مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. مرداد 1394 - 7:20   |   کد مطلب: 15479
کرسیهای آزاد اندیشی با محافظه کاری برخی از مسولین در دانشگاه ها بر گزار نمی شود.

 

 به گزارش صدای دانشجو،در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و در خواست ایشان از جامعه  دانشگاهی مبنی بر ایجاد کرسیهای نقد و نظریه پردازی در دانشگاه ها به منظور نقد وواکاوی مباحث اجتماعی و فرهنگی بر آن هستیم تا اجمالی به این نو کرسیها داشته باشیم.
آری کرسیهای آزاد اندیشی فضایی را بوجود می آورند که در سایه آن بحث وگفتگو،بالا رفتن درک متقابل وایجاد فضای تضارب آراء وآزادی بیان شکل گیرد.
کرسیهای آزاد اندیشی وبه عبارت دیگر سخنرانی تریبون آزاد،پرسش وپاسخ ومناظره در فضای دانشگاه ابزاریست که دانشجو می تواند آراء ونظرات خود را مطرح ودر مقابل از نظرات دیگران نیز در فضای  بحث وگفتگو استفاده کند.
کرسیهای نظریه پردازی،آزاد اندیشی وآزاد فکری،نقدومناظره وپرسش وپاسخ را می توان قالبهایی از کرسیهای آزاد اندیشی نام برد که می تواند به پویایی فرهنگی در بستر دانشگاه کمک کند.
کرسیهای آزاد اندیشی با حضور اساتید ودانشجویان دوره تکمیلی که صاحب نظر ومتفکر هستنند می تواند در مورد نظریه پردازی وگفتمان وتضارب آراء با حضور داوران برگزار گردد.
در نظریه پردازی برنامه ها باید متناسب با دانشگاه یا دانشکده  برگزار گردد مثلا در یک دانشکده فنی نمی توان در مورد بحثهای عمیق معرفتی علوم انسانی مثل فلسفه کرسی آزاد اندیشی بر گزار کرد.
چه مقدار از بوروکراتیک واداری دانشگاه ها به روان شدن مقوله برگزاری کرسیهای ازاد اندیشی که همواره مورد توجه بوده  می تواند کمک کند.
کرسیهای آزاد اندیشی آیا می تواند به یک راهبرد اساسی برای فعال نمودن یک جریان انقلابی در دانشگاه های کشور  را به ارمغان بیاورد وباعث شود دانشجویان در این مورد با انگیزه کافی ورود پیدا کنند.
چه میزان پیشرفت در کرسیهای آزاد اندیشی رضایت بخش بوده وباعث شده تا در مورد گفتمان انقلاب واهداف مقام معظم رهبری در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

مدیر اجرایی نهاد در دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به برگزاری چند مورد کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاه می گوید این نوع کرسیها باعث می شود تا دانشجو بتواند در یک بحث آزاد بتواند نظریات خود را گفته وبه حرف مخالف هم گوش کند و باعث شودیک فضای باز سیاسی در دانشگاه ایجاد شود.

وی آفت کرسیهای آزاد اندیشی را سیاست زدگی می داند ومطرح می کند این نوع کرسیها باید به دور از سیاست زدگی و بهره برداری سیاسی انجام گیرد وفضای آزاد بحث کرسیها مورد بهره برداری یک طیف سیاسی وجریان خاص قرار نگیرد.

این مسول اجرایی خاطر نشان می کند که یک موضوع مهم در مورد کرسیهای آزاد اندیشی تحمل طرف مخالف  است که شرکت کنند گان باید این ظرفیت را داشته باشند که نظر مخالف را بشنوند ونظرات خود را نیز مطرح کنند.

وی علت عدم برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی  در برخی از دانشگاه هارا این چنین بیان می کند که بعضی از مسولین دانشگاه ها محافظه کار هستند وهمواره دنبال این هستند که دانشگاه باید همواره جوی آرام  داشته باشد .

این مقام اجرایی خاطر نشان می کند ما همواره از برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاه استقبال می کنیم چرا که این امر موجب پویایی وپختگی دانشجویان می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار