مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. دى 1394 - 9:42   |   کد مطلب: 16606
مسئول بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان همدان خبر داد:
روزانه یک نفر جذب بانک خون بند ناف استان می‌شود
مسئول بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان همدان از جمع‌آوری و ذخیره‌سازی 900 نمونه خون بند ناف نوزادان استان در بانک خون بند ناف رویان خبر داد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از وب دا، عباس وکیلیان گفت: تا سال 92، حدود 400 نمونه در بانک خون بند ناف همدان ذخیره شده بود؛ در حالی که از ابتدای سال 93 تا کنون 500 نمونه جدید در این بانک جمع‌آوری و ذخیره‌سازی شده است. 

وی بیان کرد: هم‌اکنون به طور میانگین روزانه یک نفر جذب بانک خون بند ناف استان می‌شوند؛ در حالی که تا سال 92، ماهانه هفت نفر در این بانک عضو می‌شدند. 

وکیلیان ادامه داد: کشور ایران جزو هشت کشور جهان است که به این مهم دست یافته است و از سال 83 در ایران و از سال 86 در استان همدان این طرح اجرایی می‌شود. 

مسئول بانک خون بندناف جهاد دانشگاهی استان همدان با بیان اینکه در بیمارستان‌های استان از این طرح برای مداوای بیماران استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: همه نمونه‌ها در تهران نگهداری می‌شوند و برای مداوا به بیمارستان‌های شریعتی و شهید بهشتی ارسال می‌شوند. 

وی با بیان اینکه ثبت‌نام در بانک خون بند ناف به صورت اینترنتی انجام می‌شود، تصریح کرد: خانواده‌های متقاضی برای عضویت در این بانک می‌توانند در هفته 36 بارداری به آزمایشگاه جهاد دانشگاهی واقع در آرامگاه بوعلی مراجعه کنند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. 

وکیلیان بیان کرد: هنگامی ‌که نوزادی به دنیا می‌آید، بند ناف او توسط پزشک بریده می‌شود و منظور از خون بند ناف، خون باقی مانده در داخل جفت است که پس از قطع بند ناف، بیرون می‌آید. 

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر، پزشکان خون بند ناف قطع شده در هنگام تولد را نگهداری می‌کنند تا شاید این سلول‌ها در آینده برای خود نوزاد و یا اطرافیانش مورد مصرف پزشکی قرار گیرد. 

وی افزود: هم‌اکنون در کشور ایران، نگهداری و ذخیره خون بند ناف انجام می‌شود و مردم می‌توانند از این امکان استفاده کنند. 

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ادامه داد: نگهداری از خون بند ناف بسیار هزینه‌بر است و رقمی که از خانواده‌ها برای نگهداری گرفته می‌شود، در مقابل هزینه‌های نگهداری آن بسیار ناچیز است. 

وی عنوان کرد: خون بند ناف که به عنوان خون جفتی شناخته می‌شود، خونی است که در جنین در حال تکوین، داخل رحم مادر جریان دارد و پس از تولد نوزاد، خون باقی مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است، دور ریخته می‌شود. 

وکیلیان افزود: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شود، بسیار پر توان هستند و در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند و با تزریق یا جایگزینی آنها در مناطقی از بدن که به صورت جدی آسیب دیده‌اند، می‌توان به بهبودی کامل دست یافت. 

وی ادامه داد: خون بند ناف نوزاد دارای ارزش پزشکی زیادی برای اعضای خانواده‌هاست و هنگام بروز برخی بیماری‌های خاص و نیاز به پیوند عضو در اعضای خانواده از این خون می‌توان برای درمان استفاده کرد. 

وکیلیان با بیان اینکه هزینه اولیه برای عضویت در این بانک، 18 میلیون ریال است و سالانه نیز یک میلیون و 160 هزار ریال بابت نگهداری این خون از خانواده‌ها دریافت می‌شود، افزود: در سال‌جاری، درمان بیماری فلج مغزی نیز به وسیله خون بند ناف انجام می‌شود. 

مسئول بانک خون بند ناف استان همدان با بیان اینکه خون بند ناف نوزاد به صورت منجمد شده ذخیره می‌شود تا برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان خون در بزرگسالی استفاده شود، اظهار کرد: اختلالات سلول‌های بنیادی، بیماری‌هایی مانند کم‌خونی آپلاستیک، کم‌خونی فانکونی، هموگلوبینوری حمله‌ای شبانه(PNH)، لوسمی‌های حاد و مزمن، بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها، ناهنجاری‌های ارثی گلبول‌های قرمز و اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی از مواردی است که می‌توان با کمک خون بند ناف آنها را درمان کرد.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار