مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. ارديبهشت 1394 - 0:37   |   کد مطلب: 15273
مدیرگروه رشته زمین شناسی دانشگاه بوعلی سینا گفت: متاسفانه سطح آب های زیرزمینی استان همدان به شدت افت کرده است.
دکتر حسین شهبازی

به گزارش صدای دانشجو دکتر حسین شهبازی در گفت و گو ایسنا، افزود: هر چه تعداد چاه های آب بیشتر باشد به دنبال آن برداشت ها نیز افزایش می یابد و با توجه به خشکسالی های اخیر و برداشت های بی رویه و بیش از حد در آینده ای نه چندان دور با بحران آب روبرو خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برداشت بی رویه آب بستگی به میزان بارندگی دارد، گفت: بارش ها تا حدودی جایگزین برداشت ها می شود اما این فرآیند ممکن است تا چندین سال طول بکشد که با توجه به تغییرات اقلیم، کاهش بارش ها و رگباری بودن بارندگی ها آب به داخل زمین زیاد نفوذ نمی کند که اگر به همین منوال پیش رود تا سه، چهار سال آینده با بحران جدی آب روبرو شویم.

شهبازی با تاکید بر اینکه جایگزین کردن آب های زیرزمینی کار بسیار دشواری بوده و در کوتاه مدت مقدور نیست، تصریح کرد: یکی از استان ها که به شکل بی رویه آب های زیرزمینی را برداشت می کند، استان همدان است که به علت وجود چاه های بیش از حد مجاز در اطراف نیروگاه و دشت بهار به ذخایر آب های زیرزمینی خسارت های بسیار زیادی وارد می شود.

منشا اصلی فروچاله ها برداشت های بی رویه از منابع آبی است

وی در بخش دیگری به فروچاله ها اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط چند نفر از اساتید گروه زمین شناسی دانشگاه، منشأ اصلی فروچاله ها برداشت های بی رویه از منابع آبی است که به ویژه منابع آبی نیروگاه مفتح که شامل 10 ها چاه آبی عمیق بوده که با برداشت بی رویه منابع زیزمینی افت کرده و باعث فرسایش درونی زمین شده و فروچاله ها ایجاد می شود.

شهبازی ادامه داد: فروچاله ها آسیب مستقیمی بر مردم و مناطق مسکونی و از نظر زمین شناسی نیز به مورفولوژی زمین و اراضی کشاورزی خسارت های زیادی وارد می کند.

وی در بخش دیگری اظهار کرد: زمین شناسی یکی از رشته های علوم پایه محسوب می شود که موضوع کلی این رشته زمین و مواد اصلی تشکیل دهنده آن از جمله کانی ها به صورت متبلور و سنگ است و بسیاری از اصول رشته های دیگر بر پایه رشته زمین شناسی استوار است.

شهبازی با اشاره به گرایش های رشته زمین شناسی گفت: این رشته در مقطع کارشناسی دارای یک گرایش به نام زمین شناسی محض بوده و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دارای گرایش زمین شناسی ساختمانی و ساختمانی و تکتونیک در خصوص گسل ها و چین های زمین، مهندسی زمین شناسی در مورد ژئوتکنیک و بررسی مکان های ساخت سد، تونل و زیربناهای اصلی، سنگ شناسی و سنگ های رسوبی و زمین شناسی هترولوژی در خصوص نحوه تشکیل سنگ های آذرین و دگرگونی آن ها است.

وی ادامه داد: همچنین گرایش زمین شناسی اقتصادی در مورد منابع اقتصادی زمین مانند فلزات و منابعی که استعداد معدن شدن دارند و اصول مواد معدنی و انرژی مانند ذخایر مواد هسته ای اورانیوم، انرژی گرمایی و همچنین در خصوص شرایط تشکیل کانه ها و معادن صحبت می کند.

شهبازی زمین شناسی نفت را از دیگر گرایش های رشته زمین شناسی دانست و گفت: این رشته در خصوص شرایط تشکیل نفت، هیدورکربن ها مانند گاز، غیر طبیعی و نفت خام و گونه های نفتی و محیط هایی که در آن ها نفت وجود دارد، است.

وی اذعان کرد: آب شناسی یا هیدروژئولوژی نیز از گرایش های رشته زمین شناسی بوده و در مورد ذخایر منابع آب و سفره های زیرزمینی و رشته ژئوفیزیک که بین رشته ای بین زمین شناسی و فیزیک بوده و در خصوص زلزله، زمین لرزه و اکتشافات است.

شهبازی در ادامه اظهار کرد: براساس ایستگاه های لرزه نگاری در همدان که در چندین نقطه نصب شده،  وجود گسل در مناطق نهاوند و آوج در شمال استان نشان داده شده است.

وی از گسل های اصلی در استان همدان را گسل زاگرس و آوج دانست و گفت: شاخه هایی از گسل زاگرس در همدان وجود داشته که گسل نهاوند مربوط به این شاخه ها است و گسل آوج نیز مرز بین استان همدان و قزوین بوده که شاخه های فرعی آن به داخل استان کشیده شده است.

شهبازی در بخش دیگری تصریح کرد: زمین چهار و نیم میلیارد سال گذشته بعد از تشکیل طی فرآیندهای زمین شناسی شکل گرفته و در حال حاضر به این شکل در آمده است.

زمین یکی از منابع اصلی نیازهای انسان است

وی از جمله مهمترین این رشته ها را معدن و اکتشافات معدن، مهندسی نفت و ژئوفیزیک برشمرد و افزود: زمین یکی از منابع اصلی نیازهای انسان است و همه فلزات که در زندگی روزمره برای تولیدات مختلف مانند اتومبیل و ساختمان استفاده می شود و مواد غذایی که با واسطه از خاک و نفت بوده و همچنین انرژی هسته ای منشأ آن از زمین است.

شهبازی در پایان یادآور شد: کار اصلی زمین شناسان بررسی شرایط تشکیل منابع انرژی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار