مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. شهريور 1394 - 8:11   |   کد مطلب: 15737
در بخش نخست سومین نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد اسلامی استان ها که به ریاست دکتر میرزاده و با حضور روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها برگزار شد، گزارشی از عملکرد معاونان و مدیران کل ارائه و مسائل و مشکلات دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از ایسنا،در این جلسه دکتر حسین زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی درخصوص وضعیت تصویب رشته محل های دانشگاهی، کوتاه شدن فرایند جذب هیات علمی و پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 95-94 ارائه داد.

وی با تبیین فرآیند بهینه شده جذب هیأت علمی تصریح کرد: در روش جدید جذب هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی خوشبختانه از زمان اعلام فراخوان تا جذب، حداکثر 145 روز به طول می انجامد که دارای مزایای بسیاری نظیر کاهش زمان تصمیم گیری است.

حسین زاده لطفی همچنین با اشاره به رابطه جذب هیأت علمی، پذیرش دانشجو و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی، به تشریح ضوابط و حداقل های فعلی موردنیاز برای تأسیس رشته های جدید پرداخت.

تشکیل کارگروه هایی جهت بازنگری در فرآیندها

همچنین دکتر فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص طرح آمایش دانشگاه به بحث و بررسی پرداخت و اقدامات اجرایی انجام شده در رابطه با اجرای طرح تجمیع 2 را تشریح کرد.

وی سپس خواستار تشکیل کارگروه هایی جهت بازنگری در فرآیندها با مشارکت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان شد.

دکتر رهنمای رودپشتی با بیان اینکه یکی از تأکیدات اساسی ریاست دانشگاه، سنجش عملکرد روسای واحدهاست، اظهار داشت: روسای واحدهای استان بایستی مرتباً عملکرد روسای واحدهای مربوط به استان متبوع خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت برگزاری دوره های کوتاه مدت سازمان ها در دانشگاه آزاد اسلامی، از روسای واحدهای استان ها خواست با استفاده از این ظرفیت عظیم، هم به اقتصاد دانشگاه کمک کنند و هم اثربخشی واحدها را در حل مشکلات استان افزایش دهند.

کنترل تعداد واحدهای زیان ده دانشگاه آزاد اسلامی

در ادامه جلسه، دکتر امیری خزانه دار دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از وضعیت واحدهای زیان ده استان ها ارائه داد و بیان کرد: در سال 93 تعداد واحدهای زیان ده دانشگاه کنترل شده و در عین حال تعداد زیادی از پروژه های دانشگاه مورد پیگیری مجدد قرار گرفت.

وی با اشاره به دلایل زیان دهی واحدهای دانشگاهی گفت: وجود کارکنان مازاد، عدم تناسب تعداد هیأت علمی نسبت به دانشجو، کاهش تعداد دانشجویان، تمرکز واحدها به شهریه و عدم توفیق در جذب درآمدهای غیرشهریه ای، عدم مدیریت صحیح هزینه های جاری، عدم برنامه ریزی صحیح و درنتیجه اتلاف منابع مالی ازجمله دلایل زیان دهی واحدها محسوب می شود.

قدردانی از کارمندان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر مرتضی احسانی معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه جلسه هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد اسلامی استان ها با تبریک روز کارمند به تمام کارمندان دانشگاه، اظهار داشت: ما زحمات تک تک کارمندان را پاس می داریم و براساس بخشنامه ای که صادر شده، از همکاران گرانقدر و نمونه در واحدهای دانشگاهی قدردانی خواهد شد.

وی تأکید کرد: با دستور ریاست دانشگاه مقرر شده از این پس مرتبه علمی اعضای هیأت علمی به هنگام بازنشستگی و بازخریدی، در سنوات آنان محاسبه شود.

احسانی از روسای واحدهای استان خواست از جذب هرگونه نیروی انسانی بدون مجوز خودداری کنند.

وی با بیان اینکه برای توانمندسازی و ارتقاء دانش کارکنان بایستی در واحدهای دانشگاهی تلاش بیشتری صورت گیرد، گفت: در این زمینه، آموزش های ضمن خدمت برای مدیران و کارکنان می تواند راهگشا باشد.

پیشرفت قابل توجه پروژه های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی

مهندس محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پروژه های عمرانی، گفت: در ابتدای ورود دکتر میرزاده به دانشگاه آزاد اسلامی، 2میلیون و 250هزار مترمربع پروژه عمرانی در دست ساخت بود که در حال حاضر فقط 720هزار مترمربع از پروژه های عمرانی مسقف باقی مانده و این امر نشان دهنده تلاش همه همکاران در واحدهای دانشگاهی است.

وی همچنین به موارد تعیین تکلیف ساختمان های ستاد هماهنگی سابق، معرفی سند راهبردی معاونت عمرانی دانشگاه، استفاده از فضاهای اقامتی در قالب طرح گردشگری، مستندسازی املاک دانشگاه و طرح ایجاد شهرک های فناوری آزاد اشاره کرد و توضیحاتی درخصوص آنها ارائه داد.

تشکیل شورای مستقل ورزش در استان ها

همچنین دکتر محمد دادگان معاون ورزش دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه گزارشی درخصوص تیم های ورزشی دانشگاه، گفت: در سال گذشته 240هزار نفر درگیر مسابقات درون واحدی دانشگاه آزاد اسلامی بودند و مسابقات استانی با شرکت بیش از 13هزار نفر برگزار شد.

وی با تأکید بر اینکه ما در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ورزش همگانی هستیم، اظهار داشت: یکی از سیاست های ما این است که با افزایش ورزش های همگانی، تعداد بیشتری از دانشجویان را درگیر ورزش کنیم. روسای واحدهای استانها باید به ورزش همگانی و قهرمانی اهمیت بیشتری دهند.

دکتر دادگان با تأکید بر اینکه تشکیل شورای ورزش در استان ها باید با جدیت پیگیری شود، گفت: این شورا هزینه ای ندارد و می تواند با نظارت بر عملکرد واحدها، هرساله یک تیم کارآمد را به مسابقات ورزشی اعزام کند.

در ادامه جلسه، دکتر احمد دانیالی مدیرکل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی، فرآیند ارتقای احکام سرپرستان واحدهای دانشگاهی به رئیس واحد را تبیین و به تشریح جزئیات آن پرداخت.

تشکیل اتاق فکر فرهنگی و دانشجویی با استفاده از اساتید

دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با ارائه گزارشی از بهینه سازی ساختار معاونت فرهنگی و دانشجویی در استان ها به ویژه در واحدهای جامع و بسیار بزرگ، گفت: معاونان جدید فرهنگی و دانشجویی باید به سازمان معرفی شوند تا توانمندی های آنان از هر لحاظ تأیید شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به هیچ وجه قصد حذف اشخاص را ندارد، از روسای واحدها خواست احترام تمام افراد در دانشگاه حفظ شود.

دکتر هاشمی افزود: باید سه کمیسیون ورزشی، دانشجویی و فرهنگی در واحدها تشکیل تا به صورت تخصصی به موضوعات مربوط به حوزه های خود بپردازند و با استفاده از متخصصان حوزه ها، کار کارشناسی صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه با سیاست های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص شرکت های دانش بنیان، حوزه علوم انسانی و فرهنگی نیز به این مسئله وارد می شود، گفت: در نظر داریم با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه، شرکت های اقتصاد دانش بنیان در حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایجاد کنیم تا به درآمدزایی دانشگاه کمک کنیم.

معاون فرهنگی دانشجویی با اشاره به سایر مسائل واحدها در این حوزه، گفت: پرداختن به مسائل قرآنی، کاهش زمان صدور دانشنامه دانشجویان به حداقل زمان ممکن، استفاده از توان ساعت موظفی اساتید در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی و تشکیل اتاق فکر فرهنگی و دانشجویی با استفاده از این اساتید در همه واحدها ، از جمله برنامه های معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی است.

هاشمی با تأکید بر اینکه روحانیت در دانشگاه آزاد اسلامی از جایگاه شاخصی برخوردار است، اظهار داشت: در هیأت موسس، هیأت امنا، شورای راهبردی فرهنگی و هیأت علمی واحدها، روحانیون حضوری فعال و پررنگی دارند که شأن و مقام آنان در دانشگاه آزاد اسلامی همیشه محترم بوده و خواهد بود.

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گزارشی از موافقت نامه برنامه توسعه فناوری دانشگاه در استان ها ارائه داد و گفت: این تفاهم نامه با معاونان سابق هماهنگی استان ها در اواخر سال 93 برای اجرا در سال 94 منعقد شد.

وی با اشاره به هدف این تفاهم نامه اظهار داشت: با توجه به سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی که در رأس آن اقتصاد دانش بنیان قرار دارد، حرکت از آموزش محوری به پژوهش محوری و ایجاد دانشگاه کارآفرین از اهداف این تفاهم نامه بود.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در این جلسه اعضای حقیقی متخصص آیین نامه اصلاح شده شورای راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی شدند و مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید کرد: در تجهیز واحدهای فاقد اتوماسیون اداری اهتمام جدی به عمل خواهد آمد.

جذب اعضای هیأت علمی، روابط بین المللی، پژوهش و فناوری در حوزه پزشکی ، آموزش پزشکی و توسعه منابع سلامت از دیگر مواردی بود که توسط نماینده معاونت علوم پزشکی دانشگاه تبیین و بررسی شد.

دکتر علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس مرکز هماهنگی امور استانها و هیأت های امنای استانی نیز با تشریح ابعاد طرح سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، موضوع ثبت نام دانشجویان بدون ثبت در سامانه را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی همچنین گزارشی از ثبت اطلاعات درخواستی در سامانه مرکز هماهنگی امور استانها و هیأت های امنای استانی شامل گزارش ثبت ساختار تشکیلاتی اعضای شوراها و کمیسیون های استانها، گزارش ثبت آمار و اطلاعات واحدهای دانشگاهی استانها، گزارش ثبت درخواست مأموریت یا مرخصی دبیران هیأت امنای استانها، گزارش ثبت تقویم جلسات هیأت های امنای استانها، گزارش ثبت ساعات تدریس ریاست واحدها و مراکز آموزشی استانها ارائه داد.

در ادامه دکتر قدمیاری مدیرکل تشکل های سیاسی و اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه تسهیل فعالیتهای تشکل های سیاسی و اسلامی دانشجویان و اساتید را تبیین و به بیان جزئیات آن پرداخت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار