مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. تير 1394 - 15:50   |   کد مطلب: 15313
رییس دانشگاه بوعلی سینا گفت: مطالعه بیشتری باید بر طرح آمایش علمی سرزمین انجام شود و به تقاضای مسئول یا نماینده شهری مرکز جدید توجه نشود.

به گزارش صدای دانشجو، پروفسور منصور غلامی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در همدان، با اشاره به این که در صحبت های مقام معظم رهبری چند نکته اساسی وجد داشت که دانشگاهیان باید به آن توجه ویژه کنند گفت: حضرت آقا فرمودند ظرفیت قابل توجهی از اعضای هیات علمی در دانشگاه ها داریم که متدین،  انقلابی و با انگیزه های علمی هستند.

 

وی تصریح کرد: در بحث ظرفیت ها دانشگاه ها وظایف آموزشی و پژوهشی دارند که برای اجرای آن ها نیاز به توجه دولت و مجلس دارند ما از دولت و مجلس تقاضا داریم برای این که دانشگاهیان انتظارات رهبری را در حد توان مهیا کنند بدون پشتیبانی مادی و معنوی آن ها این مجموعه های بالا دستی این امر کار بسیار سختی خواهد بود.

 

رییس دانشگاه بوعلی سینا با بیان این که ایشان از اساتید به عنوان فرماندهان جنگ نرم نام بردند گقت: فرمانده جنگ نرم وظیفه تربیت جوان متخصص متعهد شجاع که در میدان های تلاش و مبارزه علمی توان خوبی داتشه باشد را دارد، اساتید باید شجاع و دارای اعتماد به نفس بالا باشند ما امیدواریم این ویژگی ها در مجموعه افزایش پیدا کند.

 

غلامی افزود: در موضوع فعالیت های علمی رسیدن به رتبه 16 جهان نتیجه تلاش بوده اما در سال های اخیر بر اساس آمار و اطلاعاتی شتاب علمی کشور کند شده است یکی از از شاخص های علمی چاپ مقالات بوده که در آمار سال 2014 مقالات نمایه شده دانشگاه های ما در مراکز علمی معتبر در همه دانشگاه های کشور به جز دانشگاه بوعلی سینا کاهش داشته است، مقالات نمایه شده بین المللی دانشگاه بوعلی در سال 2013، 433 مقاله بوده که در سال 2014 این تعداد به 563 مقاله رسیده است که دانشگاه بوعلی در نظر دارد این موفقیت را به دفتر مقام معظم رهبری اطلاع دهد.

 

وی ادامه داد:  رهبری در بخش دیگری از سخنانشان به سهم بودجه پژوهش از بودجه عمومی اشاره کردند که علی رغم تاکید ایشان بنا به دلایلی از جمله کمبود اعتبارات سهم بودجه پژوهشی دانشگاه ها کمتر از نیاز انها بوده است، ایشان با این رهنمود ها توجه خاص مسئولین به بودجه دانشگاه ها را ایجاد کردند.

 

رییس دانشگاه بوعلی سینا  با بیان این که عدم توجه به طرح امایشی سرزمینی کشور در 10 سال گذشته باعث شده دانشگاه ها متعدد با بودجه دولت در شهر های کوچک و مراکز فاقد امکانات اولیه شکل گرفته گفت: این مسئله ایجاد مراکز ضعیف را به دنبال داشته است، مطالعه و توجه بیشتری باید بر طرح آمایش علمی سرزمین صورت گیرد و به تقاضای مسئول یا نماینده شهری مرکز جدید توجه نشود بلکه باید با توجیهات قوی این مراکز شکل بگیرند. در استان ها شورای نظارت و ارزشیابی  وجود دراد که وظیفه آن ها پیگیری آمایش علمی آن منطقه ای است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد، در سخنان حضرت آقا تذکرات و نکات کلیدی را شنیدیم که تا حدود زیادی توفیقات مجموعه ها  حاصل توجه به بیانات ایشان بوده و امیدوارم مجموعه ها توجهشان به این نکات بیشتر شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار