به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 18. شهريور 1394 - 19:15   |   کد مطلب: 15927
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه توجه به عدالت و عزت اسلامی از وظایف تشکل‌های دانشجویی است،گفت: تشکل‌های دانشجویی باید شعارها و پرچم اسلام را سرپا نگه دارند.

  پایگاه اطلاع رسانی صدای دانشجوبه نقل از  تسنیم، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهارمین روز از نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی به سخنرانی پرداخت.

وی در بیان برخی تفکرات انحرافی درباره انسان، اظهار داشت: کمونیست‌ها و مارکسیست‌ها معتقدند اقتصاد زیربنا و فرهنگ روبناست. نظام لیبرال سرمایه‌داری نیز همین عقیده را دارد. همچنین کمونیسم و لیبرالیسم هر دو تعریفی مادی از انسان دارند و تنها در اینکه انسان فردی مقدم است یا جمعی اختلاف دارند وگرنه در مبدا و مقصد مشترک‌اند.

رحیم‌پور ازغدی در تبیین مفهوم عدالتخواهی افزود: عدالت اقتصادی جزئی از مباحث دینی و حق‌الناس جزئی از حق‌الله است. نگاه عدالتخواهی، نگاه معنوی و مادی بوده و با نگاه‌های کمونیسم و مارکسیسم مخالف است. نگاه عدالتخواهانه هم مدافع مالکیت عمومی و تقدم منافع جمع است و هم حق مالکیت و آزادی فردی را قبول دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فرهنگ اقتصاد اسلامی تمام نیازها را وسیله می‌داند و معتقد است نباید بین آنها تفریط و بی‌عدالتی کرد. پس هم نیازهای معنوی مقدس و هم مادی است.

این محقق و پژوهشگر اضافه کرد: عبادت و عدالت در نگاه اسلامی از هم جدا نمی‌شود. اینکه در نگاه کمونیست و تفکر مادی شعار عدالت وجود دارد، منطقی نیست.

این استاد دانشگاه در بیان مصداق‌هایی از عدالت در زندگی افزود: مبنای حلال و حرام نیاز انسان است و احکام برای منافع و ضرر بشر در دنیا و آخرت آمده است. از علائم مومن تقدیر معیشت (تلاش برای داشتن درآمد) و تلاش برای تشکیل تمدن اسلامی است.

وی با اشاره به مبحث‌های جبر و اختیار و تمرکز شدید دو تفکر کمونیسم و لیبرالیسم بر این دو، تصریح کرد: فرهنگ غرب خدامحوری را در برابر انسان‌محوری قرار داده در حالی که اراده انسان، جزئی از مشیت‌های الهی‌ است.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی باید شعارها و پرچم اسلام را سرپا نگه دارند. توجه به عدالت، عزت اسلامی از وظایف تشکل‌های دانشجویی است. خداپرستی و برابری‌طلبی، تفکیکی ندارد و کسی که عدالتخواه نباشد، موحد نیست. عدالتخواهی یعنی خواستن همه ارزش‌های اسلامی. عدالت یعنی همه مردم به تمام حقوق مادی و معنوی‌شان برسند که جز با پیشرفت امکان‌پذیر نیست.

رحیم‌پور ازغدی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا وی آراء و افکار خود را به رشته تحریر نمی‌آورد، گفت: قلم من از ذهن من عقب‌تر است. هنگامی که در حال نوشتن هستم، ذهنم جلوتر است و قلم نمی‌تواند جمله را کامل کند. فعلا نذر کرده‌ام که ننویسم و تا زمانی که توانایی دارم، حرف‌هایم را منتقل کنم. اگر نیاز باشد عده‌ای در آینده این بحث‌ها را مکتوب می‌کنند.

بیست و نهمین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی از 12 تا 18 این ماه در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی- حسینیه هنر در حال برگزاری است. .

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار