر نهادهای اجتماعی بر عهده دارد و تلاش در این مسیر، وظیفه همه ما دانشگاهیان اعم از اهل تشیع و اهل سنت می باشد. دانشگاه بوعلی سینا به عنوان یکی از مهمترین دانشگاههای غرب کشور و دانشگاهی که دانشجویان اهل سنت زیادی در آن حضور دارند و چند تن از اساتید نیز اهل سنت هستند، می تواند و می بایست در جهت تحقق این آرمان و هدف حرکت و اقدام نماید. لذا در اینجا لازم می دانم از برگزار کنندگان و مجریان این همایش به سهم خود تشکر نمایم. 
 
به نظر شما در راستای تحقق وحدت اسلامی میان شیعه و سنی، چه اقداماتی را باید انجام داد و از چه رفتارهایی باید پرهیز کرد؟
تحقق وحدت میان شیعه و سنی بویژه در کشورمان، نیازمند انجام اقداماتی ایجابی و سلبی است. به عبارت دیگر، می بایست اقداماتی انجام داد که هرگونه احساس تفاوت و تبعیض در میان پیروان مذاهب فوق الذکر به وجود نیاید. در این ارتباط استفاده مناسب از نخبگان اهل سنت در مناصب مختلف ضروری است از سوی دیگر نخبگان اهل سنت نیز می بایست مجدانه وارد عرصه شوند و در برابر هرگونه شبهه افکنی در خصوص مذهب شیعه و عقاید گروههای افراطی و تکفیری از برادران و خواهران شیعه خود دفاع نمایند.

به عبارت دیگر از آنجا که اهل سنت در کشور ایران در مقام مقایسه با براداران دینی خود در موقعیت اقلیت هستند، ضرورت دلجویی و حمایت نخبگان و دولتمردان شیعی از آنها بیش از حد معمول ضرورت دارد و از سوی دیگر از آنجا که شیعیان در جهان اسلام در موقعیت اقلیت قرار دارند، وظیفه اهل سنت در ایران خواهد بود که از جایگاه برابر و عزتمند هموطنان خود در جهان اسلام حمایت کنند.

به این ترتیب توطئه هایی که علیه کشور عزیزمان در خارج کشور و بعضا با حمایت برخی کشورهای مرتجع انجام می گیرد خنثی خواهد شد و موقعیت ایران اسلامی عزیز ما نزد افکار عمومی براداران و خواهران ما در جهان اسلام  بیش از گذشته تقویت می گردد. همچنین هر دو طرف می بایست در برابر هر گونه سخنان تحریک کننده و تفرقه انگیز مقابله نمایند در این خصوص بایسته است که بخش دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری در این ارتباط را یادآور شوم. ایشان در خصوص کسانی که بر طبل تفرقه ولو ناآگاهانه میکوبند، می فرماید: « آن كسى كه نداى تفرقه‌ى بين شيعه و سنى را سر ميدهد و به بهانه‌ى مذهب، ميخواهد وحدت ملى را به هم بزند، چه شيعه باشد و چه سنى، مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند.گاهى بعضيها مزدور دشمنند و خودشان نميدانند».
 
انتظار دارید که همایش حاضر به چه اهدافی دست یابد؟
آغاز گفتمان وحدت طلبی در دانشگاهها و بویژه در دانشگاههای غرب کشور را می توان از برکات فوری این همایش برشمرد. همچنین آنگونه که شنیده ام، قرار است دبیرخانه دائمی جهت تحقق اهداف همایش تاسیس گردد که در این دبیرخانه می توان مطالعات لازم در خصوص رفع موانع وحدت و ارائه راهکارهای لازم جهت تحقق وحدت اسلامی توسط صاحبنظران و دانشجویان عزیز انجام شود. همچنین می توان امیدوار بود که دبیرخانه دائمی بتواند برگزاری همایشها، میزگردها و سخرانیهای علمی در باب وحدت شیعه و سنی را تداوم بخشد و به صورت دوره ای، گزارش این نوع جلسات و مطالعات علمی به نهادهای دولتی مربوطه در راستای کمک به آنها در جهت اخذ تصمیمات مناسب و انجام اقدامات لازم تسلیم شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار