مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 26. دى 1394 - 11:06   |   کد مطلب: 16718
طرح ساماندهي سايت‌ها و پايگاه‌هاي خبري اينترنتي در دولت پيشين كليد خورده بود و در آن با دعوت از سايت‌ها براي ثبت و شناسنامه‌دار شدن تلاش شد تا از درج اخبار نادرست و شايعات جلوگيري شود.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از خبرگزاری دانشجو، دولت دهم باوجود اينكه چندين سايت اصلاح‌طلب روزانه عليه دولت خبر پراكني مي‌كردند، دست به فيلترينگ سايت خبري نزد؛ اما دولت يازدهم خيلي سريع كاسه صبرش لبريز شد و كاري را كه دولت دهم از انجام آن ابا داشت آغاز كرد.

 

۱- در اولین اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به فلیتر کردن سایت ها کرد. اتفاقی که به دلیل فاقد اعتبار بودن موجب انتقاد شدید شد. زهره طبیب‌زاده نوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فیلتر کردن سایت های منتقد، گفت: وقتی رئیس‌جمهور با رویکردی انتقادی و به طعنه می گوید ما فقط دو کار بلدیم که یکی از آنها «فیلتر» است، چطور معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بدون مجوز قانونی اقدام به فیلتر گزینشی سایت منتقد دولت می‌کند؟

 

۲- رئیس جمهور در مراسم 16 آذر با تأکید بر اینکه بهترین جایی که قدرت باید نقد شود، دانشگاه است، تصریح کرد: اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سئوال قرار نگیرد، به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد.

 

۳- اما این بار پلیس فتا در اقدامی عجیب سایت های دانشجویی را فیلتر کرد هر چند بهانه عدم دریافت مجوز برای این سایت ها آورده شده است؛ اما فیلتر شدن سایتی که در جلسه 14 دی ماه به آن مجوز داده شده بود بسیار عجیب است.

 

به گفته مدیر این سایت دانشجویی در حالی که این سایت مجوز دریافت کرده بود و لگو ساماندهی نیز در صفحه اصلی سایت درج شده بود؛ اما به یکباره صفحه اصلی سایت تغییر پیدا کرد و در آن نامه پلیس فتا نمایش داده شد.

روابط عمومی دادگستری در این خصوص گفت: از مدتی پیش به سایت های خبری هشدار داده شده بود که در صورت عدم اخذ مجوز فیلتر خواهند شد.

 

وی ادامه داد: بر همین اساس کارگروهی در دادسرا با حضور پلیس فتا تشکیل شده است که برای سایت های خبری هشدار فرستاده اند که در صورت عدم ارائه مدرک ظرف 48 ساعت فیلتر می شوند.

 

 

این اقدام عجیب در حالی صورت می گیرد که سایت هایی در استان وجود دارد که بارها به مقامات کشور توهین کرده اند و حتی علیه شهدا اقدام به جوسازی کرده اند؛ اما آزادانه فعالیت می کنند! علت آن هم این است که نه مدیر سایت در ایران است نه دامنه سایت در ایران است و نه فضای میزبانی سایت در ایران است!

 

از آن مهمتر این است که بر چه اساس باید سایت ها پس از اخذ مجوز آن را به دادگستری یا پلیس فتا ارائه دهند آیا وقتی یک نشریه مکتوب مجوز می گیرد، مجوز خود را به دادگستری و پلیس ارائه می دهد؟ آیا وظیفه ارشاد نیست که لیست سایت های دارای مجوز را ارائه دهد؟ 

مهلت 48 ساعت بر چه اساسی تعیین شده است؟ آیا وقتی برای صدور مجوز سه ماه زمان است این چنین زمان کمی برای ارائه مدارک کافی است؟

مدیر یکی دیگر از سایت های فیلتر شده که به دادگستری مراجعه کرده بود می گفت: پس از فیلتر به دادگستری مراجعه کردم؛اما آنها گفتند به پلیس فتا بروید؛ اما پلیس فتا توپ را مجدد در زمین دادگستری انداخت. وقتی که مجدد به دادگستری مراجعه کردم گفتند تقاضای خود را بنویسید و اگر پس از یک هفته رفع فیلتر نشد مجدد بیایید!

از آن مهمتر اینکه چرا دولت با فیلتر شدن تلگرام مخالفت می‌کند؛ اما با سایت های داخلی این چنین برخورد می کند؟ آیا داشتن هاست و دامنه در داخل کشور جرم است که هر از چند گاه با دستورات و نامه جلوی فعالیت سایت ها گرفته می شود؟
 
1-http://avinyfilm.ir
2-http://www.farsnews.com
3-http://www.cgie.org.ir

 
 
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار