مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. شهريور 1394 - 19:09   |   کد مطلب: 15881
اين گزارش پژوهشی كه «بررسی ابعاد حقوقی برجام در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ايران» نام دارد، برنامه جامع اقدام مشترك را از منظر حقوقی مورد تحليل قرار داده است.

به گزارش صدای دانشجو ، در اين گزارش پس از بررسی ماهيت حقوقي برجام، به لزوم تصويب آن توسط مجلس شورای اسلامی اشاره شده و اين موضوع از منظر حقوقی مورد واكاوی قرار گرفته است.

در ادامه اين گزارش، به ابهاماتی كه درخصوص صلاحيت مجلس شورای اسلامی وجود دارد پرداخته شده و اشكالات حقوقی صلاحيت مجلس در اين خصوص پاسخ داده شده است.

ارتباط برجام با قطعنامه سازمان ملل، صلاحيت شورای عالي امنيت ملی در ورود به برجام، بررسی داوطلبانه بودن تعهدات، خلاف قانون اساسی بودن عمل به برجام درصورت عدم تصويب آن توسط مجلس شورای اسلامی تاثير عنوان برنامه جامع اقدام مشترك در ماهيت حقوقی آن، دليل عدم تصويب برجام توسط پارلمان ساير كشورهای طرف مذاكره، بررسي عدم امضای برجام توسط رئيس جمهور يا نماينده قانونی وی، امكان تصويب برجام از طريق ارائه طرح توسط نمايندگان درصورت عدم ارائه لايحه توسط دولت و حدود صلاحيت مجلس شوراي اسلامی در بررسی و تصويب برجام از جمله موضوعاتی است كه در اين گزارش از منظر حقوقی مورد كنكاش قرار گرفته است.

قابل توجه اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود تاکید نمودند که مجلس نباید از بررسی برجام کنار گذاشته شود. و استفاده از مجلس شورای اسلامی در بررس برجام باعث می شود که هیچ شک و شبهه ای در ابعاد برجام وجود نداشته باشد و به ابهامات احتمالی موجود به خوبی رسیدگی شوید و تفاهم و توافقی امضاء شود که امنبت ملی و مصلحت جمهوری اسلامی ایران به خوبی در نظر گرفته شود و بازی برد برد ما به بازی باخت مقابل برد طرف مقابل تبدیل نشود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار