مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. تير 1394 - 15:39   |   کد مطلب: 15305
عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: بازی سیاسی در دانشگاه ها مهمترین آفت علمی کشور محسوب می شود.
دکتر علی یلفانی

به گزارش صدای دانشجو، دکتر یلفانی در گفتگو با خبرنگار همدان ورزش؛ با اشاره به پیشرفت های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته، اظهارداشت: پیشرفت هر جامعه ای قطعا در گرو تحقیق و پژوهش رغم خواهد خورد.

وی افزود: اگر می خواهیم در تمامی زمینه ها پیشرفت های چشمگیری داشته باشیم قطعا باید به مسائل علمی به صورت ویژه و استراتژیک نگاه کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر عدم سیاسی کاری در دانشگاه ها، تصریح کرد: متاسفانه در وزارت علوم اولویت پژوهش ها را کنار گذاشتند و سیاست بازی در داخل دانشگاهها رنگ بیشتری به خود گرفت.

رییس شورای راهبردی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای اضافه کرد: با همین رویکرد اشتباه بود که مباحث سیاسی در بین دانشگاهیان پر رنگ تر شد و مسائل علمی نه تنها کم رنگ تر بلکه در برخی از موارد به حاشیه رانده شد .

دکتر یلفانی توجه نکردن به نقاط قوت و رفع نقاط ضعف مدیران قبلی از سوی مدیران جدید در هر دولتی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی پیشرفت علمی کشور عنوان کرد.

وی با انتقاد از عملکرد برخی دولت ها در تجلیل از چهره های علمی در کشور، گفت: تشویق پژوهشگران و دانشمندان کشور می تواند  ایجاد انگیزه بیشتری را دربین این قشر فراهم آورد که این مهم در سال های اخیر بسیار کم رنگ شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این موضوع که باید ارتباط دانشگاهیان با مراکزفرهنگی صنعتی اقتصادی و ... بیشتر گردد، اظهارکرد: عدم این ارتباطات باعث می شود تا رشد علمی کشور کند تر شود چرا که مراکز خارج از دانشگاه ها پتانسیل خوبی را به منظور انجام تحقیقات علمی دارا می باشد.

رییس شورای راهبردی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای افزود: به منظور افزایش تحقیقات باید محققین ما بتوانند سوالات خود را به دانشگاهها به سادگی ارئه کنند و دانشگاهها در قالب کارهای پژوهشی بر روی این موضوعات فعالیت نمایند.

دکتر یلفانی در پاسخ به این سوال که راه صعود از رتبه 16 چیست؛ عنوان داشت: به نظر بنده قراردادن اولویت پژوهش در دانشگاهها، قائل شدن امتیازات ویژه برای محققین نخسین و مهم ترین راه پیشرفت علمی کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با تاکید بر راه اندازی استخر علمی در کشور، گفت: عدم وجود این مهم در کشور باعث شده است تا  محققی از کار محقق دیگر خبرنداشته باشد.

وی اضافه کرد: 5 تار تحقیقی در کشور به یک شیوه انجام می شود و متاسفانه فقط یکی از آنها در دنیا به چاپ می رسد و عدم وجود این استخر علمی است که باعث دوباره کاری در کارهای پژوهشی می شود.

رییس شورای راهبردی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمایش رشته های دانشگاهی کشور  خود می تواند نقش بسایر مهمی را در تولید علم ایفا کند.

دکتر یلفانی عنوان کرد: لزومی ندارد که در همه دانشگاه ها همه رشته ها وجود داشته باشد و بهتر این است که دانشگاه های ما به صورت تخصصی کار خود را پیش ببرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان همچنین با اشاره به هدف مند نبودن استفاده از بودجه های علمی، گفت:  عدم استفاده از بودجه در محل مناسب خود باعث شده است که شتاب علمی اندکی کند شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که ما به دانشگاهها به عنوان مصرف کننده نگاه می کنیم و به دستگاههایی همانند وزارت نفت به عنوان تولید کننده، با این تفکر جامعه پیشرفت نمی کند ؛ در کشورهای پیشرفته بیشتر به تحقیقات توجه می کنند و نتیجه تحقیقات را عملی می کنند  و این درحالی است که ما بیشتر مصرف کننده هستیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار