مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. خرداد 1394 - 16:19   |   کد مطلب: 15286
رئیس دانشگاه بوعلی سینا در گفت و گوی اختصاصی با صدای دانشجو
تدوین برنامه 10 ساله دانشگاه تا تلاش برای حفظ شان و جایگاه قبلی مدیران قبلی
با توجه به گذشت یکسال از مدیریت منصور غلامی بر دانشگاه بوعلی سینا همدان پایگاه خبری صدای دانشجو را بر این داشت تا با وی گفتگوی تفصیلی در خصوص اتفاقات و عملکرد این یک سال انجام دهد.
تدوین برنامه 10 ساله دانشگاه تا تلاش برای حفظ شان و جایگاه قبلی مدیران قبلی

به گزارش صدای دانشجو،  دانشگاه بوعلی سینا یکی از دانشگاه های بزرگ کشور است و ویژگی های یک دانشگاه بزرگ را داراست. سالی که گذشت را مجموعا سال خوبی ارزیابی می‌کنم، به دلیل اینکه با فضاهای اداری و اقتصادی ای که در کشور وجود داشت و دانشگاه‌ها هم تحت تاثیر آنها در مضیقه قرار گرفتند، دانشگاه بوعلی سینا هم مثل بقیه دانشگاه ها مشکلاتی داشت، اما خوشبختانه با اتفاقات خوبی که در مدیریت و همکاری همکاران من انجام گرفت و مساعدت هایی که وزارت علوم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرد و همکاری هایی که برخی نمایندگان استان انجام دادند، سال گذشته و سال جاری را تا کنون گذرانده ایم. مسایل و مشکلات همیشه هست ولی اگر در حد توان مدیران باشد، وظیفه آن‌ها است که مشکلات را حل کنند.

ما خوشبختانه سال تحصیلی خوبی را پشت سر گذاشتیم و مشکلات آموزشی و دانشجویی خاصی نداشتیم. محیط دانشگاهی یک محیط زنده و پویاست و با هیچ یک از سیستم‌های سازمان‌های دیگر قابل مقایسه نیست و برخی مسایل لازمه یک محیط زنده و پویاست. همچنین وزارت علوم در ارزیابی های خود بر اساس شاخص های سال 93؛ دانشگاه بوعلی سینا را دانشگاه دهم در لیست دانشگاه‌های جامع متمرکز قرار داده بود.

 

تدوین برنامه 10 ساله دانشگاه

نقطه قوت و نقطه ضعف این یک سال از نگاه خودتان چه بوده است؟

نقطه قوت این بود که سعی شد با توجه به محدودیت های زیاد پیش رو؛ دانشگاه را بر روی حرکت با برنامه ریزی متمرکز کنیم. در این رابطه تدوین برنامه راهبردی دانشگاه که از سال های پیش شروع شده بود و بنده هم عضو شورای آن بودم؛ را امسال نهایی کردیم و در هیات امنا تصویب شده است. البته در این برنامه اصلاحاتی نیز انجام خواهیم داد. امیدواریم که در مردادماه هیات امنا طرح اصلاح شده را تصویب نهایی کنند.

 

این برنامه خط و مشی دانشگاه را برای حداقل ده سال آینده مشخص می‌کند. کار دیگری که انجام شده این است که دانشکده‌ها و واحدها موظف شده‌اند، برنامه‌ای پنج ساله بنویسند و این برنامه از ابتدای سال 95 باید اجرایی بشود. که برنامه پنج ساله باید در قالب برنامه‌ راهبردی و در راستای برنامه‌ ششم توسعه اقتصادی اجتماعی جمهوری اسلامی ایران باشد.

 

کسری‌های مالی ما را در حفظ استانداردها دچار مشکل کرده است

 

با توجه به تجربه شما؛ مدیریت دانشگاه در این یک سال سخت تر بود یا در هشت سالی که قبلا ریاست دانشگاه را بر عهده داشتید؟

 

چون شرایط عوض می‌شود مسائل و مشکلات هم عوض می‌شود؛ ما امسال در دانشگاه بیشتر با مشکلات مالی روبرو بودیم. دانشگاه ما دانشگاه بزرگی است و استانداردهای آن هم باید مطابق با دانشگاه بزرگ باشد. با وجود این متاسفانه کسری ها ما را در حفظ استانداردها دچار مشکل می کرد، که البته تا حدودی توانستیم با کمک خداوند از عواقب سخت کمبود اعتبارها جلوگیری کنیم.

 

در هشت سالی که قبلا ریاست دانشگاه را به عهده داشتم؛ شرایط دو مرحله داشت در مرحله اول مشکلات مالی پیش آمد.

 

 سال 1376 که بنده رئیس دانشگاه شدم نفت بشکه ای ۹ دلار بود که وزارت نفت اعلام می‌کرد که اصلا پول استخراج آن هم نیست ولی ما مجبوریم که مشتری‌های خود را نگه داریم، بعد خوب یک مقداری وضعیت اقتصادی بهتر شد رونق اقتصادی بیشتر شد مسایل مالی کمتر شد طبعا جوامع در شرایط بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی؛ بیشتر سیاسی می‌شوند. در نتیجه در مرحله دوم سیاسی شدن فضای دانشگاه رخ داد. فضاهای سیاسی سخت شد و ما فضاهای سیاسی سختی را در چهار ساله‌ دوم  پشت سر گذاشتیم؛ اما دانشگاه بوعلی سینا با اینکه دانشگاه فعالی بود مشکلات خاصی که ذهن جامعه را نگران کند، نداشت.

 

اما در این دوره تلاشمان این است که مجموعه فعالیت های دانشجویی را برای ارتقای توانمندی‌های دانشجویان برای ورود به جامعه تنظیم کنیم. هم دانش سیاسی‌شان را بالا ببریم، که برای آن از فعالیت های تشکل ها حمایت می‌کنیم و سعی می‌کنیم از آسیب های ناشی از این فعالیت ها بکاهیم. از طرف دیگر بحث فعالیت های فرهنگی در راستای علاقه مندی های دانشجویان را فراهم می‌کنیم و ما تلاش‌مان این است که فضا را برای این نوع فعالیت‌ها فراهم کنیم، چون به دانشجویان نشاط و شادابی می دهد امیدوارم که بتوانیم در این حوزه بیشتر کار کنیم.

تلاشم بر این بوده مدیرانی که قبل از بنده بوده‌اند شان و جایگاه‌شان حفظ شود

شما در یک سال گذشته تغییر و تحول هایی را انجام دادید و بعضی در پست خود ابقا شدند و بعضی عوض شدند؛ آیا از این انتصاب ها راضی هستید و آیا آن قسمت ها بهبود یافته است؟

 

آمد و رفت ها خیلی برای اساتید اهمیت ندارد؛ بنابراین منت می‌گذارند بر سر دانشگاه و در مدیریت کمک می‌کنند. به طور کلی آن‌ها را موفق می‌دانم. هرچند که همه‌ ما نقاط ضعفی داریم که باید برطرف کنیم؛ ضمنا هم در دوره قبل و هم این دوره تلاشم بر این بوده که مدیرانی که قبل از بنده بوده اند شان و جایگاه‌شان حفظ بشود. هم مدیران قدیم؛ هم مدیران جدید همه با هم کار می‌کنند؛ همه برای دانشگاه و برای نظام کار می‌کنند. و من از این تغییر و تحول ها یک هدف هم دارم و آن این است که ما باید به نیروهای جوان فرصت بدهیم؛ بیایند در مسئولیت های اجرایی با مسئولیت محدود تر وارد سیستم مدیریت شوند و تجربه اندوزی کنند تا در دراز مدت دانشگاه و کشور از نیروهای مدیریتی بی نیاز باشد. رئیس دانشگاه باید حتما معاون دانشگاه یا رئیس دانشکده بوده باشد، وزیر علوم حتما باید یک دوره رئیس دانشگاه بوده باشد تا وقتی رئیس دانشگاهی به آنها مراجعه می کند حرف او را درک کند.

 

ایجاد دانشکده‌های اقماری عجولانه بود

نظر خود را در مورد دانشکده های اقماری و مشکلات آنها بیان کنید؟

ایجاد دانشکده های اقماری اگر بگوییم درست بوده، اما خیلی عجولانه صورت گرفته است. یعنی ما قبل از اینکه حداقل امکانات را فراهم کنیم، دانشجو پذیرفته‌ایم به طوری که حتی پیش آمده در رشته ای استاد کافی هم نداشتیم و بعدا استادانی استخدام شده‌اند. مشکل بعدی این است که در آینده امکان دارد اینها متقاضی نداشته باشد. اینها همه باعث پیچیده شدن مسئله می‌شود که سرمایه گذاری را در آنجا کم می‌کند.

افرادی که در شبکه مجازی بحث هایی را مطرح کردند احیانا انتظاراتی از مدیریت دانشگاه داشته اند، که محقق نشده است

در یک سال اخیر اعتراض های صنفی به عنوان مثال در مورد غذای سلف صورت گرفته؛ علاوه بر آن اعتراض هایی در فضای مجازی هم صورت گرفته؛ پاسخ شما چیست؟

 

یکی از مواردی که تاکید کردم این است که باید در چارچوب قانون کار کرد و هر جا مشکلی هست باید به صورت قانونی حل بشود؛ در مورد مساله غذا، نامه‌ای را صندوق رفاه هرساله برای تعیین قیمت غذا می‌دهد. از بین قیمت ها دانشگاه رنج پایین قیمت غذا را برای دانشجوها معین کرده است.در مورد دانشجوهای شبانه مساله این است که خارج از اختیار ما و بدون این که ما تصمیم گرفته باشیم، قرار به داشتن خدمات رفاهی نیست. قانون پذیرش نوبت دوم این است که شهریه تحصیلی و هزینه خوابگاه و غذای خود را بپردازند. دانشگاه ما از یک تبصره که در نامه وجود داشته است به نفع دانشجوهای شبانه استفاده می کند. تبصره این است که دانشجویان روزانه که بیش از مدت مجاز سنوات در دانشگاه بمانند، باید مطابق شبانه ها شهریه بدهند و قیمت غذای آنها هم اینقدر می شود، خب ما گفتیم حالا که او باید مثل شبانه پول بدهد و قیمت پایین تری برای آن مشخص شده است، پس شبانه‌ها هم مطابق آن پول غذا بدهند. ممکن است اگر ما در جایی این را مطرح کنیم به ما بگویند که استنباط شما غلط بوده است. زیرا اصل قضیه این است که ما نباید خدمات رفاهی بدهیم؛ بنابراین اشتباه از اینجا به وجود آمده که دوستانی که اعتراض کردند، از دانشجویان شبانه بوده‌اند و توجه نکرده اند که اساسا قیمت غذایی هم که دانشگاه معین کرده است به نفع آنها از یک تبصره در این نامه استفاده کرده است.

دوستانی که در شبکه مجازی بحث هایی را مطرح کردند به نظر من می‌آید که شاید مساله دیگری در ذهنشان بوده است. احیانا انتظاراتی از مدیریت دانشگاه داشته اند، که محقق نشده است. درست یا غلط نمی دانم چون با من صحبت نشده. یک طرح موضوع کردند که ما هم هستیم. دوستانی که این مطلب را در نشریه منتشر کردند به خودشان هم گفتم که شما از یک سایت که فیلتر شده مطلب غیر واقعی را آوردید و در یک نشریه ای که مجوز انتشار از  دانشگاه داشت گذاشتید و منتشر کردید. در واقع شما فیلتر شکنی کردید. باید ببینید که فیلتر شکنی و انتشار مطالب سایت های فیلتر شده مجاز است یا نه؟ ما در سیستم خودمان به آنها تذکر و اخطار دادیم وگرنه قابل طرح در مراجع دیگر هم هست؛ اینها باید تجربه پیدا کنند. می‌گویند تخلف مالی، آنقدر ارگان های نظارتی است که اولین کسی که مطلع می‌شوند آنها هستند و اگر تخلفی بود یقه‌ ما را تا الان گرفته بودند. ولی این افراد در قبال خراب کردن افکار عمومی شرعا مدیون هستند.

تشکل جدیدی متقاضی ایجاد است که در حال طی مراحل قانونی می باشد

نظر شما در مورد تشکل ها و فعالیت های فرهنگی دانشگاه چیست و چگونه ارزیابی می کنید؟

من از مجموعه فرهنگی دانشگاه تشکر می‌کنم با وجود تمام مشکلاتی که وجود داشت خیلی خوب کار کردند. این بر اثر زحمت و تلاش است. تشکل ها نیز خوشبختانه خیلی خوب کار کردند، به غیر از بعضی از تشکل ها که غیر فعال یا کم فعال بودند. تشکلی دیگر نیز که متقاضی ایجاد است؛ در حال طی مراحل قانونی است که انشاالله اگر موفق شوند، مسلما به این فضای فرهنگی کمک خواهند کرد. من فکر می‌کنم که اگر بخواهیم محیط دانشگاه را شاداب و پویا حفظ کنیم باید فضا را برای فعالیت قانونمند دانشجویان‌مان باز کنیم. تجربه من نشان می دهد، ما در ۳۰ سال گذشته هم دیدیم، بچه هایی که در جبهه و جنگ تجربه مدیریت پیدا کردند؛ همه منشا اثر در مدیریت کشور بودند. زیرا به آنها اجازه دادیم تجربه کنند و به آنها اعتماد کردیم پس اعتقادم این است که ما باید در هر شرایطی فضا را برای تجربه اندوزی‌های دانشجوها فراهم کنیم. ما نباید از فعالیت های دانشجوها و تشکل ها و انجمن ها و کانون ها نگران باشیم و دانشجوها هم باید در نظر داشته باشند که باید این تجربه را در فضای دانشگاه کسب کنند و از افرادی که از فضای دانشگاه شناختی ندارند مشورت نگیرند.

دانشگاه بوعلی سینا در سال 2014 تنها دانشگاه کشور بوده است که از نظر تعداد چاپ مقالات معتبر در مجلات خارجی ۳۰ درصد رشد داشته است

نظر شما در مورد عملکرد وزارت علوم و وضعیت علمی کشور چیست؟

خب متاسفانه وزارت علوم نباید دست خوش این دست انداز‌های تغییر مدیران می‌شد. به نظر من؛ اولا: وزیر می‌خواهد در چارچوب قانون و وظایف و اختیارات قانونی کار کند. پس همیشه قابل کنترل و نظارت است، ثانیا: اساتید دانشگاه هستند و از آسمان نیامده‌اند، ثالثا: سابقه دارند؛ حالا بالاخره گذشت و رفت اما این دست اندازها باعث شد که دانشگاه ها در مرحله تنظیم بودجه ها دچار مشکل شوند. عملکرد دانشگاه ها نیز به طور کلی وابسته به وزارت علوم نیست. من فکر می‌کنم به لحاظ علمی-آموزشی؛ وابستگی شان در حد کنترل-نظارت وزارت علوم است پس نباید از این جهت آسیبی به دانشگاه‌ها رسیده باشد. ولی از لحاظ مالی که پشتیبان این فعالیت است می‌توانست وضع بهتری داشته باشد.

از نظر رشد علمی دانشگاه بوعلی سینا در سال 2014 تنها دانشگاه کشور بوده است که از نظر تعداد چاپ مقالات معتبر در مجلات خارجی ۳۰ درصد رشد داشته است؛ این نشان از حرکت خوب علمی دانشگاه ما در سال 91 و 92 و بخشی از 93 بوده است.

آقای استاندار در حفظ شان و احترام دانشگاه در مجامع استانی و در مجامع کشوری بسیار کمک کرده‌اند

انتظار شما از مسئولین چیست؟ کمک مدیران ارشد و ارتباطات با مدیران استان چگونه است؟

و اما در باب انتظار از مسئولین، من فکر می‌‎کنم مسئولین در هر جایی که قانون به آنها اجازه داده است باید دانشگاه ها را کمک کنند. این کمک می کند به تحقق بهتر و سریعتر انتظارات کشورمان از دانشگاه ها، و انتظارات مقام معظم رهبری که دانشگاه ها باید محل پرورش انسان های فرهیخته باشند و انسان های عالم و متدین تربیت کنند. شان و جایگاه و احترام دانشگاه ها را باید بالا نگه دارند، استاد باید احساس اعتبار و شان کند که با وقار به دانشجو درس بدهد دانشجوی ما باید بداند که در دانشگاه معتبر درس خوانده و قابل احترام است.

ارتباط مسئولین خوب بوده و کمک هایشان خوب بوده، اما خوب انتظار ما بیشتر از این چیزی است که انجام شده، خب شاید محدودیت هایی هم دارند. البته این کمک به دو دسته تقسیم می‌شود، کمک‌های مالی و کمک‌های معنوی استاندار، تابحال در حفظ شان و احترام دانشگاه هم در مجامع استانی و هم در مجامع دیگر بسیار کمک کرده‌اند.

انتصاب رؤسای دانشگاه ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه ها اعتبار می‌دهد

نظرتان در مورد تشکیل کمیته پتج نفره در شورای انقلاب فرهنگی برای تعیین رؤسای دانشگاه ها چیست؟

عده ای این کار را به حاشیه رفتن شورای انقلاب فرهنگی تلقی می‌کنند، اما من مثبت ارزیابی میکنم زیرا این فرآیند را سرعت می‌بخشد. همچنین آنها خودشان تعیین کردند که این‌گونه باشد، پس طبعا نمی خواهند که خودشان را به حاشیه ببرند. امیدواریم این فرایند در تایید انتصاب روسای دانشگاه ها تسریع دهد. عده ای هم معتقد به تصمیم گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه نیستند، اما من موافق این هستم چون اعتبار می دهد به دانشگاه ها، زیرا در جلسه ای در مورد رئیس دانشگاه تصمیم گیری می شود، که رئیس سه قوه نشسته اند. این به دانشگاه و جایگاه رئیس دانشگاه اعتبار می‌دهد. هیچ مسئولبت اجرایی در کشور نداریم که رئیس سه قوه در مورد آن نظر بدهند، این خیلی خوب است، اما آن سرعت عمل حتما لازم است.

 

هر نوع توافقی باید با حفظ حقوق ملت ایران صورت گیرد
 

نظر شما در مورد مساله هسته ای چیست؟

در مورد مباحث هسته ای از جزئیات فنی و مسائل حقوقی اطلاعی ندارم، ولی آنچه در سطح جامعه مطرح است، این است که هر نوع توافقی باید با حفظ حقوق ملت ایران صورت گیرد. نکته قابل ذکر و توجه این است که همه ما می دانیم نظارت مستقیم مقام معظم رهبری بر مذاکرات وجود دارد و قاعدتا نباید با نگرانی های بی دلیل موجب سستی و خستگی تیم مذاکره کننده و مجموعه کارشناسی قوی آن شویم.

 

جامعه دانشگاهی در شفاف سازی فضاهایی که بعضا توسط گروه های سیاسی ایجاد می شود فعال باشند

 

وظیفه دانشگاه ها در قبال انتخابات مجلس چیست؟

 

در هر فضای سیاسی رسمی کشور دانشگاه ها و دانشجویان به عنوان قشر علمی و بدنه کارشناسی جامعه ضمن داشتن تحلیل های صحیح، منطقی و واقع بینانه در شفاف سازی فضاهایی که بعضا توسط گروه های سیاسی و یا اشخاص ایجاد می شود، فعال باشند.

 

کاندیدای مجلس نمی شوم

 

آیا شما کاندیدای مجلس می شوید؟

در مورد کاندیداتوری مجلس اصلا فرصت نداشته ام فکر کنم و جواب سوال شما در حال حاضر منفی است.

ارائه راهکارهای عملی و تحلیل های علمی برای تحقق شعار سال

از نظر شما نقش دانشگاه ها در تحقق شعار سال چیست؟

نقش دانشگاه ها در تحقق شعار سال که از طرف مقام معظم رهبری، در درجه اول ارائه الگوی علمی است و سپس نشان دادن راهکارهای عملی و تحلیل های علمی برای نشان دادن چگونگی تحقق بهتر این تکلیف ملی و شرعی.

نظر شما در مورد سایت صدای دانشجو چیست؟

سایت خبری صدای دانشجو را معمولا ملاحظه می کنم. در مجموع با در نظر گرفتن اینکه توسط دانشجویان عزیز اداره و نگهداری می شود، بسیار خوب است ضمن اینکه توصیه می کنم. حداکثر تلاش خود را در حفظ بی طرفی در ارائه نظرات کارشناسان و صاحب نظران سیاسی مبذول دارند، برای همه ی دست اندر کاران این سایت خبری آرزوی توفیق دارم.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

آخرین اخبار