مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. مرداد 1394 - 11:09   |   کد مطلب: 15554
مشکلات مادی مشكلي كه اكثر دانشجويان غیر بومی و خانواده هايشان با آن دست و پنجه نرم مي كنند . اجاره هاي سنگين ، هزينه رفت و آمد و غذا و ...

به گزارش صدای دانشجو،جواب كنكور آمده است دانشجو و خانواده اش با بي صبري دنبال اسم دانشجو مي گردند تا رشته و محل تحصيلش را پيدا كنند وقتي متوجه مي شوند كه دانشجويشان بايد در شهر ديگري به تحصيل مشغول شود عده اي كلا قيد تحصيل را مي زنند يا حداقل صبر مي كنند يك سال ديگر شانسشان را براي قبولي در شهر خودشان امتحان كنند.

خانواده ها با هزار نگراني و دلواپسي فرزندشان را به شهر ديگر مي فرستند در حالي كه در شهر غريب هزاران مشكل گريبانگير دانشجو هست.
مشكلاتي همانند : 1. مشكلات مادي : مشكلي كه اكثر دانشجويان و خانواده هايشان با آن دست و پنجه نرم مي كنند . اجاره هاي سنگين ، هزينه رفت و آمد و غذا و ...
2. عدم سازگاري با محيط : يكي ديگر از مشكلاتي كه دامنگير دانشجو هست عدم سازگاري با محيط جديد و فرهنگ يك شهر ديگر است ، عدم هماهنگي بين دانشجو و فرهنگ شهر ديگر باعث مي شود كه دانشجو بيش از پيش احساس دلتنگي و غربت كند و با يك نوع تضاد بين فرهنگ خانوادكي و محلي خودشان و محل تحصيل مواجه شود و دچار يك نوع سردرگمي شود كه در اين زمينه شخص دو انتخاب دارد الف) هماهنگي با محيط جديد و پشت پا زدن به فرهنگ بومي خودش كه در اين صورت ممكن است دچار بي هويتي و طرد از طرف خانواده و خويشان شود ب) پايداري بر اصول خانوادگي و تربيتي خودش كه در اين صورت در محل تحصيل احساس غربت و تنهايي و عدم پذيرش مي كند.
3. محيط هاي ناسالم خوابگاهي : مشكل ديگري كه دانشجوي خوابگاهي با آن مواجه است قرارگرفتن بين دوستان  نا سالم و محيط آلوده است . متاسفانه در بعضي از خوابگاههاي دانشجويي و يا خانه هايي كه به عنوان خوابگاه انتخاب مي شوند محيط ناسالم و جو بدي حاكم است و افرادي با انحرافات و مشكلاتي كه از پيش دارند سعي مي كنند ديگر دانشجوها و دوستانشان را هم با خود همراه كنند و تاثير گذاري زيادي روي قلب و ذهن پاك دانشجويان ديگر دارند.( انحرافات مختلف اخلاقي و اعتقادي ،‌ اعتياد و مصرف مواد مخدر وسيگار و... از جمله اين انحرافات هستند)
4. تاثير در محيط شهر : گاهي دانشجوياني با فرهنگ خاصي وارد يك شهر مي شوند و با پوشش  و رفتار نا سالم خود ، محيط يك شهر كوچك را تحت تاثير قرار مي دهند و خيلي از اوقات شنيد ه شده كه در شهرهاي كوچك خانواده ها نگران فرزندانشان هستند و اظهار مي كنند ورود دانشجويان با پوشش و فرهنگ نامناسب جو شهر را هم نا امن كرده و ما از بابت تربيت فرزندانمان و تاثير پذيري شان دچار نگراني هستيم.
5. آزادي عمل و عدم كنترل : يكي از مشكلات ديگري كه گريبان گير دانشجويان خوابگاهي است اين است كه عده اي از دانشجويان با قرار گرفتن در شهر ديگر و احساس اينكه ديگر كسي آنها را نمي شناسد و كنترلي روي رفتارشان نيست محيط را براي انجام اعمال خلاف عفت و پوشيدن لباسهاي نا مناسب آماده مي بينند و علاوه بر اينكه خودشان با انحرافشان آينده و زندگي شان را دچار مشكل مي كنند براي ديگران هم ايجاد مزاحمت و  مشكل كرده ومحيط را آلوده مي كنند.
6. تغذيه نامناسب : وقتي كه قرار باشد دانشجويان خودشان اقدام به تهيه غذا كنند اكثرا به خاطر مشغله فكري و تحصيلي و يا نابلدي در تهيه غذا اقدام به استفاده از غذاهاي آماده و غير سالم مي كنند كه اين مساله هم روي سلامت جسمي دانشجويان تاثيرات بسيار مخربي دارد.
7. عدم شركت منظم در كلاسها و آسيب هاي درسي : يكي ديگر از مشكلاتي كه گريبانگير دانشجوهاي غير بومي و خوابگاهي مي شود مشغوليت به كارهاي متفرقه و دور شدن از محيط درس است متاسفانه بعضي از دانشجويان با قرار گرفتن در اين جوهاي نا مساعد و ناسالم و آسيب هايي كه مي بينند از محيط علمي دور شده و به درس و تحصيلشان صدمه وارد مي شود .
اميد است مسئولين محترم نسبت به بومي سازي دانشجويان و نظارت و كنترل بيشتر محيط هاي خوابگاهي و دانشگاهي و فرهنگ سازي مناسب در محيط هاي علمي گامهاي بلند و مناسبي جهت صيانت از اعتبار و آبرو و عفت و سلامت دانشجويان عزيز بردارند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار