مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. فروردين 1394 - 0:06   |   کد مطلب: 15089
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان از آغاز ثبت نام اعتکاف از هفته آینده خبر داد.
 اعتکاف دانشجویی

به گزارش صدای دانشجو، حجت الاسلام "حمیدرضا طالقانی ورکشی" در گفت و گو  خبرگزاری دانشجویان ایران، با بیان اینکه ثبت نام اعتکاف ماه رجب از روز شنبه 22 فروردین در دانشگاه آزاد همدان آغاز می شود، تصریح کرد: دانشجویان باید نسبت به ثبت نام خود برای شرکت در مراسم اعتکاف به مدت 10 روز کاری، تا اوایل اردیبهشت اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام مراسم اعتکاف در نهاد رهبری دانشگاه انجام می شود، تصریح کرد: امسال طبق سنوات گذشته، دانشجویان دانشگاه های همدان از جمله دانشگاه بوعلی، آزاد، علوم پزشکی و علمی کاربردی به صورت متمرکز در مراسم اعتکاف شرکت خواهند کرد.

حجت الاسلام طالقانی ورکشی ادامه داد: مراسم اعتکاف خواهران در مسجد بزرگ دانشگاه بوعلی سینا و مسجد شهرک شهید مدرس و برادران در مسجد جامع همدان برگزار خواهد شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد همدان با اشاره به هزینه ثبت نام اعتکاف دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: هزینه ثبت نام این فریضه به ازای هر دانشجو 10 هزار تومان بوده که دانشگاه آزاد همدان، امسال تسهیلات و هزینه سرانه ای را برای دانشجویان این دانشگاه به منظور  رفاه بیشتر در نظر گرفته است.

حجت الاسلام طالقانی ورکشی در بخش دیگری اظهار کرد: سهمیه دانشگاه آزاد در اعتکاف امسال 150 نفر دختر و 50 نفر پسر بوده که پیش بینی می شود تعداد ثبت نام شوندگان بیش از این تعداد خواهد بود.

دانشگاه های آزاد استان همدان، سنت اعتکاف را احیا می کنند

وی با بیان اینکه مراسم اعتکاف ماه رجب در ایام 12، 13 و 14 اردیبهشت مصادف با ایام البیض رجب برگزار خواهد شد، گفت: طبق مکاتبات انجام شده با روسا و مسئولان فرهنگی دانشگاه ها، امسال علاوه بر ملایر و تویسرکان، 10 واحد از مراکز دانشگاهی شهرستان های استان نیز در مراسم اعتکاف به صورت رسمی، گسترده و همگانی شرکت کرده و بسته های فرهنگی را تهیه خواهند کرد.

وی سنت اعتکاف را یکی از سنت های ارزشمند دینی دانست و تصریح کرد: بحث اعتکاف در قرآن و روایات اسلامی نیز مورد تاکید فراوان قرار گرفته، همانطور که در قرآن کریم در آیه ای از جانب خداوند متعال به حضرت ابراهیم دستور رسیده که خانه مرا برای چند دسته از جمله معتکفان پاک کنید.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان ادامه داد: علاوه بر اینکه این سنت در اسلام سابقه طولانی دارد در ادیان الهی قبل از اسلام نیز این سنت وجود داشته است و اگر کسی بر اساس ایمان و اعتقاد در اعتکاف حضور یاد خداوند گناهانش را می بخشد.

احیاء سنت اعتکاف مرهون خون شهداست

وی از مهمترین دلایل احیاء سنت اعتکاف در کشور ایران را خون شهدا دانست و افزود: در گذشته شهرهای محدودی به علت بی اطلاعی مراسم اعتکاف را انجام می دادند اما خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این سنت در همه شهرها با حجم زیاد، به ویژه در دانشگاه اجرا شده و با استقبال خوبی هم مواجه است.

حجت الاسلام طالقانی ورکشی با اشاره به استقبال فراوان دانشجویان از مراسم اعتکاف یادآور شد: در بسیاری از مواقع به علت حجم بالای داوطلبان شرکت در  این مراسم مجبور هستیم تا قرعه کشی کرده و اولویت بندی کنیم چراکه ظرفیت و مساحت مساجد نیز محدودیت دارد.

دانشگاه ها در بحث اعتکاف از کل جامعه جلوتر هستند

وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه های کشور در برگزاری مراسم اعتکاف از کل جامعه جلو تر هستند که این نشان دهنده گسترده شدن برنامه های فرهنگی در این زمینه است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار