مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. دى 1394 - 10:45   |   کد مطلب: 16619
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان بیکار هستند، ‌گفت: آمار بالای بیکاری فارالتحصیلان دانشگاهی نشان از برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت و تولید دارد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، ابراهیم کارخانه‌ای  در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان همدان با اشاره به اینکه فشار روحی بسیار بالایی بر اثر بیکاری و عدم اشتغال بر مردم وارد می‌شود، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری هدفمندی باید بر روی ذخایر و منابع فیزیکی، مالی، انسانی و طبیعی موجود در استان همدان انجام شود تا بیکاری کاهش یابد.

وی افزود: بازارهای خارجی و چین در حال قبضه برندهای مطرح کشور ما و آثار مفاخر ملی به نام خود هستند و این امر نشان از غفلت مدیران از حفظ و استفاده درست از داشته‌های کشور است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجریا طرح مشارکتی در روستاها تصریح کرد: سهم آورده هر روستایی برای اجرای طرح مشارکتی 20 درصد که تقریبا 10 میلیارد تومان را شامل می‌شود که باید بررسی شود واقعا یک روستایی توان پرداخت این مبلغ را دارد.

وی گفت: با وجودی که روستاها به دلیل کم‌آبی و خشکسالی در حال تخلیه شدن هستند باید بررسی کرد که راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی در روستاها توجیه اقتصادی و عملکردی به لحاظ ایجاد اشتغال را دارد.

کارخانه‌ای احیا و حمایت از واحدهای نیمه تعطیل را بر راه‌اندازی طرح‌های مشارکتی در روستاها قدم دانست و افزود: امسال میزان نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته 1.5 درصد افزایش داشته است که این امر نشان از عدم بهبود شرایط کسب و کار دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال متوسط نرخ بیکاری در استان همدان به 7.35 درصد رسیده است، بیان کرد: نرخ بیکاری استان همدان در فصل بهار 6.7 درصد بوده است که در فصل تابستان به 8 درصد رسیده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 50 درصد فارغ‌التحصیلان بیکار هستند، گفت: در حالی که آمار بالای از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند چرا باید پذیرش دانشجویان در تحصیلات تکمیلی را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: برای کاهش نرخ بیکاری در جامعه باید رابطه بین صنعت و دانشگاه را برقرار و مستحکم کنیم و در این زمینه هیئت دولت نباید اجازه گستگی بین وزارت‌خانه را بدهند که اقدام به انعقاد تفاهم‌‎نامه همکاری کنند.

کارخانه‌ای با بیان اینکه مهلت 3 ساله پرداخت معوقات بانکی در بخش کشاورزی و صنعت اجرایی نمی‌شود، افزود: در بودجه 93 و 94 دولت به تصویب رسیده است که مهلت 3 ساله به بازپرداخت جریمه و دیرکرد تسهیلات بخش کشاورزی و صنعت داده شود ولی این مصوبه اجرایی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جریمه تسهیلات معوق بانکی در همدان 35 میلیارد تومان است، گفت: 12 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بانک‌های دولتی و خصوصی استان همدان وجود دارد چرا که برخی از بانک‌ها سود تصمینی 22 درصد به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به جای اینکه سرمایه‌های مردم در بانک‌ها برای دریافت سود انباشته شود باید در مسیر سرمایه‌گذاری در بخش تولید و اشتغال هدایت شود.

وی با انتقاد از اینکه بیکاری در کشور ما متولی ندارد، بیان کرد: برنامه دولت برای رفع مشکل بیکاری مشخص نیست و باید نظارتی دقیقی برای محل هزینه تسهیلات اشتغال‌زایی که به طرح‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی داده می‌شود، انجام شود تا در مسیر صحیح صرف شود.

کارخانه‌ای تأکید کرد: سطح کیفیت محصولات تولیدی در کشور و استان همدان باید ارتقا یابد تا قابل رقابت با تولیدات دیگر کشورها باشد و از ظرفیت‌های صادراتی برای تولید ارزش افزوده استفاده شود.

وی با اشاره به عدم توجه به تنوع شغل در کشور عنوان کرد: باید نوع‌آوری در اشتغال را داشته باشیم و برای ایجاد شغل‌های جدید نیاز آفرینی کنیم که این امر نیازمند اندیشه، برنامه‌ریزی، نظارت و مدیریت است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه‌‌ها و صنعت با هم ارتباط ندارند و از ظرفیت‌های یکدیگر در 4 مؤلفه آموزش، پژوهش، فناوری و توسعه استفاده نمی‌کنند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

آخرین اخبار